Dressklokke, hvor er du?

Medlem
18. feb. 2012
Innlegg
72
Sted
Trondheim
Hei!

Som tittelen tilsier er jeg på utkikk etter en dressklokke, men grunnet liten kunnskap i klokkeverden vet jeg ikke helt hvor jeg skal ta min søken videre.

Har sett på noen Longines Master/Legend klokker, men med tanke på at dette blir den første klokken jeg faktisk invisterer en klump i, ønsker jeg å se meg godt om.
Gidder ikke å kjøpe en klokke, for så å finne en som jeg heller vil ha 1 uke senere.

Noen som har noen tips til merker som er av samme type, og som helst ligger i samme prisklasse? (rundt 10k)


Takker for svar på forhånd.



ps. For de som leste den første tråden min så er dilligaf klokken solgt til en kamerat og en seiko OM er på vei!
 
Du kan faktisk få brukte rolex datejust innen budsjett ferdig momset inn.
Chrono24.com f.eks.

Duly noted, har lagt i ønskelisten på chrono!

Jeg er som en svamp nå altså, ingen flere som vil være med å forme klokkeinteressen til en nyinteressert "klokkoman"?
 
Vintage Omega, f.eks seamaster er et alternativt. Eller vintage IWC eller Longine, fine klokker til noen få lapper!
Bare pass på at de er overhalt :)
 
Til den prisen finnes det så mye tilgjengelig. Hvertfall om du ser på vintage også.

Jeg ville sett på Omega Constallation piepan.
 
Piepan er veldig flott! Ligger en til salgs her på forumet nå, med en overhaling og rens av den vil du nok ha en flott klokke, langt innenfor budsjettet!
 
Hva er forskjellen på Costellation Pie Pan og "vanlig" Costellation? Er den feks større? Min vanlige er 38mm hvis jeg ikke tar feil.

"Pie pan" henspeiler på hvordan skiven er utformet på enkelte modeller. I stedet for å være flat/jevnt avrundet ligner skiven på en paiform snudd opp ned, noe som gir en veldig fin visuell effekt.

Her er min, modell 168.004 gull på stål fra 1964. Denne er 36 (eller var det 35,5) mm.

IMGP5595-1.jpg
 
Her var det mye lekkert.
merker at noen av disse vintage modellene kryper seg innover, de at de er gamle gjør de liksom litt "kulere".

Tenkte det skulle bli enklere ved å få litt flere valg, "dær tok æ feil sjø".
Merker nå at jeg skjønne hva folk mener når de sier at selve jakten på klokken er en stor del av showet.
 
"it's not the having it's the getting"
;)

Sett deg ned med ebay, finn og chrono24. Så finner du masse lekkert skal du se. :) Tar tid, men det er jo hele, halve poenget. ;)
 
Jeg har tidligere anbefalt vintage. Men da urmakeren his Bjerke fortalte meg at min 1957 Omega Seamaster og tilsvarende klokke ikke kunne regnes som "vantette" en gang, mistet jeg mye av gleden. Dress er liksom tørt og greit, men jeg har da vært blaut i dress også. Jeg kvitter meg ikke med Omegaen min, men den får svært lite armtid.
Jeg ville gått for noe som i alle fall er testet til 3 ATM, noe de aller fleste nye klokker er. Da overlever klokken en regnskyll i et hageparty også. Du får mye snadder for 10K, jeg ville sett på Nomos :
post-236-1257982934.jpg


Eller en Longines Flagship, som over nevnt:
L4.746.8.72.0.jpg


For under halve prisen kan du jo kjøpe en Hamilton Slim, her i 40mm:
DSC04423.jpg

Denne har et ETA 2892, jeg betalte under 4000,- for min ny.
Bildene er funnet på nettet.
 
Virker som om det blir en form for hamiliton i første omgang, må prøve å pleie denne "lysten" før jeg går ut med en høyere sum.


Longines er nok en høykanditat når jeg skal ut med det lille ekstra for klokken, fant jo ut at jeg faktisk kan bestille disse hos urmaker næss her i hjembyen. Noen som har erfaringer herfra?