Endelig i hus: Tudor Black Bay Black

Medlem
27. juni 2016
Innlegg
510
Sted
Oslo
Min første unboxing her på sonen.

Historien om min vei inn i denne galskapen har en del av dere kanskje allerede lest (http://www.tidssonen.no/forum/threads/min-longines.39033/) men den oppsto altså for alvor i år etter at jeg fikk reparert min bestefars gamle Longines. Behovet for en ny klokke meldte seg, og samtidig med at jeg fylte 30 bestemte jeg meg for at det var på tide å investere i en ordentlig klokke.

Jeg ble medlem her på forumet og postet raskt et innlegg i Startgropen hvor jeg fikk god veiledning av deres eminente smak og kunnskap. Aller først var jeg innom en IWC mark XVII og Speedmaster, men jeg falt allikevel fort for Tudor etter å ha lest en masse gode omtaler (f.eks. denne https://www.hodinkee.com/articles/t...lack-bay-black-reference-79220n-by-john-mayer). I perioden hvor jeg bestemte meg for klokke var jeg innom Bjerke et utall ganger og prøvde masse forskjellig. Og selv om jeg falt veldig for både Speedmaster og PAM 562, var det et eller annet med Black Bay jeg ikke greide å legge fra meg. Med et noe begrenset budjsett appelerte også Tudors historie til meg, og linken til Rolex gjorde meg trygg på at her ville jeg få skikkelig kvalitet.

Det er masse ulike meninger om den gamle vs. nye modellen. Tudor har altså gått bort fra den "smilende" skiven og har nå 3 rette linjer. Den gamle rosen er byttet ut med skjoldet på skiven. Jeg har egentlig ingen sterke formeninger om den gamle var penere enn den nye (de er nydelige begge to), men jeg syntes at det nye inhouse-urverket som nå også er Chronometer sertifisert gjorde opp for det jeg eventuelt likte bedre med den forrige skiven. Nok prat. Her kommer bildene!

Mye boks og papirer
65084EC3-C6EF-4425-92FE-CFEEBCB82FED_zpskzhvadwv.jpg


Solid treboks med skikkelig kvalitetsfølelse i svart pianolakk
33D4C49F-FA45-42BB-A22B-83DE1E143A4F_zpsu5wqe0sr.jpg


Voila!
384C2A9B-0803-488D-8DF8-7F86BB5340B9_zps4tjs3yha.jpg

9CAD04BA-1111-4ABA-8556-D4B527B3F3FA_zps6l7ouvuk.jpg

Up close and personal
091EFB56-F3F6-4A91-9A91-81C63E0B2658_zpsgytdxdc0.jpg


Fra siden. Merk at de heldigvis har beholdt rosen på kronen. Ingen crownguard med nikk til retro modeller.
9E506453-986D-4227-85F4-F89662B0D5CF_zpsy5499nse.jpg


F199F351-6693-4FB5-AAAE-585BBF08D327_zps0s6vgxal.jpg


Dette er altså den nye modellen, og jeg innbiller meg jeg er nr. to her på sonen etter @carslakk (som ikke vil la seg tagge av en eller annen grunn) som også gikk for Black, men på lenke. Jeg likte også lenken, men de hadde bare Blue inne på lenke og jeg synes den svarte skinnremmen kanskje er enda et lite hakk finere.

Så der var den altså. For prisen synes jeg man får ganske mye for pengene. In-house urverk med 72 timers gangreserve. Kvalitetsfølelsen er veldig høy og alt er, selvfølgelig, perfekt som det bør være. Ingen slakk noe sted verken i bezel, rem, lås eller krone.Den bygger noe høyt, men ser at den sklir fint inn under skjorteermet. Kassen på 41mm synes jeg er passe stor og kler mine håndledd. Det ryktes også at lumen på den er helt magisk, så nå er det bare å glede seg til kvelden! Gleder meg til å bruke denne masse i tiden fremover.

Skal få skrevet en liten oppfølgingsreview etter at jeg har brukt den en stund. Men inntil videre: God lørdag! :)
 
Redigert:
Gratulerer med kjempefin klokke. Det var et godt valg:) For meg personlig er jeg ikke i tvil om at jeg hadde valgt den nye foran den gamle. Mer spennende urverk og i tillegg er jeg av dem som liker den nye skiva bedre enn den gamle.
 
  • Liker
Reaksjoner: aksgro
Mange takk for hyggelige gratulasjoner :) Befinner meg for øyeblikket i Singapore på jobb, og har allerede fått mange blikk kastet etter klokka. Det er uvant! Singapore er jo et eldorado for oss klokkeinteresserte, men håper allikevel at jeg greier å la mastercardet bli liggende i lomma.. Ha en god uke!
 
Gratulerer med flott ur! Er kjempefornøyd med min og tror nok at denne kan bli en keeper og en klassiker. Har egentlig ikke sett så mye på skinnreim da jeg ønsket lenke. Kunne du lagt ut noen bilder? Reim, lås ect?
 
  • Liker
Reaksjoner: aksgro
Gratulerer med flott ur! Er kjempefornøyd med min og tror nok at denne kan bli en keeper og en klassiker. Har egentlig ikke sett så mye på skinnreim da jeg ønsket lenke. Kunne du lagt ut noen bilder? Reim, lås ect?
Tusen takk i lige måde! :) Prøvde å tagge deg etter din unboxing, men det gikk ikke. Legger noen bilder under av deployant clasp osv. Synes jeg ser klare forbindelser til Rolex her spesielt på baklokk og på lås, men helt lov å arrestere meg dere med mer erfaring.

42DFDFF9-B985-4B57-A0FA-30861BB4C33C_zpsoylibncs.jpg
bfedfb1e-c76e-4694-adf9-72944c80869e_zpsobmhsvxm.jpg
61F27DE2-F006-4909-8459-0F224ACBD614_zpswrtb6dmq.jpg
FEEBE3EC-CF18-4774-867E-8E4C7FBF4666_zpsfe6vbkoo.jpg

26C534B8-76E9-4CAD-81BB-8B9C5DF834EC_zpstiepr6ra.jpg
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: @carslakk