Ekstreme priser på Seiko Ananta i Norge

Flott at de tok seg tid til å svare :)

De bekreftet akkurat det jeg selv tenkte; kostnadsnivået er høyere i Norge.

Vi normenn er en merkelig sammenskrudd rase; vi vil ha mer og mer i lønn, men samtidig skal alt bli billigere og billigere. Vi sammenligner oss med land hvor folk tjener ned mot halvparten av hva vi normenn tjener.

Men, positivt at de er villige til å se på en reduksjon av prisene, for å gjøre seg mer konkurransedyktige. Får bare håpe det ikke tar knekken på dem :)

I forhold til mange andre varer er 10% uplift i Norge anstendig. Som regel er det snakk om vesentlig større forskjeller på varer som er direkte sammenlignbare. 10% er omtrent det jeg vanligvis er villig til å betale ekstra for den fordelen det tross alt er å handle lokalt med alt hva det innebærer av convenience, tilgjengelighet, lokal service etc. etc.

Banalt

Jeg synes det blir banalt å skylde på eksterne faktorer, hvis dette medfører riktighet burde alle klokker være dyrere i Norge. Vi bør forutsette at de andre importører/distributører har samme rammebetingelser.
Jeg tror neppe at prisen gjennspeiler kost ved produksjon/distribusjon, men mer hva markedet "tåler".
Spesielt tror jeg dette er tilfelle når verdikjeden er vertikalt integrert, da har man jo full kontroll på påslag og kan velge hvor en ønsker å hente bidraget/bidragene.

Vi nordmenn er en merkelig sammenskrudd rase; vi vil ha mer og mer i lønn, men samtidig skal alt bli billigere og billigere. Vi sammenligner oss med land hvor folk tjener ned mot halvparten av hva vi normenn tjener.

Er det så rart da???

;)

Det er jo et slags samfunnsansvar vi har at penger forblir i landet også. Vi tjener mer, ergo vi bruker mer.. Jobber avhenger av dette og det er klart at med 25%moms og masse mer utgifter i diverse ledd er prisen høyere! Skal alle handle alle varer i utlandet vil dette over tid påvirke vårt eget samfunn..

Oppdatering

Det er gått ca et halvt år siden jeg startet denne tråden og prisene i Norge er uendret.:cry:

Optura har og merket Maurice Lacroix, og når jeg sammenligner prisene de har i Norge og hos jurawatches i UK så er prisene veldig like. Jeg synes dette setter et stort spørsmålstegn ved argumentene Optura bruker for de høye prisene på Seiko Ananta i Norge.

Prissammenligning med Aftenpostens Valutakalkulator på to Maurice Lacroix modeller:

Maurice Lacroix
PT6148-SS002-330 norge 16995,- uk 16.358,-
MP7158SS001900 norge 69950,- uk 71.637,-