En advarsel til alle klokkevenner!

MrK

Medlem
3. april 2011
Innlegg
197
Mandag 19.12 hadde jeg en skrekkelig opplevelse. Jeg hadde annonsert en Rolex Submariner Ceramic stål/gull på finn.no. Jeg hadde et tapt anrop på telefonen og ringte straks opp igjen... Vedkommende i andre enden spurte om jeg solgte Rolex Daytona, men jeg svarte at jeg bare hadde en Rolex Submariner annonsert... noe som forteller meg at vedkommende hadde ringt på flere klokker. Han virker interessert i klokken og vi avtaler og møtes slik at han får se på den. Klokken 19:45 møter jeg vedkommende som jeg nå har funnet ut heter Arild Hagen og er fra Kongsvinger på et meget sentralt sted i Oslo...

Vi hilser og han prøver klokken på armen og det virker som han liker den.. Han spør om jeg selger den for 3000 kroner under prisen jeg sa på telefonen og jeg svarer nei... Han spør om det er en minibank i nærheten og jeg ser meg litt rundt... Idet jeg snur på hodet og slipper han ut av syne i 1 sekund, løper han.... Når jeg snur meg rundt igjen har han allerede løpt over veien og på full fart ned mot parken... Jeg blir helt paralysert og fryser når jeg ser det, kan ikke tro at dette skjer, klarer rett og slett ikke å tenke... makan til frekkhet har jeg aldri opplevd.

Neste dag går turen til Sentrum Politistasjon og anmelder det hele. Gir også beskjed til flere dealere i Oslo og får tips fra en av de om å kontakte politistasjonen i Kongsvinger... noe jeg gjør Tirsdag kveld etter å ha reist på juleferie samme dag hjem til familien. Får svar Onsdag og de spør om jeg har noe informasjon om vedkommende, gir de informasjonen jeg har og får beskjed om at de kommer til å påtreffe Hagen rimelig raskt. De spør om beskrivelse av klokken og jeg sender over informasjonen Torsdag formiddag... Klokken 01:00 natt til Fredag ringer telefonen og det er fra Kongsvinger politistasjon. De spør om litt informasjon som jeg svarer på etter beste evne, den hyggelig politibetjenten forteller at de hadde vært hos Hagen Tirsdag 20.12 i forbindelse med en annen sak og da hadde han holdt klokken i hånden, men visste ikke at den var stjelt. Klokken 02:00 samme natt ringer han igjen og spør om han snakker med (mitt navn) noe jeg bekrefter... og den neste setningen glemmer jeg aldri ( jaja, "mitt navn" nå sitter jeg med klokken din i hånda). Det viser seg at han hadde stjelt klokken og oppbevarte den hjemme hos seg selv.

Poster dette som en advarsel til alle her på tidssonen... Man kan ikke stole på noen og når man møter en fremmed må man være 110% fokusert.
 
For en dust! Godt det ordnet seg til slutt. Hvordan er klokken behandlet?

OBS: Det finnes veldig mange som heter Arlid Hagen i Norge. Alle er nok ikke kriminelle.
 
WOW. Vet ikke om jeg skal le eller grine her. Det må være tidenes dummeste tyv. Eksponere seg selv på den måten (noe som er komisk i seg selv), for så å oppbevare klokken hjemme :D

Bra det ordnet seg til slutt. Var klokken i samme stand som da du møtte han på F2F?

All honør til politiet. De har somregel aldri ressurser til å følge opp slike saker (iallefall ikke her jeg bor).
 
Fanken, så ekkelt å oppleve noe sånt! Enkelte mennesker eier virkelig ikke skrupler.
Både kjøpt og solgt noen klokker opp gjennom, og har heldigvis ikke opplevd liknende, men det er sant som du sier. Man skal være på vakt når det gjelder såpass kostbare saker som disse klokkene.

Håper alt ordner seg! :)
 
Huff, for noe shit. Utrolig at de klarte å fremskaffe klokken såpass kjapt. Håper den er i god stand enda og at denne idioten får seg en smekk.

Men er vel kanskje ikke dyrt nok til at det er grovt tyveri? Husker ikke de grensene der i hodet.

Veldig, veldig lett for meg å si nå, men første alarmsignal = "hvor er nærmeste minibank". Du får ikke ut sub-c penger i en minibank såfremt du ikke har flere kort med nok penger på.. Etter å ha lest denne historien skal jeg i hvert fall forsøke å være obs på det i fremtiden. Hadde neppe kommet på det selv der og da.

Jeg forsøker strengt tatt alltid å ha med en kamerat når jeg skal kjøpe og selge slike ting om situasjonen er eksponert, gjør det hele litt enklere å håndtere en del ting som kan dukke opp og får kanskje idioter til å tenke seg om en gang til før de gjør noe dumt.
 
Sitter faktisk med hjertet i halsen enda fra jeg leste historien din og satt spent og ventet på utfallet.

Var nesten som å lese et avsnitt fra boken "hodejegerne" :)

Jeg pustet høyt ut her på jobben hvor jeg sitter, så høyt at folk spurte meg om det var noe gale faktisk :)

Jeg bare sa det var et lettens sukk :)

Utrolig kjekt at ting gikk bra til slutt, og fryktelig skremmende at noe slikt faktisk kan skje.
 
Wow, jeg er helt uten ord..... Synd hvis man må tvinge en potensiell kjøper opp i et hjørne før man viser frem
en klokke. Bra du slapp unna med skrekken.
 
Det ble noen spm her som jeg må klare opp i.

