Edinburgh tips?

Anders

Støttemedlem
Medlem
18. jan. 2008
Innlegg
4.410
Skal en liten helgetur med en god kompis til Edinburgh. Noen som har noe gode tips utover de obligatoriske turistgreiene?

Vi skal spise på Martin Wishart, det gleder jeg meg virkelig til :D Men når vi først er dresset opp (og gode og mette) trenger vi en swanky bar å besøke etterpå. Noen tips? Vi er neppe klar for hæla i taket, heller et pent sted med gode drinker og god stemning.

Noen andre tips for mat, drikke og musikk?
 
mener å huske vi hadde det temmelig gøy i gamle delen av byen. Startet på en morsom pub oppe ved slottet. Som lå i hovedgaten, også jobbet vi vel oss nedover. Fuktig ble det...
 
Har du plass til ett måltid til vil jeg anbefalle "the witchery". En herlig resturant der en god venn av meg er lead chef. Ellers er det utallige pubber og barer å besøke uten at jeg har noen klar favoritt.
 
Nå var det et par år siden jeg var der (og det var meget "fuktigt" med mye pubcrawls) men jeg husker det var voldsomt mye gamle 5513 i klokkebutikkene:D:D
 
Tilbake fra Edinburgh, hadde en ypperlig tur på alle vis. Tasting menu på Martin Wishart var absolutt verdt pengene, de var flinke med kortreiste skotske råvarer. Ellers hadde vi gode lunsjer på Mussel Inn (bistro eid av skotske sjømatprodusenter) og Howie's.

Borgen og alle turisttingene er fort unnagjort, men et must når man først er i byen. Med så nydelig vær som det var i helgen var det like fristende å sette seg med en øl og se på folk mens man ble kledelig solbrent på vinterbleke neser.

Edinburgh har mye å by på etter mørkets frambrudd :)
Bra drinker og høy stemning på Tonic og Tigerlily i George St, etterfulgt av en svett natt på gulvet på LuLu. Selv ikke de flotteste stedene i Edinburgh er spesielt raffinerte når det kommer til stil eller klientell, men det er ikke mangel på hyggelige folk og bra trøkk.

Klokker ble det langt mindre tid til, kikket litt innom et ADer for Rolex og Omega. Alle ligger rundt i New Town.
 
Kommer litt sent inn her - men jeg har bodd 4 år på øyriket derav ca 2.5 år i Skottland.
Edinburgh er en fantastisk by, selv om været ikke er med en altid som en ofte opplever i Skottland.

Den skotske hovedstaden har mye å by på og jeg kan fortelle litt. (dog så begynner det å bli noen år siden, så vær obs på at der kan være feil i det jeg skriver)

Edinburgh er delt i to biter, ikke øst og vest som er normalt, men old & new town. Princess street er egentlig den gata som deler byen og Princess street er litt som Edinburghs svar på "Karl Johansgate" - dvs hovedgata.

Når du først er der, start med og gå oppover Princess street og opplev atmosferen med alle butikkene og folket som går i gata. Videre så er der en del sidegater av Princess street som absolutt anbefales et besøk som er full i puber og mindre butikker. Bla så er der en god sports/fjellbutikk som er ypperlig for de som liker og gå i naturen.

Tilbake til Princess Street så har du også et ekslusivt varehus der du kan finne en del fine merkeklær. Edinburgh er generelt sett en "sosse-by" i Britisk målestokk.
Klokkebutikker finner du som regel i siste ende av Princess Street til en opplysning og selger alt fra Swatch til Rolex. I enden av Princess Street finner du også ei bru som går over til old town (ligger litt nord for togstasjonen) som bla tar deg til gata Royal Mile og Edinburgh Caslte. Det beste er og gå opp til Edinburgh Castle der du passerer en hel del spisesteder og suvenirbutikker og er en perfekt plass om du f.eks vil kjøpe deg en kilt?

Nesten på toppen så har du også et Whisky museum, som kan være bra og få med seg om du liker "livets vann"? Et besøk på Edinburgh Castle er å anbefale - da du har bra utsikt over byen, men regn med en del kø om du reiser i værste turistsesongen...

Fra Edinburgh Castle så er det ca 5 min å gå til The Scottish Museum som er gratis, men her kan det gå med en del tid til en opplysning.

Om du skal ha deg en matbit og en pint så er The Tun og anbefale som du finner like ved parlamentet nederst i Royal Mile som jeg kan anbefale, spesielt for de som liker arkitektur.

Er du glad i nattliv og klubber så er Espionage i den skotske hovedstaden et must!

Liker du også Hi-Fi så er et besøk på Richer Sounds og anbefale, som kan minne litt om Hi-Fi Klubben i gamledager... Enkle lokaler og gode priser på merkevarer.

Ellers så er det og gå i gatene i old town og anbefale, spesielt etter det er mørkt. Du føler at du er med i en gamel film og det er omtrent som en tidsreise tilbake til 17/1800 tallet.

Dette var et enkelt sammedrag av byen!