Ekstreme priser på Seiko Ananta i Norge

Medlem
4. aug. 2011
Innlegg
1.636
Sted
Kristiansand
Hei, det har vært skrevet endel om Seikos spring drive her på sonen i det siste, og Kohe321 har en pen Seiko Anante Spring Drive Moon Phase i unboxingstråden som han har fått fra jurawatches i England.
Jeg har samenlignet endel priser fra flere land og funnet at prisene på Seikos Ananta serie er ekstremt høye i Norge, men også Sverige selv om de ikke er fult så ekstreme som her. Er det importøren Optura som setter disse høye prisene, eller er det Seiko som ikke ønsker å selge high-end klokker her? Det er ikke noe nytt at priser kan variere fra land til land, men det var prisforskjellen mellom Norge og Danmark som fikk meg til å lure, da det ikke er en tilsvarende prisforskjell på andre merker som f.eks Omega.

Seiko Anante Spring Drive GMT-snr019j1
Norway nok 35.950 = nok 35.950,-
Sweden sek 39.950 = nok 34.117,30
the Netherlands eur 3.695 = nok 28.796,98
Denmark dkk 27.500 = nok 28.797,99
UK gbp 3.000 = nok 27.375,30
USA usd 4.300 = nok 24.639,-

Seiko Anante Spring Drive Chronograph-sps007j1
Norway nok 54.750 = nok 54.750,-
Sweden sek 59.950 = nok 51.197,30
the Netherlands eur 5.495 = nok 42.825,28
Denmark dkk 39.500 = nok 41.364,39
UK gbp 4.500 = nok 41.062,94
USA usd 6.400 = nok 36.672,-

Websites used Norway and Sweden: http://www.optura.se
the Netherlands: http://www.seiko.be/
Denmark: http://www.seiko.dk
UK: http://www.jurawatches.co.uk/
USA: http://www.righttime.com/

Alle kurser er omregnet med aftenpostens valutakalkulator 16/11-2011

Som dere ser er prisene på GMT'en noe under 30k i eurosonen mens kronoen ligger rett over 40k der, USA er endel billigere og Norge er ekstremt dyrt.
 
Send en Mail til dem på
optura, med den informasjonen du har skrevet ned her, og spør dem hvorfor prisene varierer såpass..
 
Jeg skjønner ikke, prisene om du kjøper i Danmark og tar den lovlig til Norge er jo akkurat det samme som om du kjøper den i Norge. At man må betale moms på varer som importeres til Norge kan vel ikke forhandleren noe for?
 
Om prisene på Jurawatches er inkludert engelsk VAT så blir det lønnsomt å importere den istede for å kjøpe hos norsk forhandler.

La oss ta GMT versjonen:

£3.000 = 27.357 NOK

Trekker man fra engelsk VAT som er på mellom 15-18%. Den varierer alt ettersom gebyrer for hvordan man fjerner momsen. Her velger jeg 15%, noe jeg selv har fått hos andre nettbutikker i UK.

Da koster den 23.253 NOK + 25% norsk moms = 29.066 NOK.

Legg til ca. 500NOK for frakt og fortollingsgebyrer så er man på ca 29.500NOK for en GMT lovlig fortollet inn i landet. Hos norsk forhandler koster denne (ifølge OP) 35.950NOK. Man sparer altså 6450,-
 
Jeg skjønner ikke, prisene om du kjøper i Danmark og tar den lovlig til Norge er jo akkurat det samme som om du kjøper den i Norge. At man må betale moms på varer som importeres til Norge kan vel ikke forhandleren noe for?

Her er vi nok en gang tilbake til en diskusjon om moms...
Man kan ikke si at prisene i Norge er de samme som i andre land om en legger til norsk mva på toppen. Prisen i Danmark er jo inkl mva og importøren i Norge betaler jo ikke mva i Danmark først for så å legge på den norske...
Om du får en forhandler i Danmark til å sende til deg kan han selge uten dansk mva og du må betale norsk mva når den hentes på postkontoret. Satsen er den samme i begge land, så prisen skal vel da bli ca det samme som oppgitt i første innlegg her pluss gebyr til posten eller annen befrakter.

