speedieThomas
Støttemedlem
Har el-bil (Ioniq 5) som primærbil i familien - men bilen er produsert før 2023. Den har jeg nå tenkt å tyne så lenge som overhodet mulig: det som fikk det til å tippe helt for meg var "høyt pling hvis du er 1 km over fartsgrensen" påvkrevd EU-feature i nye biler. Opplevde det i ny lånebil da vår bil var på verksted, jeg holdt på å bli sprø.En av fordelene, i alle fall med enkelte ICE, er at man ikke må se hastigheten man kjører med en digital visning med en oppløsning på 1 km/t, men heller en ekte (eller emulert) viser som viser hastigheten på en tradisjonell måte på en skala.
Kjøper man en ICE som er noen få år gammel, så slipper man også en haug med alarmer som plinger hele tiden opp mot hastighet, veimerkinger, etc. Også når man stopper og slipper påminnelser om man "har glemt barn, hunder og annet i baksetet" når man skal parkere og gå ut av bilen.
At man også har fysiske knapper for å opererer helt essensielle ting som radio, setevarmer, vindusviskere, o.l. er en grei sikkerhetsfeature.
Man kjører med andre ord en bil og ikke et "opplevd dataassistert" kjøretøy.
Så kan man jo argumentere hvorvidt dette forsvarer bensin-/dieselpriser som er sykliske. Personlig mener jeg at prisen man betaler for å "kjøre en bil" er verdt de flukturerende drivstoffprisene.
(Jeg råkjører ikke, men det er likevel fort gjort å tippe bittelitt over fartsgrensen iblant - og hvis man er misofon så er det grusomt med høye pling hver gang det skjer. Hvorfor ikke heller visuelle hint i HUD-en på bilen? Det lyd-spetakkelet føles omtrent like nyttig som GDPR-cookie-advarsler osv på webben)
Redigert: