Endringer på Rolex Daytona SS fra 2004 til i dag?

Medlem
11. sep. 2010
Hei,

Noen spørsmål :)

Jeg ser på en Rolex Daytona SS fra 2004. Har det skjedd endringer på denne modellen siden 2004 og frem til i dag som gjør at jeg bør kjøpe en som er nyere? Jeg tenker da på endringer på urverk, lenke eller andre ting som gjør at man bør vurdere en av nyere modell. Prisen er omtrent den samme på modeller fra 2007- så pris er egentlig ingen stor issue. Jeg har søkt ganske mye på nettet og ser ingen nevne noen endringer siden 2000.

Klokken ser ut til å være lite brukt. Hvis jeg kjøper, bør jeg ha den på service selv om den er lite brukt eller kan jeg bruke den noen år før jeg kjører den på service? Hva pleier i så fall en service på denne klokken koste?

Klokken kommer uten papirer noe som bekymrer meg litt. Kan jeg ta med en slik klokke til f.eks. Bjerke og be de sjekke om den er ekte? Hvor lang tid tar slikt og hvor mye pleier det å koste?

På forhånd takk for svar :)

Jarle

Såvidt jeg vet er de eneste endringene siden 2004 ny og forbedret lås, og rolexrolex...gravert "rehaut".
Ellers har urverket fått blå parachrom hairspring. Er litt usikker på når dette ble innført, men det er uansett bare på de aller nyeste modellene.

Hei Jarle!
Daytonaen er finfin, jeg har en selv og er meget fornøyd med den :)
Du kan nok få verifisert ekthet hos bjerke, eller så gjør også alf lie det!
Prisen på service mener jeg ligger på mellom fem og seks tusen kroner.

Om ikke klokken har vært på service tidligere, ville jeg tatt den inn til overhaling nå, selv om klokken går presist. Jeg tenker litt på olje og slitte deler.
Samtidig kan du bruke argumentet om behovet for service i kjøpssituasjonen!

Tynnere visere på en 2004 modell i tillegg til det som ble nevnt ( de nye breddere viserne kom vel i.l.a 2005)

Ellers har urverket fått blå parachrom hairspring. Er litt usikker på når dette ble innført, men det er uansett bare på de aller nyeste modellene.

Litt fra TZ

The following is from a Rolex communication titled Parachrom Hairspring dated 08/12/06 given to representatives at a factory tour in Geneva:

ROLEX has developed and patented a new hairspring called PARACHROM. This hairspring is made of a niobium, zirconium and oxygen alloy. It has been used for the Cosmograph Daytona starting from 2000.

In 2005 a blue-coloured version was introduced for the new GMT Master II and the Cosmograph Daytona. It has an even better performance as regards to long-term stability. This blue version has also been patented.