En tråd om kaffe

^Enig med dette, det handler om å ha mer presis kontroll over parametrene. Hvis jeg har bærtørka Etiopisk, for eksempel, kvernes den først mye grovere, og så har jeg ikke like varmt vann, ettersom det trekker mye senere. Kenyansk, derimot, trakter jeg mye mer aggresivt.

Hva det angår espressomaskiner, bruker jeg en Quick Mill "Pippa".
61MRfCaSzML._AC_UF894,1000_QL80_.jpg


Tror jeg betalte 7-8000 kroner for denne i 2022. Enkel og solid, men uten temperaturkontroll. Tenk 1998 Toyota Corolla uten setevarmer. Lager espresso. Ferdig.
Jeg er fornøyd, fordi jeg vil holde det enkelt, og ritualet tar den tiden det tar uansett. Espressoen jeg lager på denne synes jeg er like god som den jeg pleide kjøpe på Tim Wendelboe da jeg i gamle dager bodde i Oslo, og DET er store ord!
 
  • Liker
Reaksjoner: BigT
Tja, sikkert spurt før, men tidene endrer seg. Jeg skal etter hvert flytte, og etter 13 år, så tenker jeg å erstatte min KitchenAid espressomaskin med noe annet. Den skal være manuell, og den bør ha steamerfunksjon i tillegg. Hva anbefales? Tar imot alle forslag, men helst ikke over 30k, aller helst solid under.
IMG_3946.jpeg

Jeg er veldig happy med min Rocket Appartemento, kan anbefales.
 
Redigert:
Tja, sikkert spurt før, men tidene endrer seg. Jeg skal etter hvert flytte, og etter 13 år, så tenker jeg å erstatte min KitchenAid espressomaskin med noe annet. Den skal være manuell, og den bør ha steamerfunksjon i tillegg. Hva anbefales? Tar imot alle forslag, men helst ikke over 30k, aller helst solid under.
Har du en god kvern? Hvis ikke kan det være lurt å vurdere å øke kvernbudsjettet på bekostning av maskinen. Det siste året har det kommet to spennende maskiner som kan passe innenfor budsjettet. Den ene er en oppgradert E61 fra ECM. En flott maskin med rotasjonspumpe og ganske god temperaturkontroll til å være en E61-maskin. Den andre er en liten manuell maskin (har veldig lyst på en selv). På ECMen kan man ettermontere flow control (som man må et stykke ned i kaninhullet, har gjort det på min ECM). På Odysseyen kan man bytte mellom fjærbelastet arm og "direkte", noe som gjør at man utvider mulighetene for fremtidig utforsking. Ellers er begge to nette og fine maskiner som kommer til å vare livet ut hvis de blir tatt godt vare på!

ECM:
https://www.ecm.de/en/products/details/product/Product/Details/mechanika-max.html

Odyssey:
https://www.odysseyespresso.com/shop/argos-lever-espresso-machine
 
  • Liker
Reaksjoner: BigT
Ikke et dumt spørsmål i det hele tatt. Kaffebrygging kan gjøres utrolig avansert, eller veldig enkelt.

Ikke at jeg sitter med fasiten, men i mitt hodet er det noelunde slik:

Trakter er automatisk. Man har liten grad av påvirking på resultatet.
Pour over er manuelt. Du varmer opp bryggevannet til den temperaturen du ønsker. Du velger antall pours, blooming, hastighet, avstand og metode (sirkulær vs senter eller kombinasjon). Dette har stor innvirkning på ekstraksjon og smak.

I tillegg så er det vanlig å kverne bønnene selv ved pour over. Da har man mer kontroll på kontakttid med bryggevannet. Altså tiden det tar for bryggevannet å renne gjennom kaffesengen. Dette har mye å si på syrlighet (mindre kontakttid) vs bitterhet (mer kontakttid) og selvsagt igjen, ekstraksjon.

Kaffekverner er et eget fag. Er fortsatt litt nekter, men etter hvert som erfaringen stiger så kommer også forståelsen for hvorfor en kaffekverner kan koste det samme som en Submariner eller to.
Takk. For å få så likt resultat som mulig, så har jeg brukt AeroPress noen år. Kjøper bønner jeg liker. Kverner dem så grovt/fint etter typen, koker vann til en gitt temperatur - og ekstraherer i en gitt tid.

Etter å ha sett noen eksperiment til James Hoffmann om de fire variablene uthevet over her, så har man dialet seg inn til egen smak. Frustrerende å eksperimentere alle disse variablene, men når man finner sin fasit og kombinasjon - så er det meget tilfredstillende.

Nei, nå er det på tide med en kopp kaffe, gitt. :)
 
Har du en god kvern? Hvis ikke kan det være lurt å vurdere å øke kvernbudsjettet på bekostning av maskinen. Det siste året har det kommet to spennende maskiner som kan passe innenfor budsjettet. Den ene er en oppgradert E61 fra ECM. En flott maskin med rotasjonspumpe og ganske god temperaturkontroll til å være en E61-maskin. Den andre er en liten manuell maskin (har veldig lyst på en selv). På ECMen kan man ettermontere flow control (som man må et stykke ned i kaninhullet, har gjort det på min ECM). På Odysseyen kan man bytte mellom fjærbelastet arm og "direkte", noe som gjør at man utvider mulighetene for fremtidig utforsking. Ellers er begge to nette og fine maskiner som kommer til å vare livet ut hvis de blir tatt godt vare på!

ECM:
https://www.ecm.de/en/products/details/product/Product/Details/mechanika-max.html

Odyssey:
https://www.odysseyespresso.com/shop/argos-lever-espresso-machine

Har god kvern, ja, men kan absolutt vurdere å koste på en ny en.
 
  • Liker
Reaksjoner: ebrygfjeld
Her i huset har det gått 0-100 på kort tid!
I løpet av et par måneder har vi gått fra en helt ok Jura med en Moccamaster og Wilfas basis-kvern som backup til nå å ha Niche Zero og Timemore Sculptor 078 som kverner, godt utvalg i pourover V60 og aeropress med Fellow Stagg vannkoker og snart fult "Gagguino"-oppgradert Rancilio Silvia.
Det er kona som er verst på galskapen, så i helgene og når jeg har hjemmekontort blir blir jeg servert kaffe kontinuerlig, i alle varianter. Jeg klager ikke!

IMG_8775.png
 
Redigert: