En newbie trenger råd

Pan

Medlem
9. juli 2014
Innlegg
10
Har lyst til å kjøpe meg en litt dyrere klokke, men det virker jo ut som om det er en jungel av klokkemerker og typer der ute.
Jeg synes "helsvarte" klokker er kule, og vil nok derfor gå for en slik istedetfor en "klassisk stålklokke".
Prisnivået burde ligge på mellom 1-6.000kr. Jeg vil helst ikke ha tekstil eller lærreim.
Jeg har sett endel på watchfinder, men finner ikke så veldig mange fine helsvarte klokker i den priskategorien.
Jeg har ganske tynne håndledd, så gigantklokker tror jeg gjør seg dårlig.

Synes flere av Armani klokkene er fine, feks:
AR1440 Emporio Armani Super Slim Sort/Keramisk Ø43 mm Pris 3.665,-
AR1410 Emporio Armani Sort/Keramisk Ø42 mm Pris 4.270,-
AR1457 Emporio Armani Ceramic Sort/Keramisk Ø42.00 mm Pris 3.385,-
Men ettersom jeg har forstått så er kanskje ikke Armani akkurat noe "supert" klokke merke.

Er det noen som har noen synspunkter?
Kanskje noen andre forslag til fine sorte klokker i den prisklassen?
Diesel har vel også noen, men det blir vel litt som Armani, at de ikke er "klokkeprodusenter", og klokkene deres er vel ofte
litt "overdimensjonerte" itilegg...
 
Kan foreslå en Orient Black Ray Raven, eller hva nå enn den heter! Nettopp bestilt samme klokke, bare med stålramme og lenke :) Veldig tøff til en billig penge
 
Har lyst til å kjøpe meg en litt dyrere klokke, men det virker jo ut som om det er en jungel av klokkemerker og typer der ute.
Jeg synes "helsvarte" klokker er kule, og vil nok derfor gå for en slik istedetfor en "klassisk stålklokke".
Prisnivået burde ligge på mellom 1-6.000kr. Jeg vil helst ikke ha tekstil eller lærreim.
Jeg har sett endel på watchfinder, men finner ikke så veldig mange fine helsvarte klokker i den priskategorien.
Jeg har ganske tynne håndledd, så gigantklokker tror jeg gjør seg dårlig.

Synes flere av Armani klokkene er fine, feks:
AR1440 Emporio Armani Super Slim Sort/Keramisk Ø43 mm Pris 3.665,-
AR1410 Emporio Armani Sort/Keramisk Ø42 mm Pris 4.270,-
AR1457 Emporio Armani Ceramic Sort/Keramisk Ø42.00 mm Pris 3.385,-
Men ettersom jeg har forstått så er kanskje ikke Armani akkurat noe "supert" klokke merke.

Er det noen som har noen synspunkter?
Kanskje noen andre forslag til fine sorte klokker i den prisklassen?
Diesel har vel også noen, men det blir vel litt som Armani, at de ikke er "klokkeprodusenter", og klokkene deres er vel ofte
litt "overdimensjonerte" itilegg...


jeg er overhodet ingen ekspert, og vil vel selv kalle meg nybegynner, men har samlet på klokker i vel 6 år nå.
Har flere klokker i prisklassen du ønsker, og jeg kan si at det har dessverre blitt MYE dårligere kvalitet over mange av de mer kjente merkene i denne prisklassen...
Hadde service på 3 av diesel urene mine for noen mnd siden, og kan si at det er STOR forskjell på mine gaaaamle diesel ur og disse nye urene til diesel, så noe ( uten at jeg helt hva ) har skjedd med kvaliteten her. Byttet leverandør/prodsuent av urverk eller noe vil jeg tippe :(

Jeg ville tittet litt på rado, seiko,orient, hamilton og min favoritt tissot... av utvalget på "årets" modeller om du skal ha butikknytt, har ihvertfall RADO noen modeller som ikke blir så veldig utenfor prisklassen du jakter i, og av design du nevner over her.

lykke til
 
Hei @Pan og velkommen hit!

