Eldre Omega Constellation

Medlem
2. juni 2009
Innlegg
506
Sted
Fredrikstad
Hei,
i 1998 fikk jeg en Omega klokke av min far. Den hadde han kjøpt som 18 åring i 1962. Omegaen hadde da ligget ubrukt siden 80 tallet. Jeg leverte klokken til service hos Bjerke hvor det blandt annet ble byttet glass. Etter litt søking på nettet har jeg funnet bilde av en lik klokke: http://www.connoisseuroftime.com/pages/Black_cal_504.pdf

Ut i fra teksten kan det se ut som klokken er er relativt sjelden ( i hvertfall mer en jeg trodde). Nå har det seg slik at skiven på mitt ur har realtivt mye patina, og jeg kunne godt tenkt meg å få den shinet opp. Er dette å anbefale? Hvor kan jeg evt få dette gjort? Er beste mulighet å sende den til Omega fabrikken, og er det noen som vet hva det vil koste? Hvor mye er uret ca verdt? Har ikke tenkt å selge det, men er greit å vite.

Takker for alle innspill og svar.
 
Du bør absolut komme op med gode billeder af dit ur her hvis du skal ha et godt råd. Hvis skiven virkeligt er GRIM, så kan man jo give den en re-dial - flere steder, eller direkte hos Omega, men du fjerner jo urets identitet som sjældent vintage ur, så det umiddelbare råd er at lade den være, men op med nogle konkrete billeder tak

vh
 
Har litt problemer med bilder om dagen, pcen med bilde program hjemme har tatt kvelden. Skal se on jeg klarer å få til noe på jobben.
 
Bumper denne siden det har kommet til en og annen Omega kjenner siden sist. Har enda ikke rotet meg til å få tatt bilde.
 
Her har du en link som er nyttig om du vil vite litt om en gammel Omega. Omega sitt vintage arkiv. Du må logge deg inn

http://www.omegawatches.com/customer-service/vintage-watches

Vedrørende restaurering av skiver, finnes det folk i Europa som er gode på det. Jeg kjenner ingen, men vet de finnes. Er relativt kostbart tror jeg. Sendes klokken til Omega tipper jeg du får en ny skive???
For samlere - eller for meg ville klokken med et av de to alternativene være relativt lite verdt. Bruksmessig derimot....
Veldig vanskelig å si mer uten bilder

Vet et annet forum der det er mange flinke folk på slike. De gir sikkert tips, men da må du ha bilder

Her har du hva Omega sier om CK2943

Constellation - Calendar
Gents' leather strap
Reference
CK 2943

International collection
1957

Movement
Type: Automatic chronometer certified
Caliber number: 504
Created in 1957
24 jewels
Central sweep-second hand
Case
Stainless steel

Case back
Press-in
Full metal
Dial
“De luxe ” silver finish dial, luminous (radium), with hand-rivetted, facetted gold hour markers and gold "Dauphine" hands.

Crystal
Armoured hesalite

Bracelet
Leather

Water resistance
30 meters

This watch may have existed with different dials.
More product information
Case: round (35 mm), with press-in case back with "O'ring" gasket.
For leather straps of 18 mm lug-size
International Collection : 1957-1959
Swiss retail price (1959) : CHF 440.-
Also available in 14K yellow goldcap on stainless steel (KO 2943, CHF 520.-), 14K solid gold (OJ 2943, CHF 910.-) or 18K solid gold (OT 2943, CHF 1'025.-).
JLM