Og til slutt en liten sammenlikning av Doxa og Aquadive. Min Seiko MM300 har sneket seg inn på bildene, jeg synes dette er en god benchmark i prisklassen.
Vis vedlegg 75352
Vis vedlegg 75353
Vis vedlegg 75354
Doxa og Aquadive er vel naturlige å sammenlikne ut i fra nokså lik pris, samt det faktum at begge modellene er «tributes» til merkenes gamle modeller. Vi snakker «vintage»-look i moderne innpakning.
Klokkene skal også ha nokså like urverk. Aquadive har ETA 2836-2 og Doxa har ETA 2824-2. Jeg er litt usikker på hva forskjellene er, spesifikasjonene ser nokså like ut med unntak av at førstnevnte skal ha dagvisning og være litt høyere. Aquadiven har ikke dagvisning, mulig at denne rett og slett er «gjemt» under skiven. Det er litt forskjell i opptrekksfølelse, Aquadiven virker noe mer solid i trekket.
Klokkene fremstår som svært ulike, der Doxa’n har mest «vintage» preg og skiller seg ut som den påfuglen den er. Beads of rice-lenken virker bunnsolid, men jeg foretrekker gummi eller NATO. Er nok blitt bortskjemt med lenkene til Rolex, når man først blir vant til disse blir det litt enten eller.
Jeg tror Doxa’n vil kle olivengrønn og sort NATO-reim godt, det vil trolig dempe fargene en smule. Det er for øvrig skikkelig trangt mellom kasse og baretter, slik at ZULU-reimer rett og slett ikke får plass. Har lest om andre som har slitt med å få plass til Isofrane. Aquadive er Isofrane-klokke nr. 1, som tidligere nevnt eies også Isofrane av Aquadives morselskap.
Begge klokkene har høy finish og virker meget solid bygget. De har i hvert fall ikke noe å skamme seg over i forhold til Seiko MM300, snarere tvert i mot. Klokkene passer mine håndledd utmerket, og har høy bærekomfort.
Kort oppsummert:
Aquadive Bathyscaphe 100SS
+ Keramisk bezel
+ CNC maskinert kasse med chamfered edges
+ Knallsterk lume, faktisk enda bedre enn Omegas Ploporf
- Selv om klokken kler manglende kronebeskytter er jeg litt usikker på hvor lurt dette er på en toolwatch
- Litt mye skrift på skiven
Doxa Sub 1200t Professional
+ Farge på skiven
+ Skikkelig retro utseende
+ Artige visere
- Lås og clasp på lenke
- For trangt mellom kasse og baretter
Jeg synes det er vanskelig å utrope en vinner, klokkene er rett og slett for ulike. Årsaken til at jeg startet tråden var nettopp at jeg ikke greide å velge, og jeg er ikke blitt noe klokere. Ja takk, begge deler
Litt av poenget med tråden var også å se hva man får for en relativt rimelig penge hos andre enn de store merkene. Noen kjøper bare dyrere og dyrere klokker, jeg prøver meg heller andre veien. Jeg kjøpte en Seiko MM300 for en tid tilbake, en klokke som gir svært mye «bang for the buck» hvis man importerer den selv (=1/2 pris). Både Aquadive og Doxa har mye historie, og er interessante merker i forhold til utviklingen av dykkerklokker.
Så til 1000,- kroners spørsmålet; ville jeg byttet de tre nevnte dykkerne i en pent brukt Omega Planet Ocean 600M eller tilsvarende? Absolutt ikke, ikke i nærheten. Jeg synes jeg får mer moro med tre klokker enn en, og jeg kan heller ikke se at enkelte kvalitetsforskjeller forsvarer den ekstreme prisforskjellen. Konklusjonen blir, ikke overraskende for min del, at man nok betaler (for) mye for merkevare