Tja, jeg ser aldri helt for meg at jeg kommer til å bruke såpass mye penger på en klokke at jeg kommer til å kjøpe merker som JLC, A Lange & Sohne, Blancpain, Panerai, etc. I tillegg er 10 ur litt mer enn det jeg anser som fornuftig om alle urene skal få regelmessig brukstid. En "realistisk" drømmesamling per i dag kan derfor være:
1: Diver/grail: Nye Omega Planet Ocean 42 mm med 8500 calibre urverk
2: Chrono: Omega Speedmaster Professional, first man on the moon
3: Dressur: Nomos Glasshütte Club
4: GMT/Sporty klokke: Ball Ohio GMT
5: Beater/tooldiver: Sinn U1
6: Diver: Seiko Marinemaster 300
Den nye Planet Ocean er i mine øyne det flotteste dykkeruret på marketd. Med ny in-house movement fra Omega er dette et ur som absolutt skiller seg ut, og for øyeblikket er min personlige grail.
Omega Speedmaster er en tidløs klassiker som hører hjemme i alle seriøse klokkesamlinger.
Som dressur ville jeg egentlig sagt en IWC Portugese, men dette blir i dyreste laget for et dressur som ville fått relativt lite tid på håndleddet. Et godt alternativ kan være en Nomos Glasshütte Club, flott design med in-house urverk.
Ball Ohio GMT er en sporty klokke i samme stil som Aqua Terra og Rolex Explorer som samtidig har en GMT-funksjon og koster kun halvparten av Omega AT og Explorer ville gjort.
Sinn U1 er et monster av en klokke, laget av ubåtstål. Noe mer solid skal man vel lete lenge etter. Har også et design som apellerer til meg og et bra urverk (Top grade ETA 2824).