En nybegynners klokkereise

johage

Støttemedlem
Medlem
22. aug. 2019
Innlegg
590
Sted
Oslo
Klokkeinteressen har vel egentlig alltid vært til stede, men det er først det siste året at det egentlig har skutt fart. Må innrømme at jeg har hatt mange år hvor jeg faktisk ikke har brukt klokke i det hele tatt. Som liten husker jeg at det var stor stas å få «låne» pappa sin Rolex, en klokke han kjøpte tidlig på åtti-tallet. Klokken ble brukt daglig av min far i sikkert 20 år, før den havnet i en skuff og glemt i nesten ytterligere 20 år. Merkelig nok var det denne klokken som skulle vekke klokkeinteressen igjen.

Da mamma og pappa skulle flytte i fjor våres, dukket plutselig en gammel kjenning opp fra intet. Riktignok ganske medtatt etter årenes løp. Etter litt frem og tilbake arvet jeg klokken og så var det hele i gang. På utkikk etter tips om urmakere som kunne fikse klokken oppdaget jeg Tidssonen. Det tok litt tid før jeg opprettet egen profil, men det kom i orden etterhvert. Det tok også litt tid før jeg bestemte meg for urmaker, men endte på at klokken skulle leveres til Oslo Ur Service.
A6DABFD5-9745-4E95-AA4A-8A59CEFBC844.jpeg


Alt for mange timer på Tidssonen hadde satt sine spor. Jeg er sikkert ikke den første, men etterhvert ble trangen etter å kjøpe min helt egen kvalitetsklokke sterkere og sterkere. Jeg har en kamerat som kan en del mer om klokker enn meg, og jeg ble tipset om Måneklokken. Etter litt vurderinger mellom den originale med hesalitt eller den nyere «uoriginale» varianten med safirglass, bestemte jeg meg for å gå for safir. Først og fremst fordi jeg hadde lyst til å se urverket på baksiden. Så da var det bare å starte letingen. Først tenkte jeg å kjøpe en brukt klokke, men hadde ikke særlig hell. Tror Måneklokken hadde en liten boost i fjor sommer og pene klokker ble solgt fort unna. Sikkert på grunn av jubileet for månelandingen. Det hjalp heller ikke at jeg satt på hytta – med begrenset mobilitet.

På tampen av sommeren ble jeg tipset om at Urverket.no hadde salg og at det var 25 prosent også på Måneklokken. Jeg var litt skeptisk til Urverket, men 25 prosent avslag var fristende. I ettertid har jeg forstått at jeg kanskje kunne oppnådd samme rabatt hos en autorisert forhandler, men dette er ting man lærer etterhvert. Klokken ble bestilt og for sikkerhets skyld ble klokken betalt med et kort med forsikring dersom det skulle være noe «lureri» involvert. Det tok ikke mange dagene før klokken ble levert på døren, stemplet av en nederlandsk forhandler. Selv om handelen med Urverket.no gikk knirkefritt, tror jeg nok dette var første og siste gang og at en autorisert forhandler er å foretrekke.

Klokken falt umiddelbart i smak og som min «førstekjøpte» er nok dette en klokke jeg kommer til å beholde for evig tid. Jeg liker å variere med ulike straps og klokken kler veldig mye forskjellig. Er spesielt fornøyd med Natos fra Barton og Chevron fra Crown and Buckle.
871A9002-E0A6-4BC5-9614-C3A0AA6AAA8A.jpeg


For meg var det et nokså stort steg å kjøpe en såpass kostbar klokke og jeg ønsket meg derfor etter noen uker en klokke som kunne være et litt rimeligere alternativ og noe å variere med. Med litt research ble det bestilt en Seiko PADI SRPA21K1. Dette er en klokke jeg har brukt mye og som jeg synes har en utrolig kul blåfarge som skifter farge med lysforholdene.
DBF1C2D3-BF06-4F43-A15D-627CCA9B52E1.jpeg


Ikke lenge etter fikk jeg for meg at jeg mangler noe helt vesentlig, nemlig et dressur! Igjen havnet jeg på en Seiko – denne gangen Seiko SRPB43J1 – eller Seiko Cocktail Time, Skydiver. En klokke oppkalt etter en drink tenkte jeg måtte være ypperlig. Dette er også en klokke som jeg synes er utrolig fin, men den ble levert på en ganske grell reim. Har derfor erstattet original reima med en skinnreim fra Barton som jeg synes klokka kler bedre. Klokka blir vel kanskje ikke brukt veldig mye, men jeg synes den har en utrolig kul urskive og skal jeg på en cocktailbar, vet jeg hvilke klokke som skal være med på morroa!
CAF552DE-3A5D-42FC-9B09-44103EA235FA.jpeg


Høsten kom og sammen med en kamerat dro vi innom Bjerke. Lang historie kort, endte det med at jeg bestilte en Datejust 41. Ble forespeilet inntil 12 mnd ventetid, så da var det bare å starte å spare.

Julen nærmet seg og så kom endelig telefonen fra Oslo Urmaker Service. Pappa sin gamle Rolex var endelig klar etter et lengre sykehusopphold. Full service var blitt utført, nye pakninger, hovedfjær, nytt glass og ny balanseaksel måtte til. Og vipps var en ny favoritt på plass. Dette er en klokke som betyr mye for meg og som jeg er veldig glad i. Man skal tro at den med sine 34mm kan bli litt for liten, men det har aldri plaget meg. Har ikke verdens største lanker, så for meg passer den perfekt.
C26F4654-4E72-481A-983F-F0C7764AE3B2.jpeg


Litt utpå vinteren bestilte jeg en G-Shock M5610 som har fått overraskende mye armtid. Det er noe med den som fascinerer meg. Dette er klokken som er med på svømming/badeland og som forøvrig tåler «alt». En skikkelig arbeidshest som jeg har mye glede av.
67CC484A-6C32-4030-8010-12CB84FC7224.jpeg


Og så nærmer vi oss dagens Corona-dager...

