En PAM blir til....

Trodde du virkelig at det var noe særlig håndbygging i <100k-klassen lengre? Nope, tipper omtrent alt av Rolex, Omega, PAM etc er mer eller mindre urørt av menneskehender når de ankommer urmaker.

Er nok veldig mye slik maskinering ja...

Iflt Watchtime er det dog overraskende mye "håndarbeid" i en Rolex, alle hairsprings er f.eks håndlaget samt en del andre små detaljer.

Mer enn jeg trodde da jeg var relativt sikker på at det var bortimot 100% der i gården.

Tror mye er håndgjort hos mindre manufakturer som feks Perrelet.

Jeg vet ikke om jeg ville ha gått så langt som å kalle Perrelet en manufaktur. I alle fall ikke i tradisjonell forstand, på den måten at de lager egne verk in-house. Så vidt jeg vet lager ikke Perrelet noen av sine verk selv. Tidligere modeller er basert på ETA/Valjoux-verk, mens det i dag er mor - Festina-gruppen - som forsyner Perrelet med det meste fra Soprod. Mulig de ennå bruker noe ETA også.

Det kan veldig fort tenkes at Perrelet gjør en del av finisheringen på skeleton-urene sine selv, men jeg er rimelig sikker på at f.eks arbeidshesten P-261 som står i de fleste tre-hender-med-dato-Perreletene er en standard Soprod A10 med eller uten dekor/rotor for Perrelet. Forvirrende nok er dette verket lansert som in-house Perrelet i ulike klokkemagasiner o.l., men etter mitt skjønn er verket in-house på samme måte som ETA 2824 er in-house Certina eller Tissot - det lages av en verkprodusent i samme gruppen.

Hehe, du må se urverket i Perreleten til Entropy en gang.

Jeg har aldri i mitt liv sett noe ETA verk så dekorert (antar det er ETA men kan fint være soprod for alt jeg vet).