En datejust blir til...

Greg

Støttemedlem
Medlem
21. feb. 2008
Innlegg
5.101
Sted
Bærum
En liten tid tilbake fikk jeg av en bekjent en heller sliten datejust - som jeg antar er fra rundt 1988.

Det sitter 3035 verk i den.

Den ble renset i forbindelse med rens av et annet ur, som jeg prioriterte å sette sammen - Certina DS2 som er presentert her i en annen tråd. Mens denne ds2 skal times over dager er det tid for å begynne å skru sammen denne lille rakkeren.







Hva i hul.... er alt dette her da



en fjær av noe slag eller hva:rolleyes:


Det er aldri helt sikkert, men jeg har på følelsen av at eieren av klokken vil bli fornøyd med den nyere lenken jeg har skaffet ham. Sånn for ordens skyld det er den nederste som satt på klokken da jeg fikk den.




To be continued...
 
Jeg kjenner igjen opptil flere deler i den boksen, men jeg kan ikke se annet enn at balansen ikke er tatt ut. Ankeret er ute. Hvordan henger dette sammen? Er det noen tjuvtriks du ikke har lært bort til oss i helgen?

;)
 
Jeg kjenner igjen opptil flere deler i den boksen, men jeg kan ikke se annet enn at balansen ikke er tatt ut. Ankeret er ute. Hvordan henger dette sammen? Er det noen tjuvtriks du ikke har lært bort til oss i helgen?

;)

Tjuvtrikset er at jeg renser - NYERE ur MED balansen på plass, jeg tar den uansett ut igjen når jeg begynner å montere uret. Delvis for å rense dekkstein skikkelig etter vanlig rens, samt at jeg pleier å ta ut dekkstein på begge sider og legge olje direkte på den. Det du ser her er et renset verk, det første jeg gjorde etter at jeg la ut bilde var å ta vekk den balanse. Åja, skal ta en pause men kanskje jeg rekker å ta et bilde av hva jeg har gjort så langt da
 
Siden jeg begynte en stund siden - i dag - så har jeg satt sammen fjærhus og smurt denne, samt at løpeverk er satt på plass og smurt. Det tar tid.












Denne har jeg aldri fått unbokset benytter derfor anledningen, kassen har vært på en liten tur hos noen andre men jeg regner med at jeg har den tilbake i kveld. Denne var min, var med på mange opplevelser, og ble deretter solgt til et hyggelig forummedlem. Jeg lånte den til det 7750 kurset jeg var på i mai, og har tatt full overhaling på denne selv.

Jeg kunne ikke annet enn å høre om jeg kunne kjøpe den tilbake etter dette, noe som selvfølgelig gikk i orden.




 
Følger spent med videre her, synes slike tråder hvor en får følge med og på en måte ta del i prosessen er utrolig kjekke. Blir alltid imponert over å se på dette, takk for at du deler @Greg! :)
 
Redigert av en moderator:
En del klokker har blitt prioritert i det siste, og denne har fått lide. Derfor måtte det en skippertak - dag til...

Jeg tar og går høyt ut og satser på at denne skal være klar i dag, i hvert fall skal hele verket skrus sammen.

Jeg erkjenner at det var en feil på den, som jeg ikke klarte å lokalisere før jeg demonterte den. Kan derfor være en mulighet at jeg må stoppe opp og bytte en del, i så tilfelle er det snakk om uker med venting.

Jeg er optimist! :) :) :)













Det er jo ikke så altfor mange deler igjen. Automatisk opptrekk ble bygget opp igjen etter rens første dag jeg begynte med dette og ligger helt klar i høyre hjørne av bildet her.




En nærmere titt.







Skulle det tilfeldigvis være noen her som kan fortelle meg hva dette er for noe? ;)










Når man skrur på klokker, er noe av det aller viktigste næringsinntak. Det er ikke hva som helst som kan inntas. En urmaker må, skal han holde ut en arbeidsdag, være meget nøysommelig og ha et avbalansert inntak av protein, sukker samt fett... I gamle dager måtte man visstnok ha fagbrev som kokk, før man i det hele tatt ble vurdert som student ved det som den gang het Kongelige urmagerakedemi i Christiania.

Derfor er det en liten spisepause, før vi fortsetter...

 
Skulle det tilfeldigvis være noen her som kan fortelle meg hva dette er for noe? ;)


Er vel et verktøy til å måle temperaturen på pølsene!! :rolleyes: :rolleyes:
 
Skulle det tilfeldigvis være noen her som kan fortelle meg hva dette er for noe? ;)




Tool for setting the balance wheel screws? :)
 
Hehehe =) Skal ikke skryte på meg at jeg visste det fra før nei. Så ja, leste "to set the balance wheel" og googlet litt om hvilke verktøy som brukes til det området. Vips så kom det opp noe fra Horotec som lignet. :)
 
Takk som deler @Greg, synes det er utrolig morro å se på innsiden av klokkene også, forumet oppnår (om mulig) enda bedre kvalitet med tråder som dette:)

Keep up the good work!
 
Redigert av en moderator: