En liten historie om en Rolex Date + noen spørsmål...

Thorvald

Støttemedlem
Medlem
10. mars 2013
Innlegg
805
Det var en gang to gode venner som var på hyttetur i Jotunheimen. Min gode venn fortalte om sine foreldres ryddeprosjekt i hjemmet. Det hele var ganske uinteressant frem til ordene "Det er så mye ræl fra farfar, vi har flere esker med dritt som alt fra klær, verktøy, klokke samt annet søppel. Dette skal nok kastes" Jeg rykket til da dette vekket min oppmerksomhet umiddelbart. Jeg måtte spole tilbake for å høre ordene en gang til; KLOKKE og KASTES.

Etter litt frem og tilbake fant vi ut at klokken til hans farfar hadde mistenkelig lik logo som min Submariner, nemlig en krone. Jepp, det var snakk om en Rolex som lå kasteklar i en eller annen pappeske hjemme hos hans foreldre.

Panikken vokste i øynene hans og vi satte kursen umiddelbart hjemover. En telefon til hans foreldre for å avverge kastingen var ikke tilstrekkelig. Han hadde fått blod på tann og måtte hjem for å få kloa i uret.

Etter å ha fått kontroll på uret dro han til Bjerke for å forhøre seg mer om det. De sa at det mest sannsynlig var en ekte Rolex Date muligens fra rundt 70-tallet? De måtte åpne den for å kunne verifisere med sikkerhet. Blid og fornøyd syklet han hjemover, men gikk ordentlig på trynet! Han hadde vært mer opptatt av venstre hånledd enn veien fremfor seg. Rolexen fikk seg dessverre enn trøkk. Både plexi, lug og bezel fikk tydelige riper. På grunn av skuffelsen har klokka havnet i en mørk skuff og ligget der siden (et par år).

Jeg har nå tatt ansvar og "stjålet" klokka for å sjekke litt rundt den og hva jeg må gjøre videre. Så da står jeg her med en sjarmerende Rolex Date og noen spørsmål.

Klokka må innom urmaker for sjekk/service. Jeg tenker det er greit siden den har ligget lenge pluss at kronen er løs. Etter å ha skrudd ut kronen kan den dras helt ut, det går altså ikke an å stille klokka. Derimot så ser det ut som at klokka går greit. Plexien må også byttes pga skader.

1)
Så første spørsmål er hvor i Oslo-området er det rimeligst/beste servicen å få?

2)
Kompisen min har ytret ønske om å få den polert opp. Jeg er litt motstander av det av flere årsaker. Man visker ut riper på klokka som er en del av historien til denne, overpolerte klokker er ikke pent + overpolering kan ødelegge verdien. I dette tilfelle så må nok det poleres litt for å få bort ripene da de er litt mer enn vanlige hairlines (for å si det mildt).

Selv om kompisen min tar avgjørelsen på hva han til slutt ønsker så ønsker jeg deres synspunkter og råd. Så hva bør gjøres, ikke polere i det hele tatt, polerelitt for å kamuflere noen av ripene eller polere den slik at den blir som ny?

3)
Klokka er en Rolex 1500 Date. Det står et nummer mellom lugsene, 3107639. Er dette serienummer? Kan nummeret si noe mer om klokka mtp alder osv? Hvor finner jeg evt slik info?

Jeg legger ut dette i håp om noen tips slik at jeg får fikset klokken hans. Det er en skam hvis denne klokka, som nesten gikk i søpla, fortsetter sitt liv i en mørk skuff.










 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
Fin klokke, synd det gikk såpass hardt ut over nedre lugs. Plexi og bezel kan byttes, det store spørsmålet her blir hva som gjøres med kassen. Jeg regner med at Rolex ville byttet kasse på denne, en dyr men praktisk sett bra løsning (verdien som vintage ur forsvinner men den er uansett liten). Polering av kassen slik den er vil gi et dårlig resultat og bør ikke vurderes. Siste alternativ er å sveise opp kassen, vil tro du må utenlands da. Kost nytte forholdet ift. å bare kjøpe ny kasse er kanskje tvilsomt. Siste alternativ er å la kassen være slik den, for meg ville det stått om det eller ny kasse.
 
Flott klokke! Denne oversikten kan muligens hjelpe deg med datering: http://www.tidssonen.no/forum/threads/oversikt-over-serienummer-vs-årstall.4785/ Som jeg forstår er den fra ca 1970.

Jeg solgte nettopp en slik fra 1997, da heter den 15200 og har fått seg sapphire-glass. Denne ble revet vekk. Vil tippe markedsprisen på ditt (eller din kammis´) eksemplar vil ligge på +/- 20´ etter service (om du også har lenka?). Min var betydelig nyere, manglet skaden på lugs og var meget komplett. At Daten bare er 34mm vil alltid holde prisen på bruktmarkedet nede. http://www.tidssonen.no/forum/threads/rolex-15200-date-1997-fra-bjerke-komplett.39382/

Poler ivei! Denne modellen har liten vintage-verdi uansett. Be dem heller om å polere minst mulig der skaden er størst slik at ikke formen på lugsa blir helt deformert. Forøvrig vil den fremstå som ny etter polering og skift av glass. Sikkert greit med en service av urverket etter så lang tid.
 
Takk for svar så langt! Min kompis har et litt annet forhold til hva som er akseptabelt å bruke på en klokke. Jeg tror ny kasse o.l. fort blir for dyrt. Jeg ser for meg en lettere polering av kasse og skadene i tillegg til nytt glass. Er Bjerke eneste alternativ i Oslo til en slik jobb? Hva med Sutterud/articboy(får ikke tagget han lenger)?
 
Oslo?
Da er det Sutterud som er rette person! (@Arcticboy her på forumet.) Han er flink og kan også gi anbefaling angående polering. Selv ville jeg vært forsiktig med det!

Utrolig flott klokke! Den vil gå til evig tid!

8

PS. Ikke umulig at glasset kan poleres pent....
 
  • Liker
Reaksjoner: Arcticboy
Dette var jo ett supert pappeske funn, pluss en artig historie. Først polering, hvis ikke det blir bra nok så sier jeg kasse bytte som alternativ 2. Denne har også sort skive som er den som er mest "sought" after ;)
 
Flott klokke som ikke må kastes! :)
Jeg tror jeg vil anbefale å rette de verste hakkene og pusse kassen.
Når jobben blir så stor kan det lønne seg å bruke en AD, for da blir alt gjort etter boka. Hvis ikke lommeboka holder til det vil jeg anbefale å la den være omtrent som nå, men bytte glass og sørge for at urverket er i orden. Ta den gjerne med til Bjølsen!
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel og Genta