En flyger kommer hjem

Medlem
7. des. 2010
Innlegg
3.846
Sted
Bergen
I dag kom det pakke :D Hva skjer med posten? Fra andre siden av jorden, gjennom tollkverna og i mine hender på tre dager? Er det mulig? Fedex derimot sender en liten klokkereim på ferie rundt i Europa før den endelig kommer til meg.

Skjermbilde2011-11-09kl173609.png


...og det var knapt halve turen. Her er en annen reim på tur:

Skjermbilde2011-06-07kl203733.png



Vel, jeg blir visst bare barnsligere og mer utålmodig for hver gang. Denne gangen pakket jeg opp så ivrig (i bilen selvsagt) at jeg slo albuen i bilvinduet...

Pakke 1
L1010978.jpg



Pakken i pakken
L1010979.jpg



??? På med brillene!
L1010980.jpg


































Aha!
L1010981.jpg



Må si litt om mitt forhold til Breguet før jeg går videre. For ikke alt for mange år siden hadde jeg knapt hørt om Breguet. Så jeg en Bremont trodde jeg sannsynligvis at jeg så en Breguet. Men en vakker dag så jeg et flygerur i en bok som så helt fantastisk ut, den fikk Heuer Bundeswehr til å fremstå som et landbruksredskap (ok, kanksje litt overdrevet). Det var en Breguet type 20.

y015.jpg



Jeg skjønte etterhvert at det ville bli vanskelig å finne et flott eksemplar av en slik, i alle fall ville det bli idiotisk dyrt. Så fant jeg den moderne varianten, type XX. Et nydelig ur som ikke er så ulik originalen. Notert bak øret, men ble foreløpig glemt, det var den gamle jeg ville ha. Men jeg begynte å lese om merket og ble mer og mer fascinert. Breguet er så vidt jeg vet den klokkeprodusenten med lengst sammenhengende produksjon, dvs siden 1700-tallet. Napoleon, Marie-Antoinette, den russiske tsaren og den ottomanske sultanen er blant historiens Breguet-eiere. Abraham-Louis Breguet ble en kjendis og han bygde en merkevare rundt klokker som var unikt på den tiden. Han står bak så mange horologiske oppfinnelser og nyvinninger at jeg ikke har oversikt. Bare klangen av navnet utstråler noe ærverdig, eller kanskje det bare er jeg som er solgt på historien :rolleyes:

Om det er dette som gjorde at jeg begynte å like de andre Breguetene, eller om smaken min har endret seg drastisk vet jeg ikke, men det er i alle fall dette jeg først og fremst forbinder med Breguet:

breguet-classique-7337.jpg


Breguet-Classique-Hora-Mundi-5717-5717BRUS9ZU_6229.jpg


3696_Breguet-MARINE-5817-mit-neuem-Uhrwerk.jpg



Uansett har vel verken disse eller flygerurene så mye til felles med klokkene på Breguets tid, så det ene er ikke mer genuint enn det andre. Etter hvert som klokkesamlingen min bygget seg opp fikk jeg det for meg at klokker måtte være rundt 42mm. Alt under 40 ble i minste laget. Type XX er 39mm, og dette medvirket kanskje til at den atter ble glemt. Hva tenkte jeg på? Ironisk nok er originalen jeg egentlig var ute etter enda litt mindre. Senere har mine kjære små Rolexer fått meg på bedre tanker, og størrelsen på XX er helt perfekt.

Men vent litt, det er to typer, XX Aeronavale og XX Transatlantiqe. Den første er den som ligner på originalen, den andre er litt oppblinget. Aeronavale har hvite visere (mot blanke), matt skive (mot blank), malte timemarkører (mot blanke pålimte), original font på tallene (mot en forenklet variant) og uten dato (mot datovindu kl. 6). Den første ville være det åpenbare valget, men den har polert bezel, og den andre har matt. Polert bezel er jo helt bak mål på en ellers funksjonell flygerkronograf med flyback og det hele. Likevel landet jeg på Aeronavale, selv om jeg ikke har sett noen av de IRL. Men hva var det som kom i posten?

