En independent klokkereise. Only dead fish go with the flow:)

Heftig, hvordan bærer den?
Tusen takk. Den bærer som en drøm selv på mine håndledd. Super fornøyd! Den mest komfortable klokken jeg noen gang har hatt på armen. Den spesielle reimen og karbon kassen bidrar nok mye, men denne Urwerk modellen er jo kjent for nettopp bærekomforten og omtales ofte som Urwerks «daily watch»

• Liker
Reaksjoner: andres
Gratulerer så mye! Råtøff klokke, og gleder meg over å endelig se den på håndleddet ditt! :)

Selv om veien mot målene var forskjellige, var den kompromissløse tilnærmingen din en inspirasjon og sterkt medvirkende til at jeg tok steget ut og sikret meg min egen grail tidligere i år.

Fortsett med dette!

Tusen hjertelig takk Jon Henrik. Gleder meg til å se din grail også.

F03D6189-B72C-4648-9A62-813CCB9D5347.jpeg
FFEC0B81-98BA-4471-99BE-8F30BFB04B57.jpeg
92DE2584-8E24-4B3B-BD52-F4247951534F.jpeg
388FF74C-560F-4CA8-8C33-19F350FCF7C6.jpeg
9FE7BF44-ABAF-48EB-AEB9-2D1DC2BFC4CF.jpeg
3FBAB97B-6385-4A3A-B9A0-6FED60DF93D7.jpeg
110E7359-F6F0-4E93-90B6-A8EC7D28A22F.jpeg
198B5FCE-ECCC-40E8-BC3A-19345BF7F675.jpeg

Redigert:
Lenge siden sist jeg oppdaterte tråden min her. Nå er det ferietid og jeg kan bidra litt med hva som har skjedd hos meg på klokkefronten siden sist..

Har kommet til en selverkjennelse på at jeg nok ikke er en samler men mer en one or two or 3 watch type guy…
Har mer eller mindre kun brukt Urwerken daglig og Ludovic B. Ved spesielle anledninger.
Til tross for dette skal jeg fortsette med planen min om en samling på 5-6 klokker.

Dere som har lest denne tråden husker kanskje at mitt neste klokke prosjekt var en klokke med gigantisk tourbillion og striking hour fra Berkus. Denne er utsatt på grunn av en kombinasjon av økonomi og at jeg ble tilbudt å være med på et annet prosjekt av Berkus sammen med @aguy2watch (IG). Flott fyr med en fantastisk samling. Anbefaler dere å følge ham om dere ikke allerede gjør det.
Så får vi se om Tourbillionen blir noe av i fremtiden.

Lenge siden sist jeg oppdaterte tråden min her. Nå er det ferietid og jeg kan bidra litt med hva som har skjedd hos meg på klokkefronten siden sist..

Har kommet til en selverkjennelse på at jeg nok ikke er en samler men mer en one or two or 3 watch type guy…
Har mer eller mindre kun brukt Urwerken daglig og Ludovic B. Ved spesielle anledninger.
Til tross for dette skal jeg fortsette med planen min om en samling på 5-6 klokker.

Dere som har lest denne tråden husker kanskje at mitt neste klokke prosjekt var en klokke med gigantisk tourbillion og striking hour fra Berkus. Denne er utsatt på grunn av en kombinasjon av økonomi og at jeg ble tilbudt å være med på et annet prosjekt av Berkus sammen med @aguy2watch (IG). Flott fyr med en fantastisk samling. Anbefaler dere å følge ham om dere ikke allerede gjør det.
Så får vi se om Tourbillionen blir noe av i fremtiden.
Du har virkelig funnet din vei, og den har blant annet vært til inspirasjon til meg! 1-2-3-klokke-mann er vel også en form for klokkoman..det er virkelig noen vidunderlige klokker du har! Har man en ydmyk daglig rundjuler som for eksempel UR-220, er man vel et stykke på vei mot klokkeglede. Supplert ned den, i mine øyne, flotteste LB laget, som kveldsklokke. Berkusen vil komplettere de andre på en utmerket måte , er kjempespent på å se den på lanken din! Måtte sommeren bli god for deg Ron Erling! Og det venter jo noe bra der i andre enden av sommeren også…

Nytt Berkus prosjekt ( del 1)
Som nevnt tidligere ble jeg spurt av min gode klokkevenn @guy2watch om jeg ville bli med på å lage hver vår unike resonans klokke med Berkus. En fantastisk komplikasjon og mulighet, noe jeg ikke kunne si nei til.
I tråden her skal jeg forsøke å dele prosessen ( som har pågått nesten 2 år nå) og hvordan det er å lage en klokke fra scratch med en urmaker. Veldig anderledes en fra å gå til urmaker/ forhandler….
Utrolig gøy prosess!

Hentet fra Revolution:
Despite its long history, watches incorporating the phenomenon of resonance remain few and far between, and for practical reasons. They are complex and costly to produce, effectively being two movements in one watch, thus requiring twice the number of wheels and pinions. Beyond that, you’re faced with the fact that the pairing forces between two oscillators in a moving object are small and weak. Matching them is a painstakingly complex task and coupling them is equally challenging.

As such, they are almost not worth the effort when comparing with conventional, micro but sufficiently reliable alternatives used in modern watchmaking to achieve a greater rate stability. At the same time, research and effort in this domain is a claim to fame when it yields results. It is remarkably fascinating to see the concept of forced oscillations taken further with clever enhancements by a diverse handful of independent watchmakers. Regardless of how the effort may seem to outweigh its practical effect, it still does not detract from the ingenious engineering involved in constructing movements conducive enough to host the phenomenon. Beyond that, harnessing and manipulating a phenomenon that occurs in nature to benefit timekeeping is something truly special and falls nothing short of wizardry.

Redigert:
Du har virkelig funnet din vei, og den har blant annet vært til inspirasjon til meg! 1-2-3-klokke-mann er vel også en form for klokkoman..det er virkelig noen vidunderlige klokker du har! Har man en ydmyk daglig rundjuler som for eksempel UR-220, er man vel et stykke på vei mot klokkeglede. Supplert ned den, i mine øyne, flotteste LB laget, som kveldsklokke. Berkusen vil komplettere de andre på en utmerket måte , er kjempespent på å se den på lanken din! Måtte sommeren bli god for deg Ron Erling! Og det venter jo noe bra der i andre enden av sommeren også…
Tusen hjertelig takk og god sommer til deg også.

• Elsker
Reaksjoner: Matsmet
Nytt Berkus prosjekt ( del 2 ). Design.
Layout og komplikajonen var mer eller mindre bestemt av Berkus når jeg ble med.
Alt annet kunne skreddersys slik at en unik klokke kunne lages til meg.

Opprinnelig skulle det lages 3 unike klokker med dette designet men en falt i fra i løpet av prosessen. ( Derfor en del bilder i denne tråden med 3 forskjellige klokker)
Min opprinnelige tanke var en en litt rocka dressklokke på 38mm. Likte veldig godt «minions» klokken han tidligere hadde laget så spurte om han kunne lage noe som liknet på den. (Bilde 1)
IMG_0536.png
IMG_0533.jpeg

Redigert: