En tråd om kaffe

1057.jpg

Kaffebox har inne Dak-bønner. Du og du, her var det gode saker. Hvis man liker Wendelboe-kvalitet, men vil ha noe LITT rarere, uten at det er helt så rart at det nesten ikke smaker kaffe. Anbefales.

Jeg har nok skrevet det før, men kafferitualet har blitt koseligere etter at jeg gikk tilbake til håndkvern. Forøvrig har både espressoen og filterkaffen blitt såpass gode at jeg ikke kjøper kaffe ute i det hele tatt lengre, med mindre jeg er på reise naturligvis. Ganske stas å oppriktig mene at den beste kaffen i fylket får jeg hjemme.

Tenkte å kjøpe meg en v60. Er det bare å gå for den eller er det noe å tenke på rundt alternativer?

Holder det med noe som dette?

Kanskje en vekt også?

Tenkte å kjøpe meg en v60. Er det bare å gå for den eller er det noe å tenke på rundt alternativer?

Holder det med noe som dette?

Kanskje en vekt også?
Er et helt fint startsett det. Som glad amatør synes jeg at får oftere bra kaffe med Kalita Wave. Har forstått at Wave er litt mer tilgivelig på helleteknikk. Du burde sterkt vurdere vekt og kanne med svanehals (eks. Hario Buono)

• Liker
Reaksjoner: gkk
Er et helt fint startsett det. Som glad amatør synes jeg at får oftere bra kaffe med Kalita Wave. Har forstått at Wave er litt mer tilgivelig på helleteknikk. Du burde sterkt vurdere vekt og kanne med svanehals (eks. Hario Buono)
Takk for tips, ser ut som det finnes litt ulikt her. Hvilken er det du har? Så på style dripper 600 ml som ser ganske ålreit ut.

Takk for tips, ser ut som det finnes litt ulikt her. Hvilken er det du har? Så på style dripper 600 ml som ser ganske ålreit ut.
Selv har jeg Wave 185, denne er vel mer «standard» enn lillebror 155. Som kjele har jeg en helt enkel Hario Buono, kjøpt for 10 år siden. Skulle jeg valgt igjen hadde jeg kjøpt en elektrisk hvor en kan justerer temperatur, eks Fellow Stagg EKG.

• Liker
Reaksjoner: gkk
Har brygget V60 i over ti år, men har aldri reflektert over bryggemetode - har alltid bare kjørt «standardteknikk» - og det har ligget mye stolthet i å få så flat grutseng som mulig kun ved selve hellebevegelsen. For et halvt års tid siden så snakka jeg med en nabo om brygging, og han spurte om jeg likte Hoffmann- eller Hendrick-metoden best. Så i etterkant av samtalen så leste jeg meg litt opp på disse metodene, og nå brygger jeg utelukkende med Hoffmannmetoden og har funnet en slags indre ro av at det både er lov å lage hull, røre med rørepinne og skvulpe kaffen rundt for å få maksimal ekstrahering. Vi har et slags kaffelag på jobb, og det gjør at vi får testa mye kaffe. Favoritten for tida er Langøra sin colombianske Alto Cielo. Jeg er svak for bærtørka kaffe, gjerne ko-fermentert, hvis syrlighet, fyldighet og fruktighet jeg synes gjør seg svært godt gjennom V60.