Eldre lommeur til restaurering?

Medlem
13. mai 2009
Innlegg
73
Sted
Oslo
Jeg har arvet et lommeur som jeg ønsker å restaurere og håper på noen råd fra dere. Kan noen anbefale en urmaker i Oslo som har erfaring med eldre lommeur?

Uret har ingen datering, men er trolig fra slutten av 1800-tallet. Uret mangler en viser og har ikke noe glass over urskiven. Det har trolig ligget lagret i hvert fall de siste 50 år. Jeg har ikke forsøkt å trekke det fordi jeg har lyst til at en urmaker skal se på det først. Er det sannsynlig at urverket vil fungere ok etter rens og smøring? Hvor mye vil en restaurering koste?

Kassediameter er ca 37mm. Lokket over urverket har følgende gravering: "Beurret Geneve - Echappement a cylindre - 8 rubis". Jeg tror kassen er i sølv men det er ingen stempel eller merker som viser dette. Det er ingen tekst på urskiven.

Tusen takk for hjelpen!

Baklokk.jpg

Urverk.jpg

Urskive.jpg

Forside.jpg

Bakside.jpg
 
I Oslo?

I Oslo kan du forsøke å gå innom Urmaker Bjerke, Alf Lie og Urmakermester Tidemann. Disse tre stedene ligger steinkast fra hverandre. Ett av disse kan helt sikkert se på dette uret. Men det kommer nok til å koste noen kroner.

Christopher
 
Om det krever nye deler, må det sansynligvis produseres på nytt da det neppe finnes reservedeler til dette uret. Dette er noe en god urmaker med det rette ustyret kan klare, men det vil sansynligvis koste mer enn det smaker.

Jeg har et lignende ur liggende, men mangler nøkkel til å trekke det opp..
 
Jeg kan på det varmeste anbefale Urmaker Erik Ødegård i Sarpsborg. Han har en litt unnselig butikk (finnes det annet i Sarpsborg?), men et stort verksted for restaurering av gamle ur. Han underviser i restaurering av ur på urmakerskolen og til alle som er innom butikken. Planlegg god tid desom du skal innom butikken - uavhengig av åpningstider.
 
Enhver urmaker kan rense uret, men tror jeg ville spurt noen andre enn de dyreste butikken i hovedstaden ;) Du kan nok finne deler til slike ur hos mange eldre urmakere. Klokken din har et enkelt verk med sylindergang, noe som var billigere å produsere enn ankergang men er en vesentlig dårlige løsning mtp holdbarhet og presisjon. Den dårlige overflatebehandlingen i verket og minimumsantall steiner viser også at dette er en relativt billig klokke. Dersom du ikke finner noen stempler på kassen (800, 925, 935), er det neppe sølv. Å restaurere dette uret med nytt glass og visere blir mye dyrere enn det er verdt. Med mindre affeksjonsverdien av å få uret i stand er veldig stor, ville jeg heller brukt det til pynt.
 
Takk for mange bra innspill.

Jeg skjønner at det fort kan koste litt å få satt i stand et slikt ur. Det har naturlig nok affeksjonsverdi, men ikke nok til at jeg er villig til å koste på det alt for mye. Jeg ønsker uansett å få en vurdering fra en urmaker før jeg avskriver prosjektet.

Urmaker Ødegård i Sarpsborg høres ut som rett mann, men siden jeg bor i Oslo blir det litt kronglete. Er det noen som har tips om en urmaker i Oslo med tilsvarende interesse for eldre ur?

Håpet er selvfølgelig å finne visere og glass som kan brukes i en "rotekasse" hos en eldre urmaker. Og ja, jeg skjønner at det ikke er de 3-4 "store" i nærheten av Karl Johan som er best å oppsøke i denne sammenhengen. :)
 
Urverket i uret ditt er utrolig lik den jeg har. skal se om jeg kan knipse bilder i morgen. Jeg er ikke spes knyttet til mitt ur så det kan jo hende du kan bruke deler fra min.