Er det mulig å polere mineralglass?

Medlem
7. aug. 2014
Innlegg
374
Sted
Hedmark
Jeg var ikke helt heldig med fjerning av cyklopen, og endte opp med et par små riper og et noe dypere hakk i klokkeglasset. Synes det er ergerlig å måtte ty til urmakeren og bytte glasset, så jeg forsøkte å polere med et middel som jeg bruker på den keramiske koketoppen. Det ble langtfra bra, men jeg synes det hjalp litt, og lurer på om det kan gå an å få bort resten ved hjelp av diamantpasta. Med arbeidsinnsats innenfor rimelighetens grenser, selvsagt. :)
 
Ingen som vet? Jeg tok sjansen og bestilte diamantpasta, 3,5 grit og 0,5 grit. Til sammen en femtilapp, så det er verdt å forsøke.

Det tar nok noen uker før jeg finner ut av det. Free shipping fra Kina. :D
 
Er ganske sikker på at jeg har sett "skrytebilder" av job well done et sted på www de siste par årene. Dog, når man søker på tema, mener jeg de fleste sier dette ikke går, i hvert fall mht arbeidsinnsatsen i forhold til nytt glass. Tipper at det som skjer er at en ripe har en V form, hvor særlig de skarpe kantene gir maksimal "synlighet", mens hvis du bruker noen abrasive midler så vil v bli til U om du skjønner, noe som gir en annen lysbryting. Skal det funke maksimalt, så TROR jeg at man må slipe glasset ned til en helt ny tykkelse jevnt over, helt til hakk og ripper blir fjernet, altså at man sliper forbi maksimal dybde på ripe.
Håper du har noen "før" bilder som du kan poste når jobben er klar. Lykke til :)
 
Jeg skjønner hva du mener ... Vet ikke om jeg klarer å slipe ned hele glasset jevnt for hånd, da burde jeg nok hatt en maskin (som jeg likevel ikke har noen erfaring med :p ).

Selve glasset koster jo ikke mye, men det blir fort like mye som klokka kostet når urmakeren skal ha betalt. Og slike ting har jeg jo tenkt å lære meg å fikse selv når jeg slutter å kjøpe klokker og får råd til verktøy ...

Jeg poster et par FØR-bilder nå, ellers blir nok det glemt når slipepastaen kommer. Det er en grunn ripe, et litt dypere hakk, og så er det en liten bit av forstørrelsesglasset som ble sittende igjen. Og litt smågrums hvis jeg ser nøye etter.




På dette bildet ser man det ganske tydelig. Ser du godt etter, vil du se at det er to små hakk i kanten på glasset også. Disse bryr jeg meg ikke så mye om, men får jeg bort det andre, blir de sikkert borte, de også.



Man ser også hvordan bezelen er festet til kassa med denne fjæra som går inn i et spor i kassa og bezelen. Er dette en vanlig måte å gjøre det på? Jeg kan ikke skjønne annet enn at fjærstål vil begynne å ruste etter hvert, spesielt hvis man bruker klokka til dykking i saltvann. Det er ingen pakninger i forbindelse med bezelen.

Ja, og så strevde jeg fælt for å få bort limet som bezelinserten var festet med. Prøvde alle tenkelige løsemidler, men det var nesten umulig å få bort. Til slutt oppdaget jeg at limet var vannløselig. :D

Skulle jeg dykke nå, ville jeg nok valgt en annen klokke.
 
Vannløselig lim på dykker? Kult. Limet er sikkert bare løselig i ferskvann.:rolleyes:

Et tips til limte bezel inserts; hårføner. Varme "løser" limet uten søl - og du fester bezel insert igjen ved å varme limet og trykke bezel insert på plass. :) Og, hvis besel insert / pip ikke er 100% sentrert, så kan litt varming med hårføner og litt forskyvning når limet er "løst" - sette ting på plass før limet igjen kjølner.
 
Jeg har skaffet en ny bezelinsert som skal være bare å "klikke" på plass. Det er en aftermarket insert som visstnok skal passe til enkelte Submarinere også. Jeg tør ikke å prøve før den skal på plass, men det ser ut som størrelsen passer helt.

Hvis det ikke går å "klikke" den på plass, kan den limes også. Jeg vet ikke riktig hva slags lim jeg skal bruke, men den tid, den sorg ...
 
Ja, nå er jobben gjort. Helt fornøyd er jeg ikke, men resultatet ble så pass bra at jeg kan leve med det en stund. Det hadde nok vært lurere å bestille en grovere pasta til grunnslipingen, det tok fryktelig lang tid. :rolleyes:

Det hele ble nokså klinete, så jeg har ikke mange bilder:

Først av med bezelen for å unngå masse klin på den:





Her ser man sporet som den kantete fjæra skal ligge i.




Jeg pakket klokka godt inn i plast og tapet, da jeg var redd for at pastaen kunne slipe på stålet.

Så var det bare å slipe. Jeg brukte 3,5 grit (burde hatt 9), og selv om det gikk sakte, så jeg forskjell etter hvert. Problemet var at det dannet seg antydning til fordypninger ved ripene, ikke fordi jeg slipte bare der, men antagelig på grunn av utilsiktet bevegelse nettopp på grunn av ripene. Dette var ikke helt uventet, men umulig å unngå når man sliper for hånd. Kan hende det ville blitt det samme med maskin også.

Det viste seg å være umulig å fjerne helt den lille resten av glass som var limt fast. Det er sannsynligvis bare lim som sitter igjen, men jeg ga opp. Det ble i alle fall mye bedre.

Til slutt brukte jeg 0,5 grit, men jeg tror det var unødvendig. Glasset er like klart og blankt som før jeg begynte, så det er litt ergerlig at resultatet ikke ble helt perfekt.

Satte på den nye, grønne bezelinserten som slett ikke var bare å kneppe på plass. Jeg har mine tvil om kvaliteten på denne, og jeg kommer nok til å angre på at jeg brukte epoxy når jeg må ta den av igjen ... :D






Som man ser, så er det fremdeles litt grums der det var riper. Det synes imidlertid kun i en bestemt vinkel, og på grunn av karbonfiberskiva er det ikke lett å oppdage at noe er feil.

Om jeg vil anbefale andre å gjøre dette? På ingen måte! Nesten hva som helst man kan foreta seg for å få tida til å gå er bedre.

Men tross alt; jeg har faktisk moddet min første klokke! :D
 
Selv om resultatet kanskje ikke helt ble hva du hadde håpet står det respekt av innsats og gjennomføring. :)
 
Takk som deler. Hvordan gikk det med bezelen ellers. Er den fremdeles vridbar? ;)

Javisst! Jeg smurte lim på bezelinserten og passet på å ikke bruke så mye at det kunne sige ned i sporet til fjæra. Og den er vridbar bare den ene veien som den skal! Men den grove fjæra som sørger for dette, er et lite h... å få på plass.

Jeg skulle gjerne få tak i en bezelinsert av bedre kvalitet ...
 
Jeg forsøkte å polere bort en liten ripe fra glasset på en 16610. Forsøkte Autosol, tannkrem, diverse slipepasta og til slutt diamantpasta. Resultatet ble nesten ikke synlig forandring, ripen var der like fullt. Endte med å skifte glasset hos Bjerke.

Fjerning av cyclop fra det samme glasset gikk forbausende lett. Ikke bruk av varme eller makt, kun et lite kakk med et stemjern så spratt den av. Nesten litt for lett av...
 
Jeg tror det handler om å treffe helt riktig når man kliner til, noe jeg ikke klarte. Ellers har jeg hørt at det hender cyclopen faller av uten noen påviselig grunn.

Det blir vel til at jeg bytter glasset etter hvert. Men det var greit å gjøre et forsøk. :)