Edit*: og der var Sponon først ute, men husk at om den sendes trenger du ikke benytte deg av eksterne aktører for tilbakekreving av mva og du vil da kunne trekke fra hele avgiften :)
 
Her er vi nok en gang tilbake til en diskusjon om moms...
Man kan ikke si at prisene i Norge er de samme som i andre land om en legger til norsk mva på toppen. Prisen i Danmark er jo inkl mva og importøren i Norge betaler jo ikke mva i Danmark først for så å legge på den norske...
Om du får en forhandler i Danmark til å sende til deg kan han selge uten dansk mva og du må betale norsk mva når den hentes på postkontoret. Satsen er den samme i begge land, så prisen skal vel da bli ca det samme som oppgitt i første innlegg her pluss gebyr til posten eller annen befrakter.

Edit*: og der var Sponon først ute, men husk at om den sendes trenger du ikke benytte deg av eksterne aktører for tilbakekreving av mva og du vil da kunne trekke fra hele avgiften :)

Selv om du legger momsen opp på den Danske eller den Engelske momsen, så blir jo klokken fortsatt billigere.. :confused:
 
Gjorde som magash9 foreslo og sendte mail til info@optura.no, emne: Ekstremt høye priser på Seiko Ananta i Norge.

Kopi av mail:


Hei.

Jeg leste om Seikos Spring Drive teknologi og Ananta serien på nettet og ble fasinert. Jeg klarte først å rote meg inn på Seiko.dk sine sider før jeg fant deres hjemmeside.

Jeg reagerer veldig på den enorme prisforskjellen mellom Norge og Danmark da det ikke er noen lignende forskjell på andre klokkemerker som f.eks. Omega.

Jeg søkte mye på nett og fant følgende priser:

Seiko Anante Spring Drive GMT-snr019j1
Norway nok 35.950 = nok 35.950,-
Sweden sek 39.950 = nok 34.117,30
the Netherlands eur 3.695 = nok 28.796,98
Denmark dkk 27.500 = nok 28.797,99
UK gbp 3.000 = nok 27.375,30
USA usd 4.300 = nok 24.639,-

Seiko Anante Spring Drive Chronograph-sps007j1
Norway nok 54.750 = nok 54.750,-
Sweden sek 59.950 = nok 51.197,30
the Netherlands eur 5.495 = nok 42.825,28
Denmark dkk 39.500 = nok 41.364,39
UK gbp 4.500 = nok 41.062,94
USA usd 6.400 = nok 36.672,-

Websites used Norway and Sweden: http://www.optura.se
the Netherlands: http://www.seiko.be/
Denmark: http://www.seiko.dk
UK: http://www.jurawatches.co.uk/
USA: http://www.righttime.com/

Alle kurser er omregnet med aftenpostens valutakalkulator 16/11-2011

Som dere ser er prisene på GMT'en noe under 30k i eurosonen mens kronoen ligger rett over 40k der, USA er endel billigere og Norge er ekstremt dyrt.

Jeg ønsker en forklaring på deres skyhøye priser og venter spent på svar.

Med vennlig hilsen

-----

Kommer tilbake med eventuelle svar.
 
alle prisene untatt den norske må du legge til 25% og frakt for at det skal være noe hensikt i sammenlikningen
 
SoulG, les innlegget til Sponon lenger oppe.

ja det er greit nok at noen butikker velger å trekke fra merverdiavgift, eller at du kan få den refundert i etterkant. Men jeg ser for meg svaret på den mailen er noe liknende mitt første innlegg i denne tråden.
 
Svar er kommet på mail.

Svaret fra optura:

Hei

Og takk for interessen for våre flotte Seiko Ananta klokker.

