Dissekering av en Certina

Medlem
3. april 2011
Innlegg
6.189
Sted
New Jersey, USA
Det hadde seg slik at jeg for et års tid siden fikk en klokke av en kunde. Dette var en Certina i gull fra midten av 60-tallet, ble jeg fortalt. Tror nok at dateringen stemmer sånn noenlunde, men at det er gull var nok en sannhet med visse modifikasjoner. Den er gullbelagt, men hva gjør vel det. Foranledningen til at jeg fikk dette uret var rett og slett at jeg kommenterte det en gang for tre år siden. Damen i 70-årene brukte uret daglig - noe hun hadde gjort de siste 20-25 årene - og det tikket og gikk fint. Hun mente nok at skulle få et godt hjem hos meg.

Nå, ett år etter at jeg fikk det tenkte jeg at jeg skulle pusse litt på det, sette på en passende rem og gi det til Secondman eller noen andre som ville bruke det. Så viser det seg at uret på langt nær er i orden. Når det skal trekkes beveger viserne seg, og det virker ikke som det tar til seg annen energi enn fra rotoren (automatisk). Ettersom jeg nå er noe i nærheten av fullbefaren urmaker, jeg har deltatt på Gregs urmakerskole må vite, så tenkte jeg at det ikke skulle by på særlige problemer å få dette fikset.

Vel, here we go.

Uret i sin originale form og i den tilstand jeg fikk det.




Vi starter selvsagt med baklokket. Dette var ikke festet med skruer så her må det spesialverktøy på banen - noe jeg heldigvis hadde liggende etter et skikkelig bomkjøp av kinesisk urmakerverktøy.




Her er urverket ute og skiven tatt av. Det ble tidlig klart for meg at dette ikke er det samme urverket som vi brukte under kurset og jeg måtte lete lenge etter skruene som holdt skiven på plass. Viserne fikk jeg av ved hjelp av det jeg kaller en pinsett, men dette heter noe med tang til slutt. Ikke nebbtang, men noe annet som Greg lærte oss. Ja, han lærte det ikke til meg, da ...




Den videre demonteringen går litt på lykke og fromme. Jeg husker ikke rekkefølgen på noe som helst, men jeg har i alle fall forsøkt å slippe all kraft ut av fjæren. Like fordømt så tikker det som besatt hele tiden og jeg kjenner at det bygger seg opp en viss nervøsitet rundt dette prosjektet. Her følger et bilde av en fordømt liten skrue. Mye mindre enn de minste som var på kinaverket vi skrudde på under kurset. Timeviseren ligger ved siden av og som dere ser er skruen mye mindre enn hullet på den. Med nesten tosifret plussglass i brillene er ikke dette en skrue jeg umiddelbart vil finne igjen om den ikke holdes under konstant oppsikt.




Om lykken står den kjekke bi vil det komme flere fotos og små beskrivelser etter hvert. Tror nok dere kommer til å oppleve at uret blir demontert, men er stygt redd for at det blir @Greg som legger ut bilder av monteringen når den tiden kommer.
 
Redigert av en moderator:
Kjører på med oppdateringer:

@Greg Skal jeg demontere videre, eller er det fare for at jeg får fjæra i øyet? Hensikten med hele jobben er at jeg skal få kjørt en rens i blåsprit i tannproteseultralydrenseren. Dere andre behøver ikke å tenke mer på det lange ordet, Greg forstår.




Her er boksen med delene. Ingen deler er så vidt jeg vet blitt borte enda.




Detaljer fra balanse, escapement (eller?) og selve ankeret.




Sånn, da er benken ryddet og snart går urmakeren til køys.

 
Redigert av en moderator:
Dette her folkens, er forskjellen mellom en talker og en doo-er! Dette kursets urmaker er tydeligvis Minuteman. Hvem hadde trodd det... Hvem hadde trodd... Bra @Minuteman

Uansett, gjør nok rett i å beholde den skruen - er garantert ikke en eneste del til overs hvis du gjør en monterin g riktig.

Det du kan gjøre når du skal rense, er å sette balansen på plass igjen i verksplaten når alle deler skal renses... Det er bare en ting - er det bildet som gjør det, eller er det noe rart med ganghjulet, ser at bilde er tatt gjennom plastvindu, det er vel ikke rust jeg så øverst på aksling der eller?