Her trengs det litt oppklaring før man kan komme med spesifikke råd. For det første; Er urverket viktig for deg? Eller mistenker du at urverket kommer til å bli viktig for deg i nærmeste fremtid? Her inne vil du nok finne at mesteparten er interessert i mekaniske ur fremfor batteridrevne quartz-ur. Det er ikke dermed sagt at quartz nødvendigvis er "dårlig", men henger du her inne en liten stund er sannsynligheten stor for at du kommer til å ville ha noe mekanisk relativt raskt. Så dersom du planlegger å bli værende her inne fraråder jeg deg å kjøpe quartz, men dersom du har tenkt å ditche oss rett etter du har kjøpt klokken er det bare å kjøre på ;) Uansett vil mitt generelle råd være å unngå mote/klesmerker som Armani og Diesel. Gå for et merke som har spesialisert seg på å lage klokker, ikke bukser. Seiko har flere kule quartz-klokker i den kategorien du er ute etter.

Egentlig kan jeg kun komme med råd angående mekaniske ur da jeg ikke er særlig bevandret i quartz-verdenen så her er et par tips.

Hamilton Khaki Field Black PVD
hamilton-khaki-automatic-black-2009.jpg


Squale 1521-026/A
squale1521-026pvd(1).jpg


Orient king diver pvd
004-119_zps8e8ef61c.jpg


Orient EM7L001B9
EM7L001B9_MED.jpg


Den siste Orienten er jo nesten gratis ;)

Det var det jeg fant i farten ihvertfall :)
 
Redigert av en moderator:
Tusen takk for mange gode tips.
Virker ut som det er et bra miljø her med mange som er villige til å hjelpe.
Ettersom jeg har forstått nå så skal jeg holde meg unna klokker som blir fabrikkert (eller bare får navnet) fra andre bransjer, som feks diesel og armani.
Anngående Quartz eller ikke så vet jeg ærlig talt ikke. Og om jeg blir bitt av basillen og begynner og samle vet jeg selvfølgelig heller ikke :p
Jeg har sett litt rundt og søkt på de forskjellige merkene som har blitt foreslått her.

Den Wenger Squadron klokken var forresten veldig fin, men har lyst på stållenke (eller metallenke?).
Altså ikke gummi, lær, tekstil osv. (synes de burde laget den wengeren med sort stållenke)
Er det totalt feil og feks kjøpe en klokke og så bytte ut en reim med en lenke osv?
Klokken blir jo ikke "original" mer..

Hamilton hadde noen fine sorte klokker, men ingen med sorte lenker.. :(
Det samme med Tissot.
Rado hadde også endel fine, men de var endel dyrere enn det jeg hadde tenkt til å bruke.

Har brukt maaange timer og letet rundt, men det er forferdelig vanskelig..

Her er noen som kanskje ikke er så dumme:
Citizen Mens Chronograph AT2065-59E - Luxury Of Watches
Citizen Titanium CA0265-59E - Luxury Of Watches
JBW Strider Black Ion Steel Diamond Mens Watch J6263C
Men's Bering Ceramic Watch (32339-788) - WATCH SHOP.com™
Orient Black IP 21-Jewel Automatic Watch with Unique Rotating Disk Hour Hand that changes color throughout the day and night. Blue mineral glass exhibition back, Black IP coated case and bracelet

og til slutt den som jeg muligens synes er "finest":
Seiko Coutura SNP071 - Luxury Of Watches
og ganske mye billigere her... Seiko Coutura Kinetic Perpetual Black Dial Black Ion-plated Mens Watch SNP071

Ingen av disse klokkene var jo akkurat noe særlig dyre, men de er jo kanskje en start. Så får en finne en dyrere mer "klassisk" klokke ettervert.

Noen tanker? :confused:

Et annet dumt spørsmål forresten angående lenkelengde..
Jeg regner med det vanlige er gå til en urmaker få justert lenken til passe størrelse?
 
