Don Corson lager klokke

Medlem
14. feb. 2008
Innlegg
1.553
Sted
Oslo
Da jeg begynte å interessere meg for klokker, var det først design som var interessant. Et pent ytre, og jeg var hekta. Så kom klokkehistorie, så det tekniske og etter hvert har jeg blitt mer og mer opptatt av finishen og håndverket som skal til for å lage et unikt ur. De små detaljene.

I min jakt på stadig ny informasjon snublet jeg over en urmaker (i utgangspunktet ingeniør) som heter Donald W. Corson og han har lagt ut et slideshow av tilblivelsen av en av sine klokker. Verd å merke at han her bruker deler og tar utgangspunkt i et ETA-verk, men resultatet og prosessen viser litt av hvorfor jeg mener en diskusjon om inhouse og ebuche og standard-verk i utgangspunktet er ganske komplisert.

Slideshow: Don Corson's Hand Made Watches

Slideshowet er noen år gammelt og Corson har nå fokusert arbeidet rundt sine to modeller: UFO-Tourbillon og UFO-Regulator.

Image02web800.jpg


Er det forresten noen her inne som driver med finishering av urverk, eller er det stort sett skruing?
 
Fy f.... så kult! Tusen takk for at du deler. Har planer om å bygge en CNC-maskin etterhvert og dette må jo være det langsiktige målet (det er jo ihvertfall lov å drømme :rolleyes: )!

Når det gjelder relevansen til in-house-debatten så vil jeg jo si at hovedproblemet i den debatten er produsenter som kun dekorerer et helt vanlig ETA-verk og selger det ut til skyhøye priser. Dette er jo et heeelt eget design og kun tannhjul og balanse er tatt fra ETA-verk. Jeg hadde ihvertfall ikke hadde noe problem med å legge ut tusenlappene for noe slikt. I mine øyne er dette ganske likestilt med fullstendig in-house :)
 
Redigert:
Har et lite prosjekt som går på å lage egen skive i første omgang.
 
Godt å se at det er fler enn meg som synes det er interessant med sånne ting.
Nettet her er litt tregt så jeg får ikke sjekket om linken under inneholder det samme som du linket til:
Making a Watch by Hand
 
Utrolig fasinerende!!
Av egen produksjon, då har jeg liggende tegninger som legger grunnlaget for et veggur i tre...

Det er litt igjen til dette!

:cool: