- Medlem
- 20. sep. 2013

@Flippin hyggelig at du ble fornøyd daSer at kassen har skrapt borti kanten på remmen der, og laget en liten skade. Bare smør inn litt fett/olje (olivenolje funker også) på skaden, så synes det langt mindre.
@westmouth Det finnes et utall av produkter til dette, men det jeg er aller mest fornøyd med er "ROC Gold Quality Læderfedt Natur"Har du noen konkrete anbefaling til fett/olje jeg kan bruke slik at remmene ikke tørker ut men holder seg fine både i fargen og lærkonsistens? Liker at remmen er "mettet"
@westmouth Det finnes et utall av produkter til dette, men det jeg er aller mest fornøyd med er "ROC Gold Quality Læderfedt Natur"
Du får det enten i bokser (som vanlig skokrembokser bare større) eller på flaske som flytende. Selv har jeg kun brukt boksen, men hører at den flytende er enda lettere å jobbe med over større flater. Til remmer holder boksen lenge.
(Gold quality er også det de fleste skomakere og andre som jobber proffesjonelt med lær bruker)
Dette får du kjøpt feks på C.Hemsen Lærutsalg (butikk like ved Frogner) eller også på feks via nett på skinnlaaven.no
Så er det bare å smøre helt til læret ikke suger til seg mer, og tørke av. Og da vil det holde seg i åresvis
Edit: Ser @Kohe321 kom meg i forkjøpet der, og jeg ikke leste nøye nokMen vi er i det minste enige da.
Ah, da blir det ut og kjøpe en tønne med sånt. Jeg har en The Bridge PC-veske som er godt moden for en runde voks.
Men det er en ting jeg har lurt på ( @Nessuno79 ): Når man har mettet skinnet og tørket av overflødig voks, blir da overflaten "tørr" etter å ha stått en stund? Jeg har ikke så lyst på en 30x40 fettflekk på jakka...(Jeg bruker jo bivoks på sko, men problemstillingen er ikke helt gjeldende der.)
Er regndråpeflekker en saga blott etter behandling?
Raskt spørsmål @Nessuno79. Jeg bruker kiwi lederfett fra rema 1000 på remmene mine, men jeg har aldri turt å smøre og mette innsiden i frykt for allergisk utslett. Har prøvd å finne innholdsfortegnelse, mener jo helt umulig!!
Tror du at nøytralt lærfett vil gi noen sjanse for utslett?