Elgin

Takk for svar! Det med å gå til en urmaker er litt problematisk, som jeg skrev i førsteposten. Får bare beskjed om at de driver med nyere klokker. Derfor tenkte jeg at det kanskje var noen her som i det minste kjente igjen disse klokkene og kunne si noe om ca verdi.
 
Du sier lite om hvilken by dette er, men om det er Oslo så er vel @Arcticboy kanskje rette mann for jobben?
 
Redigert av en moderator:
Det ene har bilde av et lokomotiv så det kan tenkes at det er railroad grade, om det er tilfelle kan det hende det er verdt 2-3000 eller mer.

Om du klarer å åpne baklokket er dette forholdsvis lett å se, om det er et jernbaneur vil det gjerne stå 19 jewels eller mer, og "adjusted in 5 positions". Klokka har også arabiske tall som var et krav for jernbaneur, de måtte også ha kraftige visere slik at det skulle være lett å lese tiden, det kom også et krav om at et godkjent jenbaneur måtte ha såkalt "lever set", som betyr at man drar ut en liten spak oppe på selve skiva før man kunne justere tiden, dette for at man ikke ved et uhell skulle justere klokka når man trakk den opp.

Har selv et Waltham jernbaneur fra 1921 som har 21 jewels såvidt jeg husker og adjusted in 5 positions, verktype Cresent street, nydelig verk som går utrolig presist.

Om klokka f.eks har 15 eller 17 jewels som er ganske vanlig er det nok ikke et jernbaneur, selv om jeg mener at 17 jewels var et minimum for et jernbaneur.
 
Redigert:
Jeg vet ikke riktig hvordan jeg skal få opp disse. Er ganske redd for å ødelegge noe ved å ta litt hardt i eller noe. Dessuten ser jeg ikke logisk sett hvordan man skal greie å få de opp uten spesialverktøy. Det finnes en veldig tynn sprekk mellom forsiden og baksiden, men er redd for å stikke noe mellom dem for ikke å skade klokkene
 
På min er det skrudd baklokk, og veldig enkelt å åpne med bare fingrene. Bare ta så godt tak du klarer og skru opp, press litt ned mens du skrur.
 
Fine baklokk er det på begge, men om det gir noen stor økning i verdien er ikke noe jeg kan svare på.

Her er det link til et tilsvarende Elgin Vernon (med glatt baklokk) som gikk på ebay for USD 125. Om det er samme urverk er en annen sak.

Lommeur på eBay

Det gikk et annet et for ca USD 35, så dette er ikke mye å bli fet av. Hvis urene har en eller annen affeksjonsverdi for deg, så kan du kanskje ta godt vare på de til kommende generasjoner.

Ur nummer to har jeg ikke googlet, men du kan jo bruke et par timer på nettet så kanskje du finner mer/nyttig informasjon selv.

Edit: Når det gjelder åpning av baklokk så er det ofte nok at du vipper det åpent med en liten lommekniv eller tilsvarende. Du finner gjerne et punkt (ofte mellom kl 10 og kl 14) der "sprekken" er ørlite større. Hold hammer og hoggjern unna så går det bra.
 
Redigert:
Jeg vet ikke riktig hvordan jeg skal få opp disse. Er ganske redd for å ødelegge noe ved å ta litt hardt i eller noe. Dessuten ser jeg ikke logisk sett hvordan man skal greie å få de opp uten spesialverktøy. Det finnes en veldig tynn sprekk mellom forsiden og baksiden, men er redd for å stikke noe mellom dem for ikke å skade klokkene

Du må få opp baklokket, da kan du søke på serienummer i databasen: https://pocketwatchdatabase.com/search/serialnumber/elgin
 
Takk for tilbakemeldingene! Jeg fikk opp den "store" med litt makt - det var riktig at fronten skrus av på denne og klokken vippes opp.
Søkte på serienummeret og fikk dette https://pocketwatchdatabase.com/search/result/elgin/11790575/movement
Sånn ser klokken ut fra innsiden forresten: http://bildr.no/image/WGg4a21V.jpeg
Den andre klokken ser ikke ut til å være av samme type, men navnet på modellen står vel på klokken, sånn at jeg omtrentlig vet hvor mye denne koster.
Uansett fant jeg ut av at begge disse ikke er verdt bryet å selge, da fortjenesten er svært lav. De får vel gå videre i arv :)
 
Hyggelig at du fikk åpnet den til slutt. Verket inne i Elgin klokka var nydelig dekorert. Dessverre så er det ikke noe marked eller miljø som sammler på brukte lommeur her hjemme. De fleste tenker lommeur som bunadsur.