En illustrert tråd om samlingen til Auto Winder

Første Gral

Seiko Alpinist hadde jeg ønsket meg lenge. Jeg synes fortsatt det er en av de vakreste klokkene jeg har sett; grønnfargen på skiven er helt unik, og størrelsen passer meg også perfekt. Jeg hadde også lyst på Rolex Explorer før jeg fikk denne, men jeg synes faktisk denne er finere. Etter at denne kom i hus ble det et helt år til neste klokkekjøp, så godt likte (og liker) jeg den.
2014-05-19151046_zpsf76a95d3.jpg

Andre Gral

Ikke like stor gral som den forrige, men likevel noe jeg hadde ønsket meg lenge. En re-make av Seagull sin pilot-kronograf fra 1963. Min første kronograf. Denne hadde stor innvirkning på ønskelisten min framover.
2014-05-15100440-1_zpse9671e67.jpg

Tredje Gral

Det ble tett med graler nå, men da jeg fikk sjansen til å kjøpe en OKEAH kronograf var det umulig å stå imot. Jeg liker veldig godt fargekombinasjonen på skiven, og kassen har en unik form som jeg også setter stor pris på. Igjen, det skjer ting på toppen av ønskelisten.
2014-04-02114506_zpsf8e7d461.jpg

Vekkeklokke

Poljot Alarm. Denne komplikasjonen slo meg som litt absurd da jeg først hørte om den, men også uimotståelig tiltrekkende å ha en mekanisk lurvelevenmaskin på armen.
2014-05-19152246_zps25c8c6a0.jpg

Enarmet banditt

Da jeg så passaround-klokken - En Mistersinger med bare en viser, kunne jeg ikke motstå denne lavbudsjettsvarianten selv om det var klart for meg at det var noe helt annet som var på toppen av ønskelisten nå...

2014-05-14152259_zpsf9a7d8e2.jpg

Enda en ventepølse

Denne er unntaket som bekrefter regelen. Jeg tror dette er et så stort unntak at den kunne bekrefte en lang rekke regler.
Brukes noen ganger på høyre håndledd og da med "ordentlig" ur på venstre.

2014-05-19151159_zps30b8ab5f.jpg

Intermezzo

Den oppmerksomme leser vil legge merke til noen slengbemerkninger om WIS-boksåpning, ønskelistemateriale etc. som vil kunne tolkes som litt luremus-aktige. Disse har snarere funksjon av "frampek" for å holde spenningen oppe mens leseren får nok en litt blass kinesisk billigklokke oppsummert.

Hold ut, kjære leser; Sveits er i sikte.

Tilbakeblikk: Bomskudd

Av og til kjøper man noe som ikke tilfører samlingen noe som helst, denne er et graverende eksempel på det. For to år siden ebayet jeg en "Soki" Submariner-homage av værste sort. En ting er at den er et så åpenbart forsøk på kopi at det er flaut å vise seg offentlig med den. Mens Shenhua-skjelett-klokken ihvertfall fikk sparket igang interesse for mekanikk og tannhjul, er denne bare trist. Den har skrubar krone, men hva hjelper det når kronehalsen løsner tredje gang man skrur den opp? Denne er plassert i en skrivebordsskuff til skrekk og advarsel. Hvis denne har bidratt med noe, er det bevisstheten om at Homage-varianter ikke er veien å gå. Det finnes nok av rimelig prisede klokker med original design!
2014-05-19151150_zps3b5c288a.jpg

Tilbakeblikk: Første sveitsiske klokke

Denne var inntil nylig eneste sveitsiske klokke i samlingen. Den ble kjøpt inn under en ferie i Krakow for rundt 10 år siden. Batteri. Quartz. SWATCH. Sprukket glass etter at den falt i gulvet.
2014-05-20115233_zps27765679.jpg

Tilbakeblikk: Merkeligste urverk

De fleste klokker som jeg har vært borti er relativt selvforklarende, selv de med mer kompliserte komplikasjoner. Når man har dato, er det enten ett hakk ut med kronen hvis det er quick-set, eller fram og tilbake mellom klokka 20:00 og 02:00 hvis ikke. Med dag i tillegg, er jeg vant til at det er ett hakk ut, så stiller man dagen ene veien, og datoen andre vei. Ikke på denne.
Her må man altså stille framover helt rundt for å stille datoen framover, fordi hvis man stiller klokken bakover på denne (e.g. tilbake til 20:00 for å stille datoen raskere), endrer man *samtidig* ukedag. Uheldigvis kan jeg nok kinesisk til at jeg legger merke til når ukedagen er feil også (det brukes bare tall-tegn fra 1 til 7). Jeg gremmes, men også imponeres en smule over kreative måter å forvirre brukeren på.

2014-05-19152128_zps1e823cce.jpg

Tilbakeblikk: Vintage

Noen ganger tester jeg ut konsepter på veldig billige klokker før jeg evt. går til mer kostbare skritt. Små klokker, store klokker, komplikasjoner, farger og materialer testes ut for å finne ut hva jeg virkelig liker og hva jeg bare tror jeg liker. Denne ble kjøpt inn for å teste nedre smertegrense for små vintage-klokker. 31 mm pluss krone, 16mm lugs. Helt på kanten, men kunne fungere som dress-klokke. Pluss for fin sølv-farget sunburst-skive.
2014-04-29202731-1_zpsbaa61d7c.jpg