Hva? En flyvinge?
L1010982.jpg



Dashbordet på en gammel Mercedes (?) åpenbarer seg.
L1010983.jpg



Som alltid god pakking fra denne selgeren
L1010984.jpg



Jeg kom over et supermint eksemplar fra en selger jeg har handlet med før og stoler på, men det var en Transatlantiqe. Vel, kanskje det var meningen da. Et par WS må til. Breguet og treningsklær er en dårlig match, så genseren har blitt behørig trukket til side.

L1010987.jpg


L1010985.jpg


L1010988.jpg



Flere og bedre bilder kommer vel etter hvert i min egen skattekistetråd.

De klokkene jeg har vært mest begeistret for etter utpakking har jeg hver gang tenkt at jeg aldri skal selge. Det har ikke alltid slått til. Denne gangen er jeg villig til å vedde ganske mye på at så ikke vil skje. Jeg tror nesten jeg før ville solgt Speedyen. Det eneste er i så fall når jeg før eller siden får sammenlignet med en Aeronavale, kanskje blir den byttet ut med en slik?

Håper ikke jeg har kjedet dere med alt pjattet i utpakkingen. En stor dag for meg, mye entusiasme som må ut :)
 
Jadda! Innertier dette!
Et spørsmål. Hvem begynte med vertikale riller på kassene. Breguet eller Perrelet?

Gratulerer med flott klokke
 
Råflott! Skjønner godt at denne frembringer entusiasme som dette, gratulerer! :D
 
Når en først skal gå high-end er Breguet tingen. Gratulerer! Og jeg følger det 100% på argumentasjonen rundt type XX... ;)
 
Herrefred, Tore

Du disker opp med så mye horologisk høykultur at jeg føler meg som den fiskerstrilen jeg egentlig (ikke) er. :D
Seriøst, her har du fått deg en godbit som er usedvanlig lekker og som har historien med seg. Gratulerer!

Går det noe ut av boksen nå? ;) Gimme a PM først i så fall ;)

Edit: Kan du PMe meg data på din trustede selger? :)
 
Takker for alle godord!

Jadda! Innertier dette!
Et spørsmål. Hvem begynte med vertikale riller på kassene. Breguet eller Perrelet?

Gratulerer med flott klokke

Det har jeg ikke anelse om, men siden du spør er det vel Perrelet? :) Men om det er i nyere eller eldre historie vet jeg ikke. Perrelet og Breguet deler for øvrig fornavn og var samtidige. Perrelet fant vel opp automatisk opptrekk, mens Breguet prøvde å perfeksjonere det. Tror ikke det var hans heldigste øyeblikk om jeg har forstått historien riktig. Har lest flere varianter om hvem som kjøpte klokker av hvem, så det hersker vel egentlig litt tvil om dette som med en del andre horologiske nyvinninger.

Du disker opp med så mye horologisk høykultur at jeg føler meg som den fiskerstrilen jeg egentlig (ikke) er. :D
Seriøst, her har du fått deg en godbit som er usedvanlig lekker og som har historien med seg. Gratulerer!

Går det noe ut av boksen nå? ;) Gimme a PM først i så fall ;)

Edit: Kan du PMe meg data på din trustede selger? :)

Vel, det er Cosmonauten som står først for tur. Venter bare på at det skal dukke opp en kjøper som forstår hva det faktisk er og ser hva disse koster i utlandet. Var inne i en psykose der jeg ville selge Doxaen fordi den får lite armtid, men klarte heldigvis å ombestemme meg på den.
 
Nei nei. Jeg spurte ikke for å briljere eller noe slikt. Men er ikke mange som.gjør det og interessant å finne ut av det. Ser jo veldig bra ut.
 
Fantastisk klokke, gratulerer! :)

Jeg må ellers si at sett bort fra selve gamlefar er din nyanskaffelse den klart lekreste klokken i denne tråden (ikke til noen som helst forkleinelse for de andre Breguet'ene).