Ein tråd for oss som synes motorsag og vedhogst er morro

Medlem
5. mars 2023
Innlegg
121
Sted
Fjaler
Hadde eg som 15 åring blitt fortalt at når eg vart voksen (på papiret), so ville eg synes vedhogst var kjekt og at motorsager var ein liten hobby - hadde eg ledd på meg brokk!

Men slik vart det! Og med dagens strømpriser, er det berre ein fordel at ein trivast i skogen med motorsag!

Når det gjelder motorsag, gjekk eg den lange og tunge vegen! Kjøpte meg først ei skikkelig "kina-sag", deretter kjøpte eg ei amatørsag frå Husqvarna. Men når eg skulle felle eit knippe gigantiske lerker, skjønte eg fort at den vart for spinkel. Fortsatt skulle eg trasse(gniten) og kjøpte meg ei større sag, men ei eldre brukt sag. Etter ein god porsjon skruing, banning og minimalt med saging - satt eg igjen med skjært sylinder.

I villsinne satte eg meg i bilen og reiste avgårde og gjorde det eg burde gjort med ein gang, kjøpt ei skikkelig sag. Eg gjekk for Husqvarna 550 xpg - av den enkle grunn at her er flest forhandlere og verksteder lokalt. Eg er kjempefornøyd og har endelig ei sag som går som ei klokke og som har kraft til større prosjekter.

Men som eit resultat av mange års vektløfting, har eg enda opp med øydelagt rygg. So til tross for at eg er (stor og sterk), tåler ryggen skogsarbeid dårlig. Spesielt arbeid som innebærer bøgd rygg og ei tung motorsag i armane, liker ryggen min særs dårlig.
Derfor har eg kjøpt meg ei Echo 2511wes, som er ei knøtlita sag, som nesten er halvparten so tung som ei "standard" sag. Effekten i saga skal i utgangspunktet vere veldig bra, tross at det er ei lita sag. Men etter å ha lest rundtomkring på diverse fora, enda eg opp med å sende den på trimming.
Venter i spenning på saga, som skal komme tilbake over helga. Då skal eg forhåpentligvis ha ei lita, lett men illsint sag med 14" sverd, som duger til det meste bortsett fra felling av det groveste. Og forhåpentligvis slipper eg å be om hjelp til å ta av/på sokkene, etter ein dag i skogen.

Er her andre som koser seg i Vedskogen? Kva sager bruker dykk - og andre lure innspel er hjertelig velkomne.
 
Skogsarbeid er kos. Jeg tar litt ved på egen grunn, mest for å holde oppgroingen (og eget forfall) i sjakk. Normalt ligger jeg mellom tre og fire favner i året, så det er ingen stordrift.

Nå veksler jeg mellom en lett Stihl og en Jonsered 2252. Den siste er bra sterk og veldig grei å håndtere, men mer motoreffekt hjelper ikke hvis jeg kjører den sløv. Jeg merker at jeg jobber mye lettere med skarp sag (bruker mindre skuldre og baler mindre) så jeg prøver å dra over tennene hver gang jeg må fylle bensin.

Det blir spennende å høre om trimming hjalp, hvem gjør det?
 
Artig tråd :)

Vedhogst er en undervurdert aktivitet på mer enn èn måte! Selv er jeg så heldig å ha "stor hage" med varierte skog. I mange år var Stihl 270 den eneste sagen, og har vært et fantastisk verktøy! Men som årene går erfarte jeg at det begynte å bli heftig å jobbe med denne i skulderhøyde i forbindelse med rydding av lave greiner. Bondekompaniet hadde salg på Stihl 170, som jeg tror er minste bensindrevne sagen. Perfekt for å vifte rundt med selv over skuldrene, og sterk nok til å gjøre ok jobb.

Inn i mellom må jeg ta noen skikkelige trær med stamme på +1m i diameter. Gikk derfor i fjor til innkjøp av Stihl 362 med langt blad. Min opplevelse er at dette er en annen liga! Veldig respons på gasspådraget, og kapper som en drøm. Min konklusjon er derfor at det som skal sages, i kombinasjon med fysikalitet på den som skjærer, definerer behovet for sag. Ikke akkurat en overraskende konklusjon :geek:

En liten innrømmelse til slutt, og som jeg ikke er stolt av... Jeg gikk til innkjøp av Stihl GTA 26 greinsak for kort tid siden - Elektrisk! Vanskelig å forsvare blant garvede tømmermenn, men til mitt forsvar så kan hvem som helst prøve å stå på øverste trinn i en gardintrapp ute på vårvåt plen og vifte på en bensindrevet motorsag som krever begge hender - Ikke lett, og gaaaanske skummelt! Ble derfor enhånds el-sag, og sannsynligvis viktigste HMS-bidrag så langt :giggle:
 
Artig tråd da vi beveger oss inn i min bransje (i tillegg til terrengkjøretøy, tilhengere m.m.) (y)

20240223_084757.jpg
 
Jeg også er glad i å holde på i skogen.
Har en god del og ta av og bruker øks flittig. Etter noen år med dårlig øks gikk jeg til innkjøp av ett par Granfors bruk økser. Disse anbefales på det varmeste!
Ellers går det i Stihl motorsag.
C9CA6C0D-5883-480E-9B73-CEE426219A77.jpeg
91561940-6F14-4D54-960F-72834070FB16.jpeg
 
Stihl og Husqvarna er de nok største aktørene på markedet, både pris, modellutvalg og kvalitet er nok ganske likt/sammenlignbart (+ - faktorer som har med bl.a uflaks, negativ opplevelse og geografisk lokasjon av forhandler å gjøre). Det koker ned til smak og behag og det blir litt som Volvo VS Ford, Polaris VS Can Am os.v. at det er to leire og mye diskusjon rundt hva som er best. Det jeg bruker mest er en Husqvarna 346XPG som er 21 år gammel og har vært i profesjonell bruk, går like bra enda.

Fun fact: Logoen til Husqvarna er basert på siktene til muskettene som ble produsert fra 1689.
 
Da er dagens økt unnagjort. Jeg hogger stort sett til eget bruk. Det går ca 4favn i året. Det vil sikkert øke en del nå som strømmen er så dyr. Da er det fint å kunne holde det godt og varmt inne uten å tenke på at 1000-lappene flyr.
Jeg bruker en 362. Den er egentlig litt for stor til mitt bruk, men det er jo gøy med krefter i overflod. Klyver med en Fiskars klyvøks. Det fungerer utmerket. Liker variasjonen mellom å kappe og klyve. Når jeg er lei av å sage så klyver jeg, og omvendt.

IMG_5475.jpeg
 
Kjøpte meg nettopp en liten Stihl MS 211 som jeg tenker skal gjøre jobben med å legge ned 3-4 furuer rundt hytta.
IMG_1154.png
Den enda mindre Partner saga to kvelden for et par år siden, men fikk nå felt noen trær med den også. Her hjemme har jeg en gammel elektrisk Stihl, helt grei til sitt bruk.
Fruen elsker å klyve, så vedklyveren kommer til å få kjørt seg utover våren.
 
Stihl og Husqvarna er de nok største aktørene på markedet, både pris, modellutvalg og kvalitet er nok ganske likt/sammenlignbart (+ - faktorer som har med bl.a uflaks, negativ opplevelse og geografisk lokasjon av forhandler å gjøre). Det koker ned til smak og behag og det blir litt som Volvo VS Ford, Polaris VS Can Am os.v. at det er to leire og mye diskusjon rundt hva som er best. Det jeg bruker mest er en Husqvarna 346XPG som er 21 år gammel og har vært i profesjonell bruk, går like bra enda.

Fun fact: Logoen til Husqvarna er basert på siktene til muskettene som ble produsert fra 1689.
Kan da ikke likestille Volvo med Ford..! ;)
 
  • Wow
Reaksjoner: Bullitt
Jeg koser meg fælt med vedproduksjon på hytta. Vi har et par mål med skog der hvor kona markerer hva som må gå for å holde sola på terrassen, i tillegg til at jeg tar en del på hovedbølet rundt - også for skyggeprevensjon. En hyggelig bieffekt er at jeg er selvforsynt med ved, jeg produserer vel et par-tre kubikk med ved ila en vår-sommer-høst-sesong, som vi fyrer med hjemme og på hytta. Jeg tar det meste selv, men har leid en proff når de kommer ubehagelig tett på hytte eller strøm/telefonledninger.

Jeg kjører enten en gammel Partner 500 eller en Jonsered 2250 (?) av litt nyere dato.
1708950442505.png


1708950465451.png
 
Herlig tråd. Vekker gode minner. Husker godt de åra da jeg fikk opplæring av far i vedhogst og vettig bruk av motorsag i ungdomsåra på hytta. Hytta er solgt, far er borte, men nå skal den gode kunnskapen komme til nytte igjen. Har egen familie, kjøpt enebolig med en liten tomt, og den gamle Stihl motorsagen skal få en service og benyttes :)
 
Dette er også en tråd jeg trives veldig godt i, etter flere år som tømmerhugger som yrke, i ungdomsåra.

Ser ryggvondt allerede er nevnt. Yrke som tømmerhugger har ødelagt mang en rygg opp igjennom tidene. Med vond rygg, og som forebyggende, er det mye å hente på felleteknikk/kvisteteknikk. Når du feller tre nr. 2, sørg for at den legger seg litt på tvers av nr. 1 osv osv med de neste trærne du feller. Dette kalles å felle i «benk», på min dialekt.Når du har fått felt deg en liten benk, kan du begynne med å felle 2 trær samtidig(disse må da ligge med litt avstand fra hverandre). Da kan du kviste et tre ene veien og det andre på retur før du feller 2 nye. I tillegg til effektiviteten er poenget blant annet at du etterhvert får en veldig fin arbeidshøgde ved kvistingen, som sparer ryggen veldig. For ikke å snakke om at du slipper å skjære i stein og jord n år du kvister undersiden, som ellers ville ligget most mot bakken.
 
Jeg feller et par traktorlass med fine bjørketrær hvert år. Årets første hogst i går. Det var nok litt i seneste laget, for sevjen har begynt å stige i trærne. Heldigvis har jeg gode tørkeplasser og tre sønner med friske rygger som kan flytte stokkene.

Endel brenner jeg selv, men selger 100-150 sekstiliterssekker, dels for å få omsetning på hobbybruket, og dels for å minne meg selv på hvor dårlig timelønn bønder har.

En kamerat med vedmaskin får hogge litt hos meg. Som betaling kløyver han veden min. Det sparer mange timer arbeid.

Jeg husker @Frodo engang la ut et bilde fra vedhogst med øks og milsub på armen. I mangel av milsub ble det en yngre slektning. Klokker skal brukes!


IMG_2719.jpeg
 
Redigert:
Jeg er også ihuga tilhenger av skogsdrift, og disponerer en Husqvarna 346XPG, som har blitt skamprylt i everksbransjen alle sine år (20+), men som går som ei kule den dag i dag.
Står med 15 toms sverd, slik at den er allsidig til både fjerning av rotvelt på linjer og sammenskjæring av A-master.
Idag ble det kapping av furu.
IMG_2995.jpeg
 
20240309_114055.jpg

Det er virkelig artig når ein pønsker fram ein plan og invisterer uten å ha eit snev av reell oppfatning om dette vil bli suksess eller fiasko - og ender opp med eit kjenpeglis!

Echo cs-2511wes på anabole steroider (trimma) er virkelig eit allsidig verktøy. Og ikkje minst var det ein fryd å bruke for ein mann med dårlig rygg! Lett, hendig og illsint (saga, ikkje mannen) og duger i massevis til felling av mellomstor skog.
Etter 3 timer med felling og kvisting av små og mellomstor skog, kjennes det ikkje i ryggen ein gang! Med større sag, er ryggen sliten og vond etter ein times tid.

I følge ein i Sverige som jobber mykje med trimming av sager, presterer ei godt trimma Echo 2511wes like bra, og gjerne litt bedre enn stihl 201 og husqvarna 540. Eg har brukt ei 201, og Echo'n presterer hvertfall ikkje dårligare.
 
Vis vedlegg 363181
Det er virkelig artig når ein pønsker fram ein plan og invisterer uten å ha eit snev av reell oppfatning om dette vil bli suksess eller fiasko - og ender opp med eit kjenpeglis!

Echo cs-2511wes på anabole steroider (trimma) er virkelig eit allsidig verktøy. Og ikkje minst var det ein fryd å bruke for ein mann med dårlig rygg! Lett, hendig og illsint (saga, ikkje mannen) og duger i massevis til felling av mellomstor skog.
Etter 3 timer med felling og kvisting av små og mellomstor skog, kjennes det ikkje i ryggen ein gang! Med større sag, er ryggen sliten og vond etter ein times tid.

I følge ein i Sverige som jobber mykje med trimming av sager, presterer ei godt trimma Echo 2511wes like bra, og gjerne litt bedre enn stihl 201 og husqvarna 540. Eg har brukt ei 201, og Echo'n presterer hvertfall ikkje dårligare.
Echo har knallgode sager, og jeg skulle hatt meg en 2511TES privat, da jeg har brukt dette på jobb med stort hell. Veldig lett å håndtere, super til rydding av kratt og småtterier.
 
Dårlig utstyr og kort lunte (og sikkert brukerfeil) holdt meg ute av vedskogen en god stund, men en elsag fra Milwaukee gjenopprettet litt av hogstgleden. Etter å ha dratt i snora på den gamle helsikes Ockelboen fra Jonsered en million ganger var det herlig å oppleve super batteritid, lavt støynivå og lite vedlikeholdsbehov.

IMG_4565.jpeg