En enkel klokkebygging nr. 2

Det er jo skikkelig "Halloween-look" på den klokken! :D

Det hadde jo vært tøft med visere hvor lumen matchet lumen til tallene på skiven.. Men det ser jo litt røft og tøft ut slik det er nå.

Bøss bak glasset er alltid irriterende, godt å få det renset opp.

Orange lume hadde vært fint! Jeg har lekt med tanken.

Farven på tallene på skiven er vanlig airbrush maling, uten lysene effekt. Neste gang vil det være artig å prøve å male med en lysende maling.

Ellers så matcher farven på tallene og sømmen på remmen veldig bra!! Perfekt match!

8

Kult! Ser spennende ut. Hva må man ha av verktøy for å prøve seg på noe slik?

• Liker
Reaksjoner: Grendel
old-tools.jpg

Eller lytt til trådstarter eller @Greg ;)

Nesten slik @Callahan viste.

Jeg hadde vært med på forrige urmakerkurs som @Greg hadde. Det viktigste er korntang, urmaker skrutrekkere (ikke det settet som du kjøper hos Jernia. De er alt for grove!), lupe, rodikum (fint for å holde fast diverse...), og verksholder. Selvfølgelig en skarp vanlig avbiter og skyvelær for å tilpasse vellen / the stem. Videre hadde jeg en stor glede av å ha "viser avtagere"; to spaker.

Fra tidligere hadde jeg noen rimelige verktøy som jeg kjøpte på eBay. Dette har jeg rett og slett hevet! Kvaliteten på dette var så dårlig at korntangen ikke klarte å gripe, skruene spratt "vegg i mellom", den fancy viser-avtager-klypen grep skjevt etc.

Kjøp ordentlig verktøy! Det koster IKKE så mye, og du har det lenge! Ikke la denne kostnaden skremme deg! Snakk med "Janson og Langerud" eller "Max Johanson og Kleiser" (http://nettbutikk.maxkleiser.no/main.aspx). Jeg har handlet fra begge disse og service og kvalitet er topp.

8

• Liker
Reaksjoner: FMS
Jeg må legge inn en liten god kommentar til Helenarou (http://www.helenarou.com/) her.
Som det fremgår i tråden så bestilte jeg noen deler hos dem. Denne pakken ventet jeg på en stund, og henvende meg til supporten deres med en etterlysning. De søkte, og fant ut at denne måtte ha blitt borte i posten. Uten innvendinger sendte de en ny pakke til meg. Denne kom frem uten problemer.

God service fra Helenarou.
Dette var en stjerne i boken!

8

Hei,

Veldig informativt og interessant!!

Den asia 6497, er den helt "kompatibel" med ETA 6497?

K.

Dette er helt impossible urverk.
Den asiatiske modellen er selvfølgelig rimeligere og har nok ikke sammen kvalitet på materialer etc. Blant annet har jeg sett fingeravtrykk på noen deler. Selv om dette er åpenbare bevismateriale har jeg ikke tatt det videre med leverandør.

Spøk til side, så vil jeg si at de er verd pengene. Veldig bra til sitt formål!

8

Hehehe... Det jeg tenkte på er om den passer inn der ETA'n vanligvis er tenkt brukt.. Samme festemetode, hull etc?

Jeg har ikke erfaring med bytte ut, bytte mellom disse urverk, men det går for det samme i alle dokumentasjoner jeg har vært borte i. Jeg har ingen betenkeligheter med å gjøre det.

8