En klokkereise

Consigliere

Støttemedlem
Medlem
7. mars 2014
Året 2014 startet før jeg i det hele tatt hadde registrert at det fantes et glimrende klokkeforum som TS. Jeg hadde relativt nylig solgt unna en Omega Planet Ocean Chrono XL og en Omega Seamaster 300m Chrono, og startet året med mange planer og ønsker.

Lagerstatus ved inngangen av 2014 så slik ut:

Samling.JPG

Rolex GMT-Master II 116710 BLNR

BLNR2.jpg

BLNR3.jpg

BLNR4.jpg

Rolex GMT Master II 116713LN

116713LN.jpg

Panerai Luminor Power Reserve 090

PAM090.jpg

PAM0903.jpg

Seiko SKX009

SKX2.jpg

Citizen Promaster Eco-Drive Altichron

Citizen.jpg

Suunto Elementum

Suunto.jpg

Ut gikk først Rolex GMT-Master II (116713LN), som var i mitt eie i en 3 års tid – hvilket må sies å være ny rekord. En hverdagsbeater til enhver anledning.

Inn kom Rolex Sub (116613LB “sunburst”) i stedet, med ekspresslevering fra Lervik. Godt fornøyd med å bytte sort mot blått, skiven er rett og slett fantastisk med sitt lysspill:

LB.JPG

Så forsvant Panerai Luminor Power Reserve (PAM 090). Etter rundt 2-års eie fikk jeg det for meg at Paneraien var for tung, at det var feil med cyclops og at den manglet sandwich-dial.

Kort tid etterpå ble denne godbiten plukket opp hos Askeland, jeg hadde ventet i over et halvt år. For en klokke, men forelskelsen kjølnet raskt – det var rett og slett en kort sommerflørt. Jeg var tydeligvis ikke helt klar for “the dark side”, og har heller ikke savnet den siden:

Dark side of the moon.jpg

Dark side of the moon2.jpg

Darks side of the moon3.jpg

Sommeren var på hell, og noe nytt måtte inn – valget falt på en ny Rolex Sea-Dweller 4000. Denne har virkelig funnet sin plass som hverdags-beater, og brukes til absolutt alt. En skikkelig tøffing, som også går under Rolex-radaren pga. manglende cyclops. Jeg synes den er helt perfekt i sin “enkelhet”:

SD.jpg

SD2.JPG

SD3.jpg

Litt usikker på hvorfor, men jeg fant plutselig ut at jeg skulle selge min Rolex GMT-Master II (116710 BLNR) og den røk ut av samlingen etter å ha besvart en WTB på TS. Flott klokke på bilder, men den er dessverre ikke så fargesterk som man skulle tro IRL, GMT-funksjonen har jeg aldri hatt bruk for, og PCL er nok for de spesielt interesserte.

Utover høsten ble savnet etter Panerai stort, og jeg prøvde mange forskjellige modeller i inn- og utland, herunder Radiomir og Sub. Bjerke ble etterhvert oppsøkt, og valget falt på en PAM 351; titan (noe lettere enn stålmodellene), 1950-kasse, tobacco sandwich-dial, gullvisere og dato uten cyclops = perfekt. Bestilling ble innlevert, og ventetiden startet. Klokken rakk akkurat å bli med i 2014-boksen:

PAM351.JPG

PAM 3512.jpg

PAM 3513.jpg

Et impulskjøp resulterte i litt påfyll i boksen. Må si at jeg er blitt veldig glad i denne, synes den er skikkelig tøff og gir mye glede for lite penger. Og siden samtlige AP ROO Bumblebee’s tydeligivs har forlatt TS får dette bli sommerklokken:

Seiko1.jpg

Seiko.JPG

Litt senere røk jeg på enda et impulskjøp, får vel nesten kalle det en ventepølse. Tenkte jeg skulle prøve ut en rimelig dressklokke, meget fornøyd med denne:

Certina-DS-1-Powermatic-80.jpg

Man tror man har ro i boksen, helt til jeg plutselig fikk jeg en hyggelig PM, var LB’en til salgs? Ja, til riktig pris – og dermed røk LB’en ut av samlingen. Så er det store spørsmålet, hva nå?