Pensum nå, ung, eh gamle padawan, er å sette seg inn i hvordan forskjellige støtsikringer virker. Incabloc er bare en type. Tro meg, dette blir litt som Karatekid - remember - du må polere en del biler nå, noe du ikke har lyst til, men du verden som du kommer til å kick azz etterpå ;)

Leser jo dette etterkant, når du hadde sluppet ned fjæra og det fortsatt tikket, var det tilfeldigvis mens automattrekke fortsatt var montert - er du sikker på at du slapp ned fjæra - er ofte litt vanskelig før du fjerner automatikktrekk. Annet tips, alltid ta av automatisk opptrekk først - gjerne mens klokken fortsatt er i kassen - altså før du gjør noe som helst annet egentlig. Du vil til slutt stå ovenfor utfordringen om å få rakkeren på plass også. Du kan gjøre lurt i å se om det finnes en tutorial, noen som har lagt noe info ut på nettet. Søk på verkstype (dette er generelt, og du får faktisk ofte treff du kan bruke) og ord som assemble - disassemble, se litt på blider av treffene dine, noen ganger er det som er relevant langt ned. Hvert verk er ditt første av akkurat den typen. Slik har jeg det som regel fortsatt, og det blir slik en stund. Det jeg gjør, som kan være veldig hensiktsmessig - kanskje litt sent her nå, det er tegninger. Jeg tegner de deler som jeg kan komme til å lure på, hvilken vei satt denne, og denne... Siden du ikke har rensekurver, får du ta litt av gangen, og jeg håper at du ikke har blandet for mange deler, det er ikke forbudt, men jeg garanterer deg at den siste skruen du skrur på plass på verket, er den altfor lange som du dermed skrur godt neddi fjærhuset, og skjønner ingenting over at klokka ikke går, men står. Det siste har jeg opplevd flere ganger - men bare gjort det selv en gang - man lærer altså. Ja, jeg ble litt glad nå, derfor en lang post her innimellom alt :)

Bra jobba.
 
Redigert av en moderator:
Gleder meg til å følge fortsettelsen. :D

Jeg har i fra min ungdom bakgrunn som landbruksmekaniker. Etter å ha delt en traktor i både to og tre for å skifte klutsj eller overhale girkasse var det ikke uvanlig at det lå igjen et par skruer eller noe lignende i en boks. Men det rare var at traktoren kunne fungere knirkefritt i årevis etterpå!
Jeg har en følelse av det samme ikke er tilfelle innen dette faget!? ;)
 
Lykke til :) Det her blir helt sikkert bra. Generelt tips: på urverk som jeg ikke kjenner så godt til, så pleier jeg å ta noen makro bilder underveis ved demontering. Da av løpeverket etter at kloben er tatt av. Men spesielt opptrekket, som kan være litt knotete å få sammen igjen, om man ikke husker helt hvordan fjærer osv. satt. :)
 
@Greg @edelbauer
Takk for hyggelige og lærerike tilbakemeldinger. Jeg skulle nok ha tegnet og/eller fotografert underveis. Nå er jeg litt i tvil om hva som hører til hvor. Særlig etter at jeg fjernet rotoren - helt til slutt selvsagt - og det falt ut et par-tre tannhjul og noe annet småtteri som jeg ikke aner hvor kom fra.

Ja, Greg, jeg tror det er mulig at du skimter rust. Bildet er ikke tatt gjennom plastlokket, men med dårlig mobilkamera. Det var nemlig noen små flekker på både rotor og noe av verket. Dette håper jeg forsvinner med WD-40/5-56 eller lignende. Vet ikke om det er for hard kost, men jeg tror jeg tar sjansen.

Jeg sier som fattern sa da han var med som konsulent under hyttebyggingen: Det er ikke så nøye, det er bare ei hytte (klokke) - og han snakket da om målbare variabler som water, lodd, centimeter og tommer. Hytta ble bra den ...
 
Redigert av en moderator:
Utrolig artig å følge, lykke til videre! Gleder meg til neste oppdatering, blir spennende å se om du får denne på bena igjen (selvfølgelig gjør du det, stå på!). :)
 
Jeg kan anbefale deg sterk te i noen timer til rust (ikke spøk). Til å fjerne det altså :) Da legger du bare den rustne delen oppi. Rens godt etterpå, gjerne med blåsprit med en gang. så ruster det ikke igjen mens det tørker.

Til å fjerne frustrasjon forøvrig bruker du fortsatt din egen oppskrift på en del te og ni deler heimkok. Bare hold dette unna delene ;)


EDIT: Jeg klarer av en eller annen grunn ikke å sende pm, så svarer på din her, altså @Minuteman, nei den proteserensemaskinen kan ikke rense protesen din sammen med klokkedelene, matrester og lignende vil sannsynligvis feste seg til tannhjul og lignende. Det med at den hele tiden faller ut og oppi urverket når du konsentrerer deg løser du ved enten å holde munnen lukket mens du skrur, eller kjøpe et produkt som kalles Profast. Dette er et proteselim som holder tennene dine på plass som bare det.

Gleder meg til å følge deg her. Bare husk, dette er et urverk med sentrumssekundviser, så her er det mye å lære. Jeg snakket om dette generelt, er ikke noe hokus pokus men bare legg merke til at oppsett av tannhjul er noe annerledes plassert. Som regel vil ikke det som kalles sentrumshjul f.eks faktisk ligge i sentrum på et urverk som dette (det kalles fortsatt sentrumshjul da - på norsk - kan være misvisende eller hva :) ).
 
Redigert av en moderator:
Takk for tipset om protesen @Greg - den glefser så snart jeg tar frem den nye ultralydsproteserensemaskinen jeg kjøpte av deg for 2K i helgen. Når det gjelder rust så prøver jeg først med cola. Kan du forresten fortelle meg hvor du mente du så rust på bildet jeg la ut. Jeg har, tror det eller ei, problemer med å se rust og annen misfarging - fargeblind som jeg er. Dette gjør seg også utslag i problemer under vinsmaking. Når de andre har bestemt drue, land, årgang, jordsmonn osv så holder jeg fortsatt på med å finne ut om det er en hvit eller rød vin vi smaker på ...

Jeg husker ikke navnet på noen av disse hjulene uansett, så om det sitter i sentrum eller ei er ikke så nøye. En annen ting er at jeg ikke får på plass det rare hjulet som ankeret toucher. Tror jeg fant en video på nettet nå, det er i alle fall et lignende verk.

@Entropy, jeg mistet en skrue i sted. Du skulle hørt den pene plystrelyden. Det hjalp ikke, men begge bikkjene kom løpende og det gjorde det ikke spesielt mye enklere å finne igjen skruen som hadde havnet under benken. Men, aldri så galt at det ikke er godt for noe: Da jeg lette etter den bortkomne skruen fant jeg joggumeg en annen og enda mindre skrue. Den ante jeg ikke at jeg hadde mistet heller, så den ligger foreløpig i boksen som er øremerket de delene som nesten garantert blir til overs etter monteringen.
 
Redigert av en moderator:
Nei, nå har jeg ledd så tårene triller her. Jeg foreslår et urmaker-vorspiel snarlig. Ikkeno er som god drikke og små skruer.
Tror vi går for blanco hva drikkevarene angår, så gjør vi det enklere for Minuteman å vite hva han drikker.

(Pssst, @Greg. Kjøper du med chatreuse, campari og patron? ;) ;)
 
Redigert av en moderator:
Minuteman;264337 Når det gjelder rust så prøver jeg først med cola. Kan du forresten fortelle meg hvor du mente du så rust på bildet jeg la ut. Jeg har skrev:
Jeg tror at cola absolutt kan funke, bare husk, ikke i pulverform ;)
Det var du som "bekreftet" at det var rust, og det var på det rare hjulet som toucher ankeret, som noen kaller ganghjul.

Ellers kan du lære deg følgende læresetning: Sentrumshjul, mellomhjul, sekundhjul, ganghjul, anker, balanse. Tar du med fjærhus med fjær som driver sentrumshjul osv, ja da har du kommet langt i dag :) Ta og søk på caliber på verket, kan stå på rotor hvis det er en certina - skal se på bildene dine etter at jeg er ferdig å skrive her. Da vil du sikkert finne masse ja :)

EDIT: Ja, @Minuteman det står et tall på rotor, klarer ikke å se alt men det er 25-xx ta og søk på merke samt det, gå gjerne rett på bilder, så kan du sile, skal se at en luring har klart å ta det fra hverandre, sette det sammen igjen, og vært så stolt av det at han har tatt bilder av prosessen. Dette kan du ha glede av. Vil ellers anbefale alle å kjøpe skruer å ha ekstra - ikke slike billige kinapakker hvor alle skruene er like, men en lot som en eller annen skrotnisse har samlet og selger til gullpris. Ta sjansen på en som har en stor haug på bildene. Ellers er det genialt med deleverk, har mange hvor det er skruene som har fått gjennomgå. Dette blir bra ja :)
 
Redigert av en moderator:
Det står sannsynligvis 25-65 når jeg ser nærmere på ditt bilde og da kan du begynne å pløye deg gjennom dette her ja :)
 
Sa noen 25-65?

94.jpg


95.jpg


Mer her. Hadde den siden i bokmerkene mine fra den gang jeg shinet opp en gammel DS-2!
 
Aldeles konge dette her @Minuteman. Artig lesing for en som er på ferie og har pakke liggende hos Max K med verktøy rensevæske og annet.

Lykke til. Det blir gøy å lese om hvordan det går. Dette kommer du til å fikse bra!!!

Gleder meg til å se bildene av ditt første store prosjekt!

:cool:
 
Redigert av en moderator:
Du må huske å ta med deg verk og verktøy når du entrer tigerstaden i helgen. Er det helt krise, kan du få audiens hos meg i kveld (men da sannsynligvis mellom 20 - 22 grunnet at jeg "tøfler" for konemor om dagen)... Er en liten sjans for at det blir kollokvie i Oslo i kveld, men den tror jeg er liten......