Redigert:
NEI det er ikke en skam å bytte fra reim til lenke eller andre veien, snarere tvert imot! Flere her inne bytter remmer og lenker i hytt og P, nettopp fordi det er morsomt å gi klokken "nye klær" av og til! :D


Og ja du kan gå til urmaker og få justert lenken


Elles likte jeg nok denne best av de du har sett på

Orient Black IP 21-Jewel Automatic Watch with Unique Rotating Disk Hour Hand that changes color throughout the day and night. Blue mineral glass exhibition back, Black IP coated case and bracelet

men det blir jo en smakssak også :)

du er på sporet nå ihvertfall, og enda nærmere din første klokke :D


NB: så først nå Seiko urene du også hadde funnet, og de var jo også meget flotte!
 
Bare en liten "obs obs" når det gjelder sorte klokker:

En god stund før jeg ble bitt av klokkebasillen hadde jeg en sort pvd Guess-klokke. Den ble kjempestygg etter ca 2 måneders bruk fordi pvd coatingen ble slitt bort på flere plasser. Spesielt var lenken utsatt. Personlig ville jeg gått for rem på en sort pvd-klokke for å unngå at klokken blir stygg så fort.
 
Bare en liten "obs obs" når det gjelder sorte klokker:

En god stund før jeg ble bitt av klokkebasillen hadde jeg en sort pvd Guess-klokke. Den ble kjempestygg etter ca 2 måneders bruk fordi pvd coatingen ble slitt bort på flere plasser. Spesielt var lenken utsatt. Personlig ville jeg gått for rem på en sort pvd-klokke for å unngå at klokken blir stygg så fort.

Det er faktisk et veldig godt poeng!

har selv to klokker med sorte lenker, og den ene av disse ser ikke ut i dag :( og den andre har jeg ikke brukt på to år, men vurderer nå å slenge på rem i stedet :)
 
Bare en liten "obs obs" når det gjelder sorte klokker:

En god stund før jeg ble bitt av klokkebasillen hadde jeg en sort pvd Guess-klokke. Den ble kjempestygg etter ca 2 måneders bruk fordi pvd coatingen ble slitt bort på flere plasser. Spesielt var lenken utsatt. Personlig ville jeg gått for rem på en sort pvd-klokke for å unngå at klokken blir stygg så fort.


Mulig det er kvalitets forskjeller i pvd-coatingen også, at Guess kanskje ikke har den beste?

Har forresten satt en mørk brun hirsch skinnreim på min Wenger, slik som dette Hirsch Duke Alligator Grain Watch Band Strap den som heter gold brown, flyttet over den svarte spennende fra orginal gummien. Synes det ble ganske kult. Prøve å ta bilde.

Ellers tror jeg seikoen du linker til sikkert kan være et godt valg.
 
Ja er litt skeptisk til sorte lenker også. Men tenker at sålenge det er en kvalitetsklokke så kan den kanskje har mer "gjennomgående" farge enn kun en "coating".
Den Wengeren var tøff forresten, og stilig skinnreim. Er det forresten vanskelig eller mye jobb skifte reimer selv?¨
Jeg har forresten letet rundt etter den Hamiltonen. Og har funnet en her: Amazon.com: Hamilton Men's HML-H70565133 Khaki Field Black Dial Watch: Hamilton: Watches

Er det noen stor ulempe for eksempel å bestille den herifra?
Selgeren "Authentic Watch Store" har jo ca 1.400 "ratinger" og virker jo veldig seriøse.
Jeg vil helst bestille klokke online pga jeg bor eller oppholder meg for det meste på svalbard.
Og der har vi verken moms, avgifter, toll osv. Men skal en ta med seg den til fastlandet så må en selvfølgelig betale moms og eventuell toll hvis summen er over 6.000...
 
Bytte mellom reimer og lenke er relativt lett. Jeg bruker en liten skrutrekker. Ellers er det mulig å få kjøpt mer egnet verktøy feks på webshopen her på sonen.

Ut fra for at du kan handle uten moms, ville jeg lagt meg nærmest mulig 6000 grensen slik at du får den inn uten moms til Norge igjen.