Jeg er veldig glad i dykkerklokker, og kunne godt tenke meg en Omega Ploprof – den som ble lansert på Basel i år er lekker. For ikke å snakke om Pelagos med blå skive, bezel og gummirem. Vurderer også noe ordentlig tungt i edelmetall. Eller skal jeg gå for en “skikkelig” dressklokke? Jeg har sett lenge på ulike IWC-modeller, Big Pilot har vært inn og ut av tankene – men jeg er fremdeles redd den blir for stor. Mulig jeg blir nødt til å prøve ut en IWC 500705 – jeg tror den kan være den perfekte kombinasjon av “armpresence” og dressklokke. To be continued......

Redigert:
Glitrende fortelling. Må si du har vært innom mange lekkerbiskener i året som har gått.
Takk for at du delte dette med oss.
Ser allerede frem til neste årsrevy.

Herreminhatt å mye lekkert, selv om jeg hadde en viss anelse ;)
Takk for flott review og bilder. Blir spennende å følge deg videre :)

Glimrende! Et lite tips: jeg byttet ut diver extension leddet på min Seadweller 4000 med et vanlig ledd. Det resulterte i for min del at klokken ligger helt perfekt på armen med endra bedre komfort.

Glimrende! Et lite tips: jeg byttet ut diver extension leddet på min Seadweller 4000 med et vanlig ledd. Det resulterte i for min del at klokken ligger helt perfekt på armen med endra bedre komfort.

Takk for tips! Har eksperimentert litt med dette selv, men av en eller annen grunn er det extension-leddet som gjør at SD'en ligger bedre på min arm enn Sub'en. Bildene lyver nok litt, men det litt tykke(ere) baklokket får klokken til å sveve litt over armen, på en behagelig måte :)

En oppdatering - galskapen vil ingen ende ta....

Først, takk for alle hyggelige tilbakemeldinger!

Tenkte jeg skulle oppdatere denne tråden med nyervervelsen – trådtittel for stå foreløpig, så får jeg endre den når tiden har fløyet litt til.

Jeg innser nå at jeg har et problem, jeg greier rett og slett ikke å la være å kjøpe klokker. Det er for mye fint der ute. Fjoråret gikk «litt over styr» – mye inn og lite ut, og planen var jo egentlig å sitte litt rolig i båten. Det begynte likevel å klø i kroppen da LB’en forsvant ved en tilfeldighet, jeg trodde det var pollenallergi, men det viste seg å være noe annet.

Jeg har egentlig levd godt med Certina DS som «prøvekanin» for å finne ut om jeg i det hele tatt er komfortabel med «dressklokke». Dette til tross for at jeg har et yrke som krever dress, eller i hvert fall jakke/blazer, til hverdags. Mulig jeg har blitt påvirket av motepolitiet på TS?

Debatten gikk frem og tilbake. Skal jeg gå for en “skikkelig” dressklokke? Som det fremgår i første post hadde jeg sett lenge på ulike IWC-modeller, Big Pilot har vært inn og ut – det samme med Portuguese. Diverse JLC Reverso-modeller og ikke minst Master Calendar ble også nøye vurdert.

Valget ble ganske enkelt etter noen mailer til Otteren, som ble avsluttet med kjøp per telefon og påfølgende ekspresslevering over natt. For å gjøre en lang historie kort, det ble ingen klassisk «unboxing» - den tok nemlig min ivrige 4-åring seg av mens pappa var på butikken for å handle helgens forsyninger. Heldigvis fikk mor stoppet junior før det gikk helt galt. Her er det nye familiemedlemmet, IWC Portuguese:

IWC.JPG

IWC2.jpg

IWC6.JPG

IWC4.JPG

IWC5.JPG

Jeg håper Portuguesen er den perfekte kombinasjon av “arm presence” og dressklokke. Det er ikke noen hemmelighet at jeg er svak for litt større og kraftige klokker – selv med relativt normale håndledd. Portuguesen er for så vidt ikke «stor», men er med sine 42,3 mm og høyde på 14mm større enn det som oppfattes som tradisjonell størrelse på klokker til dress. Og det er akkurat dette jeg liker ;)

Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Kohe321
En liten oppdatering! Etter at IWC'en kom i hus har jeg virkelig fått øynene opp for hvite skiver - og jeg har egentlig savnet en Rolex til. Jeg hadde vel egentlig tenkt å prøve en Daytona med hvit skive, men jeg har også vært avstandsforelsket i Explorer II en god stund. Mulig det er alle annonsene Rolex hadde for Explorer da jeg var yngre - eller bildene til noen av sonenes eminente fotografer som avgjorde saken. I tillegg har min lokale AD hatt en "Polar" utstilt i vinduet en god stund, som har fristet veldig hver gang jeg har gått forbi....

