Edinburgh - tweed jakke/dress

Medlem
13. april 2009
Sted
Oslo
Hei,
Skal en tur til Edinburg sent i høst og tenker å handle tweed jakke/dress.
Er det noen som har anbefalinger på butikker i byen?

Har vært noen ganger i Edinburgh, men dessverre ikke kommet over noen som selger noe annet enn «turist tweed» - som er dyrt og dårlig. Enten er det dårlig søm som er blitt utført i et lavkostland, ofte Portugal, MEN enkelte også fra Kina!? Og/eller så er det «Harris tweed» stoff som er så løst vevd at det blåser rett igjennom stoffet.
For skikkelig tweed som både er vevd og blitt sydd i GB anbefales;
https://www.cordings.co.uk/menswear/country-suits
Jeg har både 16oz og 21oz dresser derfra og disse er nærmest uslitelige og tilnærmet vind og vanntette. I tillegg har disse dresser meget høy søm kvalitet, med blandt annet fungerende 4 knappers mansjetter (kalt dyrlege ermer😉).

Jeg benytter sjansen til å spørre om anbefaling, men gjetter på at første jakke bør være 16 oz og at 21 er "for spesielt interesserte"?
Ja, 21oz er nok kun egnet for de som bruker tweed som det opprinnelig var ment, som et værbestandig ytterplagg. Det påstås at godseiere ansatte gartnere som brukte samme størrelse som de selv - og lot disse gå med godseierens nye tweeddress en sesong eller to, slik at denne ble mykere og mer behagelig å bruke for godseieren 😂

16-17oz oppleves fremdeles som ganske «grovt» og ikke minst veldig varmt - om tanken er å bruke dressen/jakken som et innendørs plagg, tilsvarende en vanlig dress. Til slikt bruk må du nok ned på 12oz før det blir behagelig å bruke.

Edit: Greit å tenke på er at slike plagg er fra en svunnen tid, hvor temperaturen inne i hus i GB nok var 5-10 grader lavere enn hva den er i dag.
En sak å huske på når du ser på TV-serier fra BBC o.l., hvor de bruker flotte tweedplagg, gjerne med en ullgenser eller en vest under - innendørs.

Redigert:
Det påstås at godseiere ansatte gartnere som brukte samme størrelse som de selv - og lot disse gå med godseierens nye tweeddress en sesong eller to, slik at denne ble mykere og mer behagelig å bruke for godseieren

Det er helt sant, og man trengte ikke eie et helt gods for å gjøre slikt. Historien sier også noe om å putte småstein i lommene og hensikten var ikke bare komfort, men også for å slite på klærne slik at de ikke så nye ut. Engelsk overklasse ville for enhver pris unngå å se ut som "nye penger" når de var på landet, og kjørte utslitte Land Rovere og brukte gamle klær.

Jeg bodde på landet i England da jeg var liten, og såvidt jeg har hørt fra fatter så hadde gartneren vår (som var gartner for mange eiendommer) mistenkelig fine tweedjakker på seg på jobb. Og ifølge mutter var det vanlig at når vi var på besøk i de store husene i nærheten, så stilte verten i frynsete skjortesnipper og lappet og hullete ullgenser, sammen med Patek og skreddersydde sko.

Jeg fikk lov til å besøke Jaguar sin bilfabrikk i Coventry en gang. Arbeiderne der var som forventet kledd i vanlige «brandede» kjeledresser.
MEN, de arbeidere som lagde treverket til dashbordet o.l. (dengang), de gikk kledd i tweed jakker utenpå kjeledressen. Jo mer fillete og slitt denne jakken var, dess høyere status. Hver arbeider fikk nemlig en helt ny tweedjakke når de begynte på denne avdelingen og beholdt denne på frem til de gikk av med pensjon.

Nettopp! Jeg har kanskje nevnt det før, men jeg husker en Barbour katalog fra nittitallet der alle bildene av klær i bruk, var av gamle lappede jakker. Mener også å huske noe "member since...." slagord.

• Liker
Reaksjoner: Gin
Uansett er jeg også på leting etter ordentlig tweed. Skal til Cordings i oktober og har tenkt mest på 16 oz-utvalget deres. Har også registrert at de har skjorter i ullblanding som er verdt å se på.

• Liker
Reaksjoner: sandecker og Gin
Takk for svar og historier @Gin @Edward og @erib

Interessant om hvordan tweed har blitt brukt tidligere. Er på jakt, men mulig Cordons må besøkes ved neste London tur istedenfor å handle nå I Edinburgh.
Tenker dere at 16-17 oz er kvalitet å velge om jakken skal brukes som ytterplagg høst\vår?
PS: Jeg er ikke gartner eller skogvokter😂

Rundt 17oz er etter min mening ideelt. Da får du den rette følelse av «tweed», som jo skal være i en grovere kvalitet enn en vanlig dressjakke/blazer. Den er da varm nok til å funke som ytterplagg en vår/høstdag, eventuelt med en genser eller en vest under. Også anvendelig under en frakk om vinteren, men den blir fort for varm når det er noe særlig over 15 grader ute.