En analog / mekanisk renessanse

  • Liker
Reaksjoner: Frost
Apropos kamera, så er det kult at Tarantino henter fram 40 år gammel teknikk for å skyte "The Hateful Eight" på 70mm. Også sitter det noen i andre enden på Cinemateket i Oslo og tenker at det er såpass gøy at vi er nødt til å kjøpe inn linser til 200.000 for å kunne vise den slik Tarantino ville at folk skulle se den.

De som har vært og sett den sier at den er helt sinnssyk i 70mm. Vi som tenkte at det sikkert ikke er så mange som er interessert i det og ventet med å bestille billetter, får bare gremme oss og håpe at Cinemateket tar til vettet og melker denne dyrkjøpte kua til den er tom.
 
Det er litt artig slik retro. Det er en del finesser som man hadde på de gamle løsningene som nå teknikken har "tatt bort". Jeg husker mitt gamle kamera som var helt enkelt, det kunne ta virkelig gode bilder dersom jeg utnyttet det riktig. Jeg kan huske at jeg sto på broen over motorveien og tok bilder av bilene. Bildene ble gode, så gode at mine digitale kameraer ikke er i nærheten. Elektronikken "hjelper" deg.

Den største ulempen med digitale kameraer er selvfølgelig mengden med bilder. Det blir tatt flere bilder enn det blir satt av sorteringstid til. Det viktigste blir "å ta bilder av at du var der", ikke det å være der!

Derimot så savner jeg ikke kostnaden for fremkallingen og kopieringen!

8
 
70mm er helt nydelig, og det er ekstremt fascinerende at all kapital lagt ned i utvikling av digitale sensorer enda ikke klarer å matche dynamikken film har.

De åtte hatefulle må ses i 70mm. Håpet som deg, at jeg får det til!
 
Retro er ofte tingen. Vi vet jo at de klokkene som vi setter mest pris på er retro, mekaniske mesterverk som ikke viser tiden like presist som digitale, men som rører ved noe i oss, noe som kan være vanskelig å sette fingeren på.

Har selv begynt å bruke platespiller istedet for CD, ikke ny platespiller men en gammel Thorens fra 1970. Har også nettopp gått til innkjøp av en Tandberg TP41 reiseradio som er bare nydelig, og når den i tillegg gir fra seg lyd av kjempegod kvalitet er det ikke noe å lure på. Har også flere analoge kamera som jeg av og til bruker, bl.a et russisk Zorki 1 fra ca 1950.

Nye oppfinnelser er flott det, og vi tar i bruk mye av dette, men vi finner også plass for retro og det syns jeg er flott.

Har ofte tenkt på at moderne biler faktisk har gått for langt mht all elektronikk, elektriske håndbrekk og annet som jeg faktisk ikke ønsker i bilen min men som jeg blir påtvunget fordi alle biler har dette. Jeg savner en analog bil, gjerne med elektriske vinduer men at det stopper der, jeg har ingenting imot å gire manuelt, og klarer meg helt fint uten 90% av den elektronikken som finnes i den bilen jeg kjører i dag, en bil har jo en motor og fire hjul og er et framkomstmiddel som skal frakte deg fra a til b, skulle ønske jeg den dag i dag kunne gå ut å kjøpe f.eks en bil ala Volvom Amazon, en enkel bil med enkel elektronikk men men moderne sikkerhet/airbags etc, men noe slikt finnes ikke på markedet.
 
Der har vi litt forskjellig mening om bil. For meg er dette en ren fremkomstmiddel. Jeg gleder meg til dagen jeg kan sette meg i bilen og fortelle den at den skal kjøre til hytta.
Men jeg har igjen ingen bil interesse.. Så da stiller jeg kanskje i samme klasse som de ikke ser nytten i en mekanisk klokke når mobilen forteller tiden.

Er også på platespiller tanken. Burde man kjøpe vintage her? Eller er det likest for en som har mindre erfaring å kjøpe ny?
 
Platespiller: det er jo kjempekult. Det ene er lyden selvfølgelig, men det jeg liker best med platespilleren er at den begrenser skipping. Man hører faktisk på en side før man må opp å få igang blodsirkulasjonen igjen.
Siden jeg har bestemt meg for å ikke kjøpe noe i år, så tvinger jeg meg til lignende opplevelse ved å la spotifyavspilleren ligge i god avstand slik at jeg ikke har anledning til å bytte uten å jobbe litt for det. Resultatet er at man hører hele album og det gir en herlig ro.

Bil: bil er rekreasjon. Man har selvfølgelig det tekniske aspektet med sylindre, giroverføringer, lyder og rattets evne til å fortelle deg noe om underlaget. Det jeg er mest fascinert over er likevel bilens evne til å skape hyggelige samtaler eller tankeressonnement. Man sitter i en lukket kupe, og man ser stadig endring. Man følger med på det utenfor samtidig som man har en samtale der de vanlige regler for samtaler ikke gjelder. Digresjoner er nærmest det som fører en bilsamtale, fordi det stadig skjer noe der ute man bemerker. Det blir uhøytidelig, og uanstrengt.
Man kjenner ingen skikkelig før man har hatt denne type samtaler.
 
Platespiller: det er jo kjempekult. Det ene er lyden selvfølgelig, men det jeg liker best med platespilleren er at den begrenser skipping. Man hører faktisk på en side før man må opp å få igang blodsirkulasjonen igjen.
Siden jeg har bestemt meg for å ikke kjøpe noe i år, så tvinger jeg meg til lignende opplevelse ved å la spotifyavspilleren ligge i god avstand slik at jeg ikke har anledning til å bytte uten å jobbe litt for det. Resultatet er at man hører hele album og det gir en herlig ro.

Bil: bil er rekreasjon. Man har selvfølgelig det tekniske aspektet med sylindre, giroverføringer, lyder og rattets evne til å fortelle deg noe om underlaget. Det jeg er mest fascinert over er likevel bilens evne til å skape hyggelige samtaler eller tankeressonnement. Man sitter i en lukket kupe, og man ser stadig endring. Man følger med på det utenfor samtidig som man har en samtale der de vanlige regler for samtaler ikke gjelder. Digresjoner er nærmest det som fører en bilsamtale, fordi det stadig skjer noe der ute man bemerker. Det blir uhøytidelig, og uanstrengt.
Man kjenner ingen skikkelig før man har hatt denne type samtaler.
Har du anlagt skjegg og kjøpt deg rutete flanellskjorte @Entropy?
 
Det jeg er mest fascinert over er likevel bilens evne til å skape hyggelige samtaler eller tankeressonnement. Man sitter i en lukket kupe, og man ser stadig endring. Man følger med på det utenfor samtidig som man har en samtale der de vanlige regler for samtaler ikke gjelder. Digresjoner er nærmest det som fører en bilsamtale, fordi det stadig skjer noe der ute man bemerker. Det blir uhøytidelig, og uanstrengt.
Man kjenner ingen skikkelig før man har hatt denne type samtaler.

comedians in cars getting coffee
 
  • Liker
Reaksjoner: Entropy