DIY ghost bezel

Medlem
6. des. 2013
Innlegg
10.999
Moldiv_1400080990210_zpsb47b77ba.jpg


Moldiv_1400081278843_zpse12a24d2.jpg
 
Absolutt tøft. Ta gjerne og fortell litt om blandingsforhold samt tidsbruk :)
 
Ren Klorin i koppen. Bezel insert oppi. Røre jevnt og forsiktig med en plastgjenstand plassert inne bezelinsertringen for å holde blekingen jevn under kontroll, for "plutselig" så slipper fargen - og den slipper fort når den slipper. Du vil se Klorinen blir svakt brunfarget. Ta bezel insert opp og skyll Klorinet bort under vann. Legg til tørk (ikke gnikk).

Husk at ting som er bløtt ser mørkere ut enn det er når det er tørt. Så, for de som ikke skal kun bruke klokka i regnvær eller kun neddykket i vann - bør ikke vente med å ta bezelinsert opp av Klorinen når de synes den ser pen ut når den ligger i Klorinen. Da er den bleket til totalt albino når den tørker. :mrgreen:

Gjør gjerne blekingen i 2 steg - så har du full kontroll og får tid til å bedømme selv om 1 gang er nok eller om du vil ha den litt til. Selve blekingen tar kun 2-3 minutter, så det er bedre å ta det i 2 steg siden prosessen er irreversibel.

Anbefales å leke for de som ønsker. En bezel insert koster nada. :)


-----

Jeg satte den på denne sommerklokka. Synes vel ikke helt den passet på den. :cool:

Neida - tok det bildet med for å vise hvordan den blekede inserten ser ut relativt når klokka er lys eller mørk...

20140514_182738_1_zpse10311e8.jpg
 
Redigert:
Har bare lagt den løst oppå for bildet sin del. Heldigvis. Jeg tuller ikke med kronene (pun intended). :)
 
Da var det OVM sin tur. Det er jo for tusan denne som SKAL ha fadet insert. Hårføner fikser biffen med å fjerne inserten uskadet. Tester ut ferdig bleket insert for å vurdere hvor mye jeg skal bleke den originale OVM inserten. Bleke litt mer?

Moldiv_1400171163466_zps7f1a29dc.jpg
 
ok. du tuller ikke med kronene, men hva er poenget med blekingen?

uansett - takk for svar.

god 17.mai og gratulerer.

christer
 
oki.

har en kompis som lagde riper i gitaren sin, så den skulle se gammel ut.
tenkte det var det samme.

uansett - rolex skulle ha lagd explorer II med svart bezel og hvit skive.
dritfint. om man skulle tulle litt med kronene, mon tro, hvilken bezel en
skulle kunne klemme på en explorer II. ødelegger jo ikke uret permanent
liksom. du satte meg på noe med det bildet loevhagen.

christer
 
Kino er gøy og wiki kan være lærerikt. Å dille med ting er gøy og lærerikt. Å ripe opp en gitar høres ikke spesielt lærerikt ut - men for enkelte tydeligvis gøy.
 
Jeg tenkte akkurat tanken om bezels med original fading, kan ha blitt brukt av folk som oppholdt seg mye i svømmebasseng. Skulle tro at kloren i vannet, over tid selvfølgelig, vil ha påvirket aldringsprosessen. Er jo ikke noe som er så kult som fadet bezel. Jeg har en sub fra 1971 og har fått stor grunn til å tro at den er den opprinnelige, selv om jeg ikke kan være sikker. Nå er klokken åpenbart blitt så lite brukt at bezelen passer godt til resten. Den har null fade.

Lar den være sånn alikevel :)
 
Når vi ser på orginale gamle submarinere (+30 år) er det en tendens til at bezelinserten er lite faded, ivertfall ikke mere faded enn skive. I min naivitet, hvis font og annet stemmer, anser jeg disse for originale (med forbehold) Ser jeg imidlertid en 30-40 år gammel sub i fin stand med lite patina på skive og visere med sterkt "Faded og patinert" bezelinsert ringer alarmklokkene. Tar jeg for eksempel min 6536 sub fra 1958 som eksempel, har denne tilnærmet ingen fading på bezelinsert, heller ikke min "nye" 16660 SD.

Når vi ser hvor enkelt det er å "fade" bezelinserts med klor, baking og sliping, er jeg ikke imponert over hva som blir solgt som "originale faded inserts" for store summer. :mad:
Tom