En liten tur til AD resulterte dermed i denne sommerklokken, nå mangler egentlig bare sommeren.....

Expl.JPG

Exp2.JPG

Det ble dessverre ingen utboksing denne gangen heller, men jeg prøver å holde litt lav profil hjemme. Blir innkjøpet oppdaget av min bedre halvdel er planen å si jeg har byttet skive på en av de andre klokkene, med litt flaks slipper jeg kanskje unna :D

Boksen ser slik ut nå;

Samling4.JPG

Det ble avholdt sommersalg på Citizen Promaster Eco-Drive Altichron, Suunto Elementum, Seiko SKX009 og Seiko Prospex Baby Tuna. Flotte klokker, som dessverre omtrent aldri ble brukt…..

Certina DS er lånt ut til min far, med håp om å vekke interessen for automatiske ur.

Redigert:
Nå er det igjen på tide å oppdatere denne tråden – og hva passer vel bedre enn å oppdatere med post nr. 1000? Trådtittel er endret, og jeg er blitt WIS!

Det har vært en fortreffelig reise så langt, med mye lærdom fra kunnskapsrike og hyggelige medsonere, god underholdning og en stadig mer slunken sparekonto.

Så til en noe forsinket oppdatering. Min IWC Portuguese fikk dessverre lite armtid, og ble derfor solgt. Noen ganger blir det ikke full klaff, selv om Portuguesen IMHO er en perfekt kombinasjon av “arm presence” og dressklokke.

Jeg synes fremdeles Portuguesen er noe av det flotteste som er laget i denne prisklassen. Gull visere og markører, i kombinasjon med en nydelig hvit skive – som også skifter “farge” i ulikt lys. Urverket er et kapittel for seg selv, med 7-dagers gangreserve. Uten at jeg har målt klokken veldig vitenskapelig virket det også som den gikk den svært presist.

IWC3.JPG

Når noe går ut må noe inn, og jeg har ennå ikke gitt opp jakten på den perfekte «dressklokke». Det er vel fremdeles et par klokker jeg godt kunne tenke meg å prøve; Patek 5726 og AP ROO (26470ST.OO.A801CR.01) – men det sitter svært langt inne å bruke så mye på noe så lite.....

Jeg tenkte at jeg skulle gå litt utradisjonelt til verks denne gangen, og forsøke noe jeg mange ganger har latt være. Det har vært av/på/av/på Daytona i årevis, rett og slett fordi jeg synes den er for liten – noen kaller den også for en dameklokke. Men, men – den som intet våger, intet vinner. Spørsmålet var om jeg skulle gå for stål, gull, sort ellert hvit skive, 16520 eller 116520 osv. Mange vanskelige valg, som heldigvis ble gjort enklere da min lokale AD hadde en 116520 med hvit skive på vei inn. Her er den:

Daytona.JPG

Daytona1.jpg

Foreløpig konklusjon er at klokken fremdeles er liten, det er jo ingen hemmelighet at jeg egentlig liker litt større klokker. Dameklokke, nei – det tror jeg heller ikke Tom Kristensen synes. Daytonaen er også utrolig komfortabel på håndleddet, gjør seg godt til dress og er ellers ganske “bling” for dem som liker det. Er fremdeles litt ambivalent i forhold til PCL, men synes Daytona kler dette bedre enn GMT. Tror imidlertid ikke dette blir noen sports- eller badeklokke, man har da Sea-Dweller til slike formål.

Det eneste jeg ikke liker er at Daytona mangler dato – og at urskiven ikke akkurat er den mest lesbare. Ideelt sett skulle jeg gjerne hatt en av hvit gull skivene med arabiske tall/panda-dial. God lume veier imidlertid noe opp for manglende lesbarhet i dagslys, og manglende dato burde jeg jo ha tenkt på da jeg kjøpte den.

Daytonaen får faktisk nokså mye armtid om dagen, spørsmålet er om det er fordi den er ny eller fordi det rett og slett er en skikkelig vinner. Foreløpig er jeg egentlig veldig fornøyd, tiden vil vise om dette er en keeper eller ikke.

Jakten på ny moro fortsetter uansett ufortrødent – og jeg tar gjerne i mot gode forslag på hvilke klokker jeg bør prøve i fremtiden!

Redigert: