EQS noen som tenker på en sådan?

SUV med stor motor er for de som er glad i bil med lyd og (gjerne) gode kjøreegenskaper) men som har 2-3 barn og hytte på fjellet.

Det er forskjell på vrenge en bil med v8 og 500+ hk sidelengs oppover Golsfjellet, fremfor en batteridrevet egge-formet iPad.

Mtp alle de premium bilene du sier du har anledning til å kjøre hele tiden, så er det litt rart du ikke skjønner det….

Forstår fortsatt ikke sjarmen.

Da hadde jeg heller brukt pengene på en traust SUV og en MX-5 til kos.

Mye fint med SUV, men ingen av dem har gode kjøreegenskaper!
 
Redigert:
Forøvrig tror jeg bensinentusiastene overvurderer levetiden til fossile entusiastbiler. Når elektrisk tar mer og mer over vil også nisjemodellene få eldrift, og det er få parametre utover lyd der bensin har en eneste fordel fremfor el når det kommer til hva entusiaster liker. Vekt er vel den andre, men der tipper jeg ting vil skje.

Hvem vil egentlig ha en gammeldags S-klasse når EQS finnes? Raringer. Sånn vil det bli i nisje etter nisje, og da slutter R&D-pengene fort å gå til fossile drivlinjer.

Bensinmotoren forsvinner neppe på lenge, men den vil nok bli et sært produkt for spesielle bruksområder før vi tror, mens nesten alt av volum flytter seg over på el. Tungtransport er et interessant use case; jeg tror kost og driftssikkerhet vil føre til at man finner veier rundt rekkeviddeproblematikk ganske fort!
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Thomas84 og Makken
Forøvrig tror jeg bensinentusiastene overvurderer levetiden til fossile entusiastbiler. Når elektrisk tar mer og mer over vil også nisjemodellene få eldrift, og det er få parametre utover lyd der bensin har en eneste fordel fremfor el når det kommer til hva entusiaster liker. Vekt er vel den andre, men der tipper jeg ting vil skje.

Hvem vil egentlig ha en gammeldags S-klasse når EQS finnes? Raringer. Sånn vil det bli i nisje etter nisje, og da slutter R&D-pengene fort å gå til fossile drivlinjer.
EQS er en lekker bil innvendig men stygg som juling på utsiden som så mange andre radiobiler. De eneste jeg syntes har fått til nogenlunde design p.t. er Audi med sin GT.

Jeg hater elbiler mer enn de fleste men jeg
må jeg dessverre si meg enig med deg @kvasbo. Jeg er redd tiden for entusiastene er forbi og at el kommer til å ta over i alle segmenter.
Kan vanskelig se noe annet for meg i årene som kommer. Jeg tror folk som meg blir en utdøende rase med de nye generasjonene som aldri har opplevd annet enn strøm.
 
Hvem vil egentlig ha en gammeldags S-klasse når EQS finnes? Raringer. Sånn vil det bli i nisje etter nisje, og da slutter R&D-pengene fort å gå til fossile drivlinjer.
Du skal ha takk for at du tok tråden tilbake til det den egentlig handler om. Har sklidd litt ut kan man si. Så registrerer jeg at vi ikke har mye til felles når det kommer til bil, men det går fint ;)
 
Altså, jeg brukte nettopp mer enn prisen for en velutstyrt Taycan på å restaurere en gammel Mini. Har ingen problemer med å forstå gleden ved en god mekanisk bil, jeg ser bare ikke at de har noen fremtid.

(Også forstår jeg ikke vitsen med å skulle lage enorme turbotraktorer som ikke egentlig er gode på noe som helst, da har jeg mer sansen for en skikkelig terrengbil. Offroadprogram og lavprofildekk på samme bil er bare dust.)

Er forøvrig enig i at designet på mange elbiler er litt rart, men tror det vil gå seg til når designerne blir vant til de nye rammene de nå opererer innenfor, og når fokuset på rekkevidde demper seg litt sånn at ikke vindtunnelen bestemmer alt. Dagene for lange panser er nok over - det gir ingen mening å late som man har en V12 når motorene sitter på akslingene. Form må følge funksjon, hvis ikke blir det bare fjas, så cab forward-design vil nok ta fullstendig over.

