En tidsreise i en verden av klokker

Torjus

Støttemedlem
Medlem
4. jan. 2014
Innlegg
569
Sted
Oslo
Over 4 år siden har gått siden jeg oppdaget denne nettsiden. Det tok et år før jeg fikk ut fingeren og lagde en bruker, en beslutning jeg ikke angrer på. Etter lesing og (litt) skriving i dette fellesskapet i en så lang periode, er det på tide med et litt større bidrag fra min side. Jeg kom inn hit som en uvitende gutt i begynnelsen av ungdomsskolen, og når jeg ser tilbake går det opp for meg hvor mye jeg har lært på denne tiden. Gjennom endeløs tråling av tråder, deltakelse på GTG og lignende har jeg tilegnet meg store mengder kunnskap på et fagområde som jeg knapt visste eksisterte før jeg logget inn første gang. Men formålet med denne tråden er ikke akkurat å skrive en selvbiografi, så nok vås.

Det hele startet med bilturer nedover Europa, innenfor de fleste storbyer på veien. Gjennom store vinduer og montere ble jeg for første gang introdusert for dette fenomenet. Om det er noe jeg husker best, var det de inngangspartiene til Wempe med store utstillinger av klokker i alle prisklasser. Gjennom denne hobbyen har nok min definisjon på den ”fornuftige prisen” av en klokke blitt ganget med både 2 og 10, og det var gjennom bilferiene at en klokke til 500 kr ikke var så viktig lengre. Tiden må skrus frem til våren 2013 for å finne min første klokke av betydning. Min bror var selv på jakt etter en ny klokke etter en nylig konfirmasjon. Jeg er av den nysgjerrige sorten, så jeg ble med for å se på klokkene i butikken til Thune. Imens bruttern prøvde klokker gikk jeg rundt og tittet, og det var da jeg fant den første klokken. Det var en Certina DS Podium med blå skive og lenke. Jeg likte den fra første øyekast og plutselig var det ikke bare broren min som prøvde klokker den dagen. Til min store skuffelse var den ikke aktuell på det tidspunktet, ettersom jeg hadde bursdag på høsten. Men den ble satt på ønskelisten i et halvt år, og i oktober var den realisert. Klokken ble brukt til alt mulig, og hver eneste dag i to år satt den på håndleddet. Den kunne ikke måles opp mot de flotte klokkene i ”Dagens Klokke” fra Rolex og Patek Philippe, men det var en start.
Certina 1.JPG

Det tok ikke lang tid før jeg skjønte at jeg også skulle bli konfirmert en dag, og sparingen begynte rett etterpå. Jeg verken ønsket eller fikk lov til å bruke alle pengene fra konfirmasjonen på klokke, så jeg måtte ty til andre metoder. Det startet med jobb som avisbud, deretter kioskansatt og fortsatt i dag innenfor matbransjen. Den første klokken som fanget min oppmerksomhet var en Omega Speedmaster, den klassiske måneklokken. På den tiden var det veldig mye penger for meg og et bruktkjøp var det eneste alternativet. Nytt er som oftest det morsomste, så budsjettet ble gradvis pushet. Fra brukt en splitter ny speedy, deretter hadde jeg en brukt explorer innenfor rekkevidde og tilslutt et kjempeskritt opp til en butikkny Rolex 114060, oktober 2015. Foreldrene mine himlet stadig med øynene hver gang jeg prøvde å overbevise dem hvor godt kjøp en Rolex var, men det var fysisk umulig. Denne klokken har vært gjennom stort sett det meste jeg har gjort fra den ble kjøpt til per dags dato.
Rolex sub.jpg

Men en fin klokke var ikke nok til å slukke tørsten, og på grunn av en gunstig deltidsjobb ble neste klokke planlagt. Jeg vil si at jeg er en relativt impulsiv person, så meningene skifter stadig. Høsten 2016 hadde jeg fått nok kapital for neste steg, og jeg kom over en Omega Speedmaster CK2998 på Bjerke i Bergen. Pengene ble overført og klokken kom på døren dagen etterpå. Jeg likte konseptet med den klassiske måneklokken, sammen med straight-lug 39,7mm kasse. Denne klokken ble den formelle i trioen, og ble brukt til både hverdags og pent. I riktig belysning var panda-skiven fantastisk, og blått er flott som sikkert alle vet ;) Denne klokken var et perfekt tilskudd til No-Date, men samtidig kom aldri godfølelsen 100% alle gangene jeg brukte den.
Omega ck1.jpg

20170101_135307.jpg

Til tross for gleden den ga gikk det ikke helt opp, og jeg begynte å se etter nye alternativer. Kjøp og salg ble oppdatert stadig, synkront med overvåking av andre markedsplasser. Det tok ikke lang tid før jeg så en Rolex Explorer 214270 blant mengden av andre klokker. Jeg hadde vurdert denne ved flere tidligere anledninger, så jeg følte det var på tide å teste en. Dialog med selger ble opprettet og et møte hvor klokkene byttet eiere og et lite mellomlegg ble overført for underkant av 2 uker siden. Denne klokken er etter min mening den perfekte ”allrounder”, og godfølelsen kom øyeblikkelig.
exp.jpg


Så per dags dato er består trioen av:

- Rolex Submariner 114060

- Rolex Explorer 214270

- Certina DS Podium

Til tross for at Certinaen var første klokke blir den ikke brukt så ofte lengre, og er for det meste affeksjonsverdi. De andre blir brukt flittig, hvor 114060 er den åpenbare beateren.

Men hva er egentlig planene fremover? Neste mål blir nok 18-års dagen om underkant av 2 år. Jeg har allerede satt meg på et par lister, og begynt å finne sterke kandidater. Muligens må en av ”kronene” ryke, men 114060 er vernet ettersom det var første ordentlige klokke.

Jeg håper at lesingen har falt i smak (litt i hvertfall), og at dere har overlevd mitt forsøk på å prøve å presentere og ta bilder av klokkene. Skal prøve å oppdatere tråden med bilder og tekst hvis det skjer noen endringer i fremtiden:)

Peace out!
 
Fin reise så langt, og takk for at du deler!

Blir spennende å se hva neste skritt blir for deg :)