Hva med å titte på denne? Swiss Army Dive Master 500 Chrono Mens Wristwatch Model: 241424

En virkelig kraftig kar, er ikke helt svart men utrolig tøff farge. Stor og tung med veldig kvalitetsfølelse, hatt en uten chrono i "vanlig stål" med orange skive. Her er noen flere bilder.


Victorinox Swiss Army Dive Master 500 Black Ice Chrono Pictures

finnes også i mekansik, med bra ETA verk, men da tror jeg du runder grensen akkurat på lenke.
Amazon.com: Victorinox Swiss Army Dive Master 500 Mechanical Men's watch #241562: Victorinox: Watches

Jeg synes chronoen ser best ut, men quartz eller mekanisk er som tidligere nevnt her 2 forskjellige veier å gå. KOmmer an på hva som passer deg best.
 
De så fine ut.men jeg har dessverre veldig tynne håndledd. Så monsterklokker tror jeg gjør seg dårlig på meg.. :(

Men spørsmålet er, hvorfor kan en få en samme Hamilton på amazon til ca 4.000, når den koster nesten 8.000 i Norge?
http://www.amazon.com/Hamilton-HML-H70565133-Khaki-Field-Black/dp/B003XQF5HQ/ref=lh_ni_t?ie=UTF8&psc=1&smid=A3EWZRZ6NN9VVA 736$ fra " Authentic Watch Store".
H70565133 Hamilton Khaki Field Sort/Titan Ø42.00 mm Pris 7.795,-

Hva er ulempen med å bestille fra Amazon der? har det noe med garanti eller sertifikater?
Eller det noen stor sjanse for at en ikke får samme varen? :confused:
 
Redigert:
Når jeg klikker på amazonlinken får jeg opp 875usd + shipping som billigst. Legger vi til moms så kommer det brått på i underkant av 7k, noe som da er nærmere det du må betale for den på urverket.no hvor du ikke trenger å legge til moms.
Hva med denne hos creationwatches?
Billigere, fortsatt svart coating, fra en selger nesten alle på sonen har handlet av og kan gå god for, og ikke minst (og kanskje viktigst) automatisk;)
 
Jepp, den klokken hadde nedsatt pris (kun 736$), og det var kun en klokke igjen. Men dagen etterpå så hadde den selvfølgelig blitt solgt... Jeg var litt "redd" for å kjøpe den siden den var så "billig" (det var derfor jeg postet her for å få høre om det var noen "drawbacks). Selgeren var "Authentic Watch Store", så det virket jo ut som en god deal.

Siden jeg bor på Svalbard så betaler jeg ikke moms eller avgifter. Men skal jeg ta den inn til Norge på lovlig vis, så må jeg selvfølgelig momse den inn osv hvis verdien overstiger 6.000kr.

Den klokken virket forresten fin den også. Men hvordan er det bytte fra reim til lenke? Tenkte det hadde kanskje vært greit prøvd og bytte på litt. Men jeg ser for meg at det er noe annet bytte fra lenke til reim, enn fra reim til lenke?
(sikkert dumme spørsmål, men en er jo i "startgropen" ;))

Jeg skal forresten ta meg en tur til Siam Paragorn idag eller i morgen og se hva jeg finner der.
Men tviler på jeg finner noe finere eller billigere enn her på internett...







Når jeg klikker på amazonlinken får jeg opp 875usd + shipping som billigst. Legger vi til moms så kommer det brått på i underkant av 7k, noe som da er nærmere det du må betale for den på urverket.no hvor du ikke trenger å legge til moms.
Hva med denne hos creationwatches?
Billigere, fortsatt svart coating, fra en selger nesten alle på sonen har handlet av og kan gå god for, og ikke minst (og kanskje viktigst) automatisk;)
 
Alltid kjedelig når et godt tilbudt glipper.
Har selv ingen erfaring med å handle klokker på amazon, men har handlet mye annet uten problem.
Å bytte fra rem til lenke, eller nato/zulu for den saks skyld, er ikke noe problem. Det eneste du trenger er denne, evn. også denne om du må justere lenken.
Som tidligere nevnt i tråden vil nok en sort lenke fort bli stygg, selv med normalt bruk.