Jeg tror folk som meg blir en utdøende rase med de nye generasjonene som aldri har opplevd annet enn strøm.

Jeg sliter med å få med meg barna i bensinbil, de synes sånne gamle biler bråker for mye. Går greit med 1275-motoren i Minien min, men prøvde å få med meg treåringen som elsker kjøretøy i en v12, og han gråt og ville heller kjøre fort med Polestar :D
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: GrimReaper
En trøst for alle entusiaster: Jeg husker hvordan man for noen år siden spådde at alt snart var over og at all moro var død fordi det ble vanskeligere og vanskeligere å få tak i biler med manuell girkasse og manuell drivlinje (jeg var der selv!).

Hvor mange av de som argumenterer for at moroa snart er død pga elmotorer kjører med manuelt gir og null antispinn/abs i dag?

(jeg gjør!)
 
Forøvrig tror jeg bensinentusiastene overvurderer levetiden til fossile entusiastbiler.
Nå kommer det jo helt an på hvilken tidshorisont du har. Hvis vi snakker om >20 år frem i tid, så er jeg kanskje enig.

Du sier selv at eksempelvis kjørekomfort og funksjonalitet ikke er de eneste parametrene. Fortsatt mange som svir av penger på Defender, Gelenderwagen eller gammel Mini, og alle er vel enige om at det ikke er pga av nødvendigvis kjørekomfort eller funksjonalitet. Likevel kunne jeg gjerne tenkt meg en slik bil. Sikkert om 10år også.

Helt ok at du @kvasbo har dine meningene, men holdningen om at «ting er dust, andre er rare eller at andres valg/meninger er helt uforståelig», bærer litt preg av ….. noe jeg sparer meg for å si høyt:censored: Du forstår sikkert tegningen:)
 
Da er ordenen endelig satt og bilen går I produksjon any time soon. Fargen blir, Blue Ridge Mountain
Utstyr, Supercarge(alt).
580BC88C-4FA2-44DA-9CDD-FEDCC69ACF85.jpeg
296196F4-4772-45A2-9037-6C64AA06843A.jpeg
27C7BDC5-54DC-4FF1-8A67-E56B00D2A611.jpeg
 
Jf. over..

Gelenderwagen: Olav Thon
Girlanderwagen: Finn Schjøll
Geländewagen: Lars Monsen
 
  • Liker
Reaksjoner: Pollux
BMW elbil, og andre merker, med simulert grill er det teiteste designelementet jeg vet om. Det er nesten som den gamle historien om nordmannen som solgte quartzklokker med digital visning og påmalte analoge visere i Sverige på postordre for 99.-. Har kjørt i3 selv i mange år og hadde håpet dette med påmalte griller skulle gå over på nyere BMW-er. Respekterer Tesla for at de faktisk designer elbil selv om jeg ikke liker designet.
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: ahpadt
BMW elbil, og andre merker, med simulert grill er det teiteste designelementet jeg vet om. Det er nesten som den gamle historien om nordmannen som solgte quartzklokker med digital visning og påmalte analoge visere i Sverige på postordre for 99.-. Har kjørt i3 selv i mange år og hadde håpet dette med påmalte griller skulle gå over på nyere BMW-er. Respekterer Tesla for at de faktisk designer elbil selv om jeg ikke liker designet.
Den simulerte grill har faktisk flere funksjoner! Oppmerksomhet og omtale ser ut til at bli den viktigste for BMW… om ett par år er der ingen som bemerker/synes noe om dette grillskifte. Størrelsen er så komisk stor at det uansett ikke egentlig dra noen paralleller til en faktisk grill(kjøling og luftinntak) Min M6 har vist ikke mindre enn 7 radiatorer og 2 luftinntak bakk et ellers beskjeden look…
F6A7C8B4-1F85-4351-8938-84D4B0EDFAE4.jpeg