Er ikke dette med gullklokke for "lang og tro tjeneste" litt utdatert?

Medlem
6. des. 2013
Innlegg
10.955
Les denne: https://e24.no/privatoekonomi/i/opy...ker-for-25-aars-tjeneste-vil-spare-kvart-mill

Når man leser dette, så tenker jeg ikke på om man skal kutte i budsjett eller ikke - men mer om dette med at man fortsatt deler ut gullklokker som token for lang og tro tjeneste er rett vei å gå? I artikkelen så fremgår det følgende nøkkeltall: 24 ansatte. Budsjettpost 250K. Det betyr jo at disse gullklokkene er verdsatt til ca. 10.000 kroner stykket.

Hva ville dere gitt som klokke til noen som har jobbet i 25 år? Fortsatt ei "gullklokke" til 10K, fordi den har symbolsk verdi - eller en "ordentlig" klokke som har mer bruksverdi?
 
Syns det er en fin gest. De færreste er som oss og vil oppfatte enn «gullklokke» til 10’ som storveis.

Får vi en slik gave må vi smile høflig og skryte høylytt av gavens fortreffelighet til våre kollegaer - men vi trenger ikke poste bilde av den her;)
 
Mulig jeg tar feil, men jeg har inntrykk av mange som mottar disse klokkene tror de er en flott verdifull gjenstand – noe de jo stort sett ikke er. I realiteten så har det jo vokst frem et helt marked med kjipe klokker rettet mot skattegrensen på 12k(?).

Så ja, det hadde jo vært mye hyggeligere å få en ordentlig klokke.
 
Tidligere var regelen for lang og tro tjeneste (25 år) slik at en «Gullklokke» med gravering hadde en skattefri grense på kr. 12.000,- inkl. gravering.
Men fra 2019, så er ikke det lenger nevnt som alternativ fra Skatteetaten.
Nå har man mulighet til å gi en skattefri gave opp til kr. 8.000,- og allerede ved 20 år i samme bedrift.

Så den typiske «Gullklokken» er borte, selv om arbeidsgiver kan velge å gi klokke med eller uten gravering opp til kr. 8.000,- skattefritt.

Der jeg jobber har vi gitt ut 10-15 stk. «Gullklokker» de siste årene og har inntrykk av at de fleste har vært veldig fornøyd. Få, om ingen, har vært klokkeinteressert og synes det er stas med «dyr klokke», som det for mange er.
 
Gode refleksjoner. :)

På en bedrift i det private næringslivet ble det avholdt en samleseanse nylig der ansattes 25års-jubileum, 30 år og 40 år skulle feires.

Blandt de 11 som hadde jobbet i 25 år, så valgte halvparten en klokke og de andre et gavekort. Av de som valgte klokke, så var det ingen mener jeg som valgte "gullklokken" men heller en av de andre modellene Tissot tilbød.

Av de som feiret 30 års tjeneste, så kunne man velge mellom gavekort eller en medalje. I denne kategorien valgte en person medalje og resten valgte gavekort.

Så - moralen her er nok at noen få fremdeles synes å sette pris på å få en token de fysisk kan se tilbake på fra en markering, mens flere og flere bryr seg mindre om den symbolske gjenstanden.
 
Jeg har arvet en av disse «gullklokkene» etter min morfar som han fikk etter 25 års tjeneste. Klokken er trolig fra 80-tallet, quartz, 14k, og er tynn og liten - 34 mm (merke: Glycine). Den føles som en dameklokke, og er noe jeg nesten aldri går med. Klokken har selvsagt høy affeksjonsverdi for meg, og er tilnærmet verdiløs på bruktmarkedet.

Jeg tror også at de fleste av de som fikk/får denne type gaver syntes det var eller er stas. Det syntes også min morfar. Graveringen på baklokket vitner om 25 års slit som platearbeider på Rosenberg verft. Når regelverket er endret slik @Rød skriver, og grensen er 8000 skattefritt, sier det seg selv ordningen med «gullklokker» er på vei ut.

Så hva er alternativet? På min arbeidsplass får ansatte et gavekort på 8000 etter 25 år. De fleste velger å kjøpe en konkret gjenstand (bilde etc.) Andre er nok mer praktisk anlagt, og tenker at gavekortet dekker et månedsforbruk av dagligvarer...:oops:
 
En bekjent som rundet 25år i Statoil kom til meg og spurte hva en "gullklokke" var verdt. Alternativet til gullklokken var en månedslønn. Han kjøpte seg en Sub og ingraverte den i stedet ;)
 
  • Liker
Reaksjoner: Callahan og havarduf
Helt utdatert etter min mening , men så er ikke jeg veldig fan av gullklokker heller.
Hadde vært mer fornøyd med en mekanisk Seiko til samme summen.
 
Helt utdatert etter min mening , men så er ikke jeg veldig fan av gullklokker heller.
Hadde vært mer fornøyd med en mekanisk Seiko til samme summen.
Hos oss har jubilanten kunnet velge type klokke og eventuelt betale det over kr. 12.000,-. Men klokken måtte graveres.
Vet andre firma også godtar det.
 
  • Liker
Reaksjoner: reldor
Gullklokke var vel bedre før i tiden, på 50 og 60-tallet da en «standard» gullklokke faktisk var av god kvalitet, med mekanisk verk og ellers som regel noe man faktisk kunne bruke i en festlig anledning.

Å få en kjip gullklokke, liten av størrelse og gjerne med quartz, er nok ikke sett på som noe spesielt gjevt, spesielt ikke for de av oss som har interesse og kunnskap om klokker. Så det burde være greit om man iallfall kunne velge klokka selv, er jo ikke så viktig at den er av gull, bare den er av god kvalitet, så jeg syns firmaet burde strukket seg til minst 20 lapper så man kan få noe av kvalitet.
 
  • Liker
Reaksjoner: fredskijj
Gullklokke var vel bedre før i tiden, på 50 og 60-tallet da en «standard» gullklokke faktisk var av god kvalitet, med mekanisk verk og ellers som regel noe man faktisk kunne bruke i en festlig anledning.

Å få en kjip gullklokke, liten av størrelse og gjerne med quartz, er nok ikke sett på som noe spesielt gjevt, spesielt ikke for de av oss som har interesse og kunnskap om klokker. Så det burde være greit om man iallfall kunne velge klokka selv, er jo ikke så viktig at den er av gull, bare den er av god kvalitet, så jeg syns firmaet burde strukket seg til minst 20 lapper så man kan få noe av kvalitet.
Men da må jubilant skatte av kr. 12.000,- (siden grensen nå er på 8.000,- skattefritt) og det er det ikke sikkert en «uvitende» ønsker.
Gullklokka dør ut.
 
Men da må jubilant skatte av kr. 12.000,- (siden grensen nå er på 8.000,- skattefritt) og det er det ikke sikkert en «uvitende» ønsker.
Gullklokka dør ut.

Man skatter bare av det overskytende beløpet ( så kr.4.000 I dette tilfellet) hvis vilkårene ("ikke penger" og "godkjent jubileum") ellers er oppfylt.
 
Man skatter bare av det overskytende beløpet ( så kr.4.000 I dette tilfellet) hvis vilkårene ("ikke penger" og "godkjent jubileum") ellers er oppfylt.
Du nevnte klokke til 20.000,- og da må man skatte av 12.000,-
 
Å få en kjip gullklokke, liten av størrelse og gjerne med quartz, er nok ikke sett på som noe spesielt gjevt, spesielt ikke for de av oss som har interesse og kunnskap om klokker. Så det burde være greit om man iallfall kunne velge klokka selv, er jo ikke så viktig at den er av gull, bare den er av god kvalitet, så jeg syns firmaet burde strukket seg til minst 20 lapper så man kan få noe av kvalitet.

Men er ikke "gullklokke" mer et uttrykk enn en beskrivelse av en liten Lorus med gullplettet kommune-look? Der jeg jobber har vi avtale med David Andersen, så jubilantene fikk i hvert fall inntil nylig velge mellom Raymond Weil Freelancer og Tag Heuer Aquaracer quartz.
 
Men da må jubilant skatte av kr. 12.000,- (siden grensen nå er på 8.000,- skattefritt) og det er det ikke sikkert en «uvitende» ønsker.
Gullklokka dør ut.

Joda, er klar over det, burde jo være valgfritt da. Man skatter jo av andre goder man får av arbeidsgiver så kan vel hende ganske mange likevel hadde gått for det.

Uansett, kan godt hende denne skikken dør ut.
 
  • Liker
Reaksjoner: Rød
Litt avsporing, men nye skatteregler for ansattrabatt er også endret.
Om man f.eks jobber i en urmakerforretning og får kjøpt en klokke til veil 16.000,- og får 50 % rabatt, så er den skattefrie goden brukt opp for det året. Man må da skatte av neste «rabatt».
En fordel av rabatt er nå satt til 8.000,-. Kjøper du mer, må du skatte:oops: