Dim Sum

Medlem
29. jan. 2010
Innlegg
1.223
Sted
S & Fj
Mange som har prøvd seg på dette?

Dim_Sum_Lok_Wah_Hin_Bangkok_1.jpg


I artikkelen jeg linker til står det veldig bra beskrevet hva det er:
Dim sum betyr "noe som berører hjertet".
Kalles gjerneSilkeveiens tapas. I Kina brukes dim sum gjerne til lunsj.

Består aven rekke småretter.

Tradisjonenbegynte i de kinesiske tehusene. Reisende langs Silkeveien trengte et sted å raste, og det begynte å vokse frem tehus langs veien....

Kan minnenoe om italiensk ravioli. Svinekjøtt og reker går igjen - og ulike farser bakes inn i for eksempel pastadeig



Dim Sum er helt seriøst noe av det aller beste jeg vet!!
Nå er det dessverre et par år siden sist jeg fikk skikkelig Dim Sum (flytta fra Oslo), men kan i alle fall friste andre som har muligheten til å prøve.

Det er streng tatt bare ett sted du trenger å vite om: Taste Of China i Torggata (mellom Rockefeller og Sportslageret).
Antaglig den restauranten jeg har vært desidert flest ganger (sammen med Dinner ved siden av Nasjonaltheateret)
Hadde jeg blitt plassert i Oslo med en kveld å slå i hel, ville jeg sporenstreks tatt turen dit og ikke ofret Alex Sushi, Statholdergården, Annen Etage osv en eneste tanke.

Prøv Dim Sum du også og bli helfrelst
http://oslopuls.aftenposten.no/?service=redirect&sourceid=1360850
 
Dim Sum er skikkelig kosemat :D

Taste of China er bra, Shanghai i Pilestredet er bra og jeg har spist god dim sum på Tabibito på Rådhuset. Dinner er jo meget bra, men der har man ofte lyst til å spise mye annet enn dim sum :)
 
Dim Sum kan være så mangt, og som en hovedregel er det mye dårlig.
For å bruke klokkespråket - det må være in-house Dim Sum. Svært mange restauranter, sannsynligvis de fleste, kjøper Dim Sum fra en eller annen grossist og alt som gjøres in-house er varmebehandling før servering. Dette er som regel ikke i nærheten av the real thing.

Så vidt meg bekjent er det bare en håndfull kinarestauranter som lager sin egen Dim Sum. Vietnameserne pleide å være flinke, men de fleste av disse har også slengt seg på bølgen og bestiller fra grossist. Dessuten er vel de fleste brukbare vietnamesiske kokkene i arbeid som "japanere" på de forskjellige sushirestaurantene i hovedstaden.

Veldig bra at det kommer anbefalinger på Oslorestauranter her på TS, særlig for oss bygdetullinger som har så lang reisevei og kanskje må gjøre turen mange ganger før vi finner et bra spisested.
 
Da skal Taste of China testes ut.
Merker at jeg gleder meg allerede.
Er det noen anbefalinger, noe must have?
 
Nam.. Dette må jeg prøve. Desverre så har jeg tilgode å spise god asiatisk mat på resturant i Stavanger. Har ikke prøvd alle, så tar gjerne imot innspill fra andre :)
 
Jeg tror flere bestilte Dim Sum på den første Paneraigtgen vi arrangerte, og det var på Dinner i Stortingsgaten i Oslo. Erfaring tilsier at lunchen på Dinner kanskje er litt bedre enn middag.

Kvaliteten der bør være bra fortsatt :)
 
Flott flere har prøvd eller vil prøve dette :)
Som Minuteman sier er det et must at restauranten som serverer dette lager den selv - og det utelukker dermed de fleste.
Men som sagt jeg har holdt meg til A Taste of China (et titalls ganger) og de er strålende
Ferdiglagde som en finner i frysedisken på asiabutikken går helt greit hjemme, men helt klart ikke noe man forventer å få servert hjemme.

Jeg har selv forsøkt meg på såkallte Shui Mai og de er helt overkommelig å lage (reke/svinekjøtt fyllte wonton pakker).
Verre er det nok med de reke-dumplingsene i den spesielle deigen og alt det andre...

Sjekk Gordon Ramsey forsøke seg på Dim Sum hos de som kan det....

[video=youtube;QS8hxtB8O6Q]http://youtu.be/QS8hxtB8O6Q[/video]

[video=youtube;8rnzZL23HN0]http://youtu.be/8rnzZL23HN0[/video]
 
Har spist Dim Sum mange ganger, men aldri i Norge.

Det hører på en måte med som en selvfølge for oss, f.eks. ved et besøk i Hong Kong.
Jeg er heldig, fordi kona er ekspert på å velge, og jeg spiser det jeg får :)

Vel, heretter er jo dette en slags luksus rett, og mange steder i Asia er det stort ståhei med dette til lunch.
Varm te hører også med.
Men det er ikke noe å bli godt mett av IMHO. Ofte er det lite på tallerkenen og regningen stor :)
Det er kosemat, og er godt hvis man finner "riktig" type og smak.

Absolutt verdt å prøve hvis man ikke enda har gjort det.
Men jeg tror "førstegangsopplevelsen" er viktig også her - som med så mye annet.

BT