Lørdag 14. mars kom en uventet telefon fra Bjerke. DJ41 var allerede ankommet og klar for henting. Mandag morgen var jeg på plass hos Bjerke og stod og skrapte på døra rundt åpningstid. Spent og forventningsfull fikk jeg overlevert klokken en god del måneder tidligere enn opprinnelig forespeilet. Allerede torsdag samme uke tror jeg Bjerke besluttet å stanse videre utlevering av Rolex, grunnet hele Corona-situasjonen og en kronekurs som ikke lenger var som den var. Riktignok hadde jeg allerede fått med meg en ganske kraftig prisøkning på kjøpet, siden Rolex besluttet å øke sine priser nokså kraftig på nyåret.

Min klokke har hvit skive, som jeg synes den kler veldig. Blir litt mer sportslig og ikke fullt så formell. Gleder meg til å bruke denne masse utover sommeren.
9D264C8B-186D-412F-A85A-F3512E8055C7.jpeg


Men så skjedde det som ikke skulle skje...

Sent søndag kveld, 22. mars – sitter jeg og leser her på Tidssonen. Her snubler jeg over @Loevhagen sin tråd «over skyene er alltid himmelen blå». En fantastisk artikkel om en klokke jeg knapt visste eksisterte og enda mer fantastiske bilder. Grand Seiko Skyflake, eller SGBA407G som den egentlig heter. Jeg var solgt og mer enn det. Grand Seiko var riktignok ikke helt ukjent for meg. Har tidligere vurdert både Snowflake og SBGA375, men det var noe med lenken (uten mikrojustering) som jeg ikke falt helt for. Etter et par rødvinsglass tenkte jeg at det kan jo ikke skade å sende en mail for å høre om Urmaker Christensen hadde klokken tilgjengelig. Samme kveld kom det svar; og det hadde de, men kun en klokke igjen. Så mandag morgen ble det nok en tur ned til Oslo sentrum. En merkelig stemning i gatene og ikke mange mennesker ute. Men Urmaker Christensen holdt fortsatt oppe. Etter en hyggelig klokkeprat og nærmere bekjentskap med Skyflake, forstod jeg at det ikke var noen vei tilbake...

Problemet nå var hvordan jeg skulle klare å smugle klokken inn i boksen uten å bli stilt til veggs hjemme. To nokså kostbare klokkekjøp på bare to uker er kanskje mer enn jeg klarer å skape forståelse for hos de hjemme. Løsningen ble å pakke ned «Cocktail Time klokken» (som også er blå) og håpe det ikke ble lagt merke til. Og det har heldigvis fungert til nå...
566918E8-FB83-44D0-94FF-56FBCBABA1A6.jpeg


Avslutningsvis vil jeg bare takke for alle inspirerende innlegg av alle dere som er aktive her på Tidssonen. Lærer stadig noe nytt og får øynene opp for utrolig mange spennende ur. Selv planlegger jeg å roe litt ned, og nyte klokkene som allerede har funnet veien til boksen.

Vel, sprakk «bittelitt» i går og bestilte en Casio G-Shoch GA-2110SU-3AER her på Tidssonen...
 
Redigert:
Herlig innlegg! Dette er mer enn bare "en god start". Håper du aldri selger din fars Rolex, for spør du meg er den rosinen i pølsa i en super samling!
 
  • Liker
Reaksjoner: johage
Takk for fin historie! Du har allerede masse flott i klokkeboksen. Ta spesielt godt vare på klokken til faren din!
 
  • Liker
Reaksjoner: johage
Dette er en rå samling om den så hadde blitt bygd opp over 10 år.

Problemet nå var hvordan jeg skulle klare å smugle klokken inn i boksen uten å bli stilt til veggs hjemme. To nokså kostbare klokkekjøp på bare to uker er kanskje mer enn jeg klarer å skape forståelse for hos de hjemme. Løsningen ble å pakke ned «Cocktail Time klokken» (som også er blå) og håpe det ikke ble lagt merke til. Og det har heldigvis fungert til nå...
Haha! Minner meg om denne klassikeren.
 
  • Haha
Reaksjoner: johage
Kjekt med godt lesestoff i disse påsketider - og gjennom året ellers - så takk for at du deler tankene dine. Som de over her allerede har sagt; behold OP-en fra din far uansett hva som skjer. :)
 
  • Liker
Reaksjoner: johage
Tipp topp, @johage ! Hehe, kjenner meg litt igjen i historien her, ketchup-flaske-tendenser osv... ;) Uansett, bra samling med solide klassikere her. Kan ikke se noe her du ikke bør beholde, og arvegodset er jo en klar høydare. Takk for deling, det settes pris på her inne!
 
  • Liker
Reaksjoner: johage
Takk! Men i denne tråden er det jo du som skal gratuleres :D Det var Urmaker Christensen ja.
He-he! Vi får gratulere hverandre! Veldig hyggelige folk hos Urmaker Christensen! Handler mer enn gjerne med de igjen. Men nå håper jeg det blir en stund til jeg får lyst på noe nytt...
 
  • Liker
Reaksjoner: elf