Dette med prising er noe vi prøver til alle tider og tilstrebe oss og jevne ut forskjellene mellom landene, men det er en kjensgjerning at Norge på de aller fleste merker ligger noe over resten av europa/ og usa. Største grunnen til dette skyldes 25% mva og den ekstra kostnaden det er å operere som distributør og butikk i norge(transport, salg, lønn), som ligger godt over europa nivå(selv danmark). Så skal en klare å ”overleve” her oppe så må marginene til distributør og butikk ligge noe høyere. Så kan det være individuelle forskjeller når gjelder konkurranse innad i hvert land mot konkurrerende merker, samt hva hver importør velger å legge seg på som setter endelig utpris og som gjør at vi da ofte kan ligge 10% over europa. (usa er spesiell, og her kan det være store individuelle forskjeller innad i usa også).

Omega distribueres direkte av eier/ produsent som også er distributør, slik at de sitter på alle ledd i kjeden, og kan da sjonglere med fortjeneste i de ulike leddene slik at de lettere kan tilpasse seg lokal markedet enn oss som står som individuelle importører.

I dette tilfellet så kan jeg være enig at det synes noe høyt på disse klokker og litt tilfeldig men vi holder akkurat på å se på akkurat ananta og prissetting og har tenkt å senke prisene med ca 10%, og da synes forskjellene noe mindre, men helt like blir vi nok ikke på en god stund ennå.

Med Vennlig Hilsen / Kind Regards
Bjorn F. Bergh
Daglig Leder/ President
Optura AS
 
Hyggelig å se at de i det minste har anstendighet nok til å ta henvendelsen seriøst og forfatte et ordentlig svar.

Hvorvidt innholdet kan sansynliggjøres får det bli opp til andre å kommentere, men jeg ble i hvertfall positivt overrasket!
 
Jeg er enig at det er positivt at de tok seg tid til å gi et velskrevet svar. De er jo faktisk enige i at prisene er vel høye på klokkene i Norge, med en prisreduksjon på ca 10% så blir det jo noen tusen billigere for klokker i denne prisklassen. Da vil de nærme seg en pris som ligger 10% over det europeiske markedet, som de nevner som en slags standard.
 
Positivt med et så bra og informativt svar fra Optura:) Bra de selv ser at det trengs en liten nedjustering på pris, slik at prisene blir mer lik den i resten av røkla:)
 
Flott at de tok seg tid til å svare :)

De bekreftet akkurat det jeg selv tenkte; kostnadsnivået er høyere i Norge.

Vi normenn er en merkelig sammenskrudd rase; vi vil ha mer og mer i lønn, men samtidig skal alt bli billigere og billigere. Vi sammenligner oss med land hvor folk tjener ned mot halvparten av hva vi normenn tjener.


Men, positivt at de er villige til å se på en reduksjon av prisene, for å gjøre seg mer konkurransedyktige. Får bare håpe det ikke tar knekken på dem :)
 
I forhold til mange andre varer er 10% uplift i Norge anstendig. Som regel er det snakk om vesentlig større forskjeller på varer som er direkte sammenlignbare. 10% er omtrent det jeg vanligvis er villig til å betale ekstra for den fordelen det tross alt er å handle lokalt med alt hva det innebærer av convenience, tilgjengelighet, lokal service etc. etc.
 
Banalt

Jeg synes det blir banalt å skylde på eksterne faktorer, hvis dette medfører riktighet burde alle klokker være dyrere i Norge. Vi bør forutsette at de andre importører/distributører har samme rammebetingelser.
Jeg tror neppe at prisen gjennspeiler kost ved produksjon/distribusjon, men mer hva markedet "tåler".
Spesielt tror jeg dette er tilfelle når verdikjeden er vertikalt integrert, da har man jo full kontroll på påslag og kan velge hvor en ønsker å hente bidraget/bidragene.
 
Vi nordmenn er en merkelig sammenskrudd rase; vi vil ha mer og mer i lønn, men samtidig skal alt bli billigere og billigere. Vi sammenligner oss med land hvor folk tjener ned mot halvparten av hva vi normenn tjener.

Er det så rart da???

;)
 
Det er jo et slags samfunnsansvar vi har at penger forblir i landet også. Vi tjener mer, ergo vi bruker mer.. Jobber avhenger av dette og det er klart at med 25%moms og masse mer utgifter i diverse ledd er prisen høyere! Skal alle handle alle varer i utlandet vil dette over tid påvirke vårt eget samfunn..