En kort rapport på Seiko's 4R35B urverk

Medlem
11. feb. 2013
Innlegg
143
Disclaimer:
1 Jeg er ikke urmaker, har heller ikke inngående kunnskap om urverk og oppbygging
2 Jeg uttaler meg på generellt grunnlag,basert på mine egne observasjoner

Jeg kjøpte meg en slik:
20180408_160325.jpg


Modellbetegnelse: SRPB96 (J)
Nå er ikke min rapport tiltenkt denne modellens ytre utseende, jeg fokuserer på maskineriet.
4R35B. Kanskje ikke noe spesiellt i så tilfelle. Det eneste Seiko kan flotte seg med er manuell winding og hacking. Her får du ikke flotte og dekorative utsmykninger på rotor/innmat, selv om baklokket er i glass. Jeg har erfaring med flere av Seiko's andre verk. Bl.a 4R16, 6R20 osv osv.

Kanskje noen lurer på hva som skiller 4R35 vs 4R35B?
I følge Watch Wiki:
The 4R35A, which had 23 jewels, was revised shortly after introduction with one extra jewel, becoming the 4R35B

Andre nettsteder hevder at det kun er materialvalget som skiller «B» modellen, IKKE innføringen av 1 ekstra juvel. (Det er innstemplet 23 jewels på rotoren på min klokke)
Det er mulig Seiko ønsket å spare kostnadene på å endre graveringen på rotorene som allerede var produsert. Min modell er produsert november 2017.

Seiko lager robuste og vel gjennomtestede verk, ikke noe tvil om det. Men det er (for meg) en sjarm med mekaniske verk. Jeg er nesten sikker på at 2 identiske verk vil oppføre seg noe forskjellig med tanke på presisjon. (Jeg ser vekk fra forskjellig aktivitet, i mitt tenkte tilfelle sitter 2 identiske verk på samme arm og gjennomgår samme «behandling»)

Når jeg trekker opp klokken for hånd klokka 0900 hver dag og lar den ligge helt i ro med baklokket ned, går den +5 sekunder for fort ila 24 timer. Slik har den oppført seg stabilt i 7 dager.
Når jeg derimot har den på hånda (dag og natt) er den utrolig presis. I løpet av 7 dager går den ca 14 sekunder for fort. Altså ca +2 sekunder pr 24 timer v/mitt bruk UTEN manuellt opptrekk.

Det skal sies at jeg ikke benytter denne til:
-Løping
-Svømming
-Snekering
Kun mitt «normale» liv :)

Det skal også sies at jeg ikke har testet utslag i amplituden ila disse testene.
Min test er enkel: Hver morgen kl 09 sjekker jeg tidsavviket (vha klokka.no)
Hvordan nøyaktigheten vil være ved tyngre fysisk aktivitet, vites ikke...
Ei heller avvik over lengre tid

Jeg kan være fristet til å tro at jeg har vært heldig med akkurat dette eksemplaret fra Seiko?

Uansett: Takk Seiko_Og takk til deg som gadd lese denne minirapporten :)
 
Veldig kul "anmeldelse"! Seiko sine urverk går som en Toyota fra 80-tallet, etter mine erfaringer også. Har en Orange Monster med 7s26-verk, som går et par sekunder for fort i døgnet, og den har ikke vært åpnet siden 2006, så vidt jeg vet. :D
 
Takk for hyggelig tilbakemelding :)
Håper Seiko i nær framtid fjerner «5» tallet på skiva. Personlig føler jeg denne delen av logoen framstår som litt billig....