En klokkereise med Certina

Medlem
12. jan. 2020
Sted
Trøndelag
Tenkte jeg kunne ta en liten unboxing her, og da er det verd å ta det fra starten.
I ungdommen fikk jeg en klokke som skulle vare og det ble en Certina DS 7060.

IMG_0312.jpeg

Da skulle klokker helst være små og tynne, noe denne også er. Den har overlevd både ungdomstid, forsvaret og flere tiår etter det.
Etter alt for mange år fant jeg ut at jeg hadde lyst på en annen klokke og valget falt på en Certina DS PH200m. Jeg ville ha en klokke som gjorde mer ut av seg på hånda og designet er jo bare topp!
IMG_0257.jpeg

Det var en brå overgang til en vesentlig større klokke. Lug-to-lug er på grensen men innenfor og det måtte lages to ekstra hull i den medfølgende skinnreima for at den skulle passe til håndledd på ca 16,5 cm omkrets. Men nå var jeg bitt av basillen både i forhold til Certina og klokker til forskjellig bruk.
Da en Certina DS-2 dukket opp i forbifarten innom en butikk ble det et impulskjøp som jeg er godt fornøyd med. Litt mindre enn dykkerklokka, men fremdeles robust og passer fint i hverdagen. Skiva er også overraskende godt lesbar - vesentlig bedre enn det ser ut som på bilder.

IMG_0274.jpeg

Men Certina slutter ikke å komme med stilige klokker og da har vi kommet til unboxingen.
Jeg har tenkt noen år på å kjøpe en sommerklokke - men hva er nå det egentlig?
Jeg fant ut det må være noe med litt sterkere farger, en fargepalett jeg ikke bruker til hverdags og den må tåle alt.

IMG_0296.jpeg

Et første hint på siden av eska….

IMG_0297.jpeg

…og enda et hint på toppen….

IMG_0298.jpeg

…en Certina DS Super PH1000M STC!
Jeg var litt skeptisk i valget i forhold til størrelse men den virker mindre enn PH200m og gummireima passer på innerste hullet. Flotte farger - jeg fant fort ut at den svarte utgaven ble fargemessig for lik PH200m´en, så den ble uaktuell på grunn av det.

IMG_0305.jpeg

Oppbevaringspose følger også med - kjekt å ha.

IMG_0306.jpeg

Så måtte jeg jo prøve på noen andre reimer jeg har liggende. Oransje tropicalreim kan fort bli en sommerfavoritt, og milaneselenka til Certina passer også bra.

IMG_0314.jpeg

IMG_0316.jpeg

Flott samling og gratulerer med nyeste tilskudd! Jeg vet ikke hva de kaller det hos Certina, men den fargen, akvamarin (?), er en av mine favoritter på klokker.

• Liker
Reaksjoner: Trig
Gratulerer med tøff og fin STC Certina. Flott farge i sollys også. Gummireimen på denne er av særdeles høy kvalitet og milevis foran en del andre produsenter. :)

PostScript: DS-2'n du har er en av de klokkene som alltid er on-point uansett situasjon.

• Liker
Reaksjoner: Trig