1. Det finnes sikkert mange Arild Hagen i Norge, men ikke mange Arild Hagen fra Kongsvinger. Dette var ingen forsøk på å henge ut alle med navnet Arild Hagen, men kun ment som en advarsel mot akkurat denne Arild Hagen.

2. Jeg er fortsatt på juleferie så klokken er hos politiet... men Klokken ble stjelt Mandag, rundt 19:45 på kvelden... og allerede Tirsdag var politiet i kontakt med ham i forbindelse med en annen sak... og han ble varetektsfengslet på lillejulaften... Så han kan umulig ha rukket å gjøre noe skade på klokken.

3. Det blir nok vanskelig å møte noen face 2 face heretter, Boro. Jeg minnes mange fine handler, blant annet på Statoil på Skøyen.

4. ChristianN, jeg skriver han spurte om jeg selger klokken for 3000 kroner under avtalt beløp... Altså han har "tatt med" avtalt beløp minus 3000 kroner... han hadde sikkert 0 kroner på seg... men han skulle liksom ta ut 3000 kroner i minibanken og ikke hele beløpet.

5. Kjersem, jeg hadde aldri trodd at noe slik kunne skje... det er nok lett å være litt godtroende om nordmenn.
 
Ahh ja, det gamle trikset der ja. Det er farlig.

Var som sagt overhodet ikke meningen å virke etterpåklok, spesielt ikke når situasjonen er som du forklarer nå.
Ville bare nevne det siden det slo meg at jeg skulle forsøke å huske det selv til fremtiden.

Uansett tilfelle, dette er noe møkk.. hvordan skal man kunne handle med folk og være trygg egentlig?

Jeg har møtt både kjøpere og selgere hjemme hos dem og hjemme hos meg. Noe har vært kostbart, annet har vært mer rimelig. Det mer kostbare har vært med folk som er "godt kjent" her på sonen og ikke folk jeg vil anta at man skal kunne få problemer med i fremtiden, men det er jo liksom ikke nok da man jo ofte må forholde seg til ukjente selgere og ukjente kjøpere.

Av ren nysgjerrighet, var dette en eldre eller ung fyr ?
 
Huff og huff. Håper virkelig det ordner seg! :)
Du har hatt max uflaks med den fyren!

Dette beviser at good guy listen her på TS har MYE for seg, og at å handle med folk på den er å foretrekke, der det er mulig. (Ikke men som kritikk av Mr.K så klart, har selv solgt på finn.no)
 
Det var bra utfallet ble som det ble. Satt på kanten av stolen selv her da jeg leste historien.

Personlig har jeg ennå ikke solgt noen klokker face-to-face men har bestemt meg for visse forholdsregler når den tid måtte komme:

-Få fullt navn på vedkommende
-Telefonnummer som skal stemme med navnet
-MMS/scan av førerkort
-Et kjapt søk på skattelister.no vil gi meg et hint om vedkommende trenger en dyr klokke til pynt eller knark (I dette tilfelle var det null i inntekt......)

Dette er vel noe som Jonny Rolex/Briljant også benytter seg av - sikkert klok av skade.
 
Om personen kommer i bil kan det være smart å ta registreringsnummeret på bilen. Ble selv lurt og tok ikke reg. nummeret en gang, kan glemme å se de pengene igjen.
 
Tror ikke umiddelbart jeg ville avvist noen basert på skattelistene, flere av landets absolutt rikeste vil kunne triumfere langt ned på listen der.

MMS/Scan av førerkort tja... har du først med kriminelle å gjøre kan både oppgitt navn, førerkort og telefonnummer stemme overrens med noe som ikke eksisterer.. Men sikkert ingen dumme forhåndsregler å forsøke å ta. Bedre å prøve enn å bli ranet eller hva som verre er.

Dette er jo for så vidt hvorfor Jonny gjør som han gjør, da har han mulighet til å velge kundene sine selv i motsetning til en butikk hvor hvem som helst kan komme inn som de vil.
 
ChristianN, glemte å svare, men anmeldelsen sier grovt tyveri... så det er over grensen.... og han var 30-35 år gammel. Jeg synes ikke alltid det er like lett å selge noe her på tidssonen så derfor havnet klokken på finn.no.

Det er ikke sikkert det gir noen nytte å sjekke tlf, navn, førerkort etc fordi det er ikke helt uvanlig med identitetstyveri i den kretsen vil jeg tro.... Og det er ikke sikkert en ærlig kjøper vil send deg en scan av førerkortet sitt, nettopp på grunn av at på førerkortet står navn, fødsel og personnr og med den informasjonen kan man stjele identiteten din.
 
Ble litt skremt av det der. Skal jeg møte noen f2f heretter skal jeg forsikre meg om at de er tungt angrepet av astma eller kols.
 
Man får kjøpt mer enn pølser og bensin på Staoil på Skøyen. Heldigvis gikk det bra, hvem vet hva denne Arild Hagen egentlig hadde i lommen.. kanskje kniv, våpen etc.
 
Faen til frekkhet! Man lar seg ikke sjokkere av noen ting lengre, men jeg må si jeg forundres over hva folk får seg til å gjøre. Godt at det ordnet seg for deg til sist!

Når det gjelder forhåndsregler er fullt navn og telefonnummer en selvfølge for en F2F. Jeg viser også førerkort hvis det er ønskelig, ber også om det i noen tilfeller. Men hadde aldri sendt fra meg en MMS med fullt personnummer til noen jeg ikke kjenner.