Dette gjør livet godt å leve - hverdags-edition

Motorpsycho.

Ja, på generelt grunnlag, altså - men i øyeblikket er det Blissard som får munnvikene til å vende oppover. For et vell av overskudd, kuken-i-været-holdning og selvtillit!

Snart kan jeg snu den og vente på S.T.G.

Dette blir bra.

Åja, også har jeg en Nøgne Ø #500 i glasset, solen skinner, og utehøyttalerne har sesonginnvielse.

Som et ekstranummer har jeg en meget velmørnet entrecôte på grillen.

Joda. Livet er hardt, men jeg skal stå den neste timen av...

Har planlagt ditto, og det er ikke så godt å vite når det er mest gunstig å gå av med (førtids;AFP)pensjon. Det er imidlertid bedre å gå av "for tidlig" enn "for sent". Med andre ord; bedre å være på den siden av "streken". At andre i husholdningen ikke kjører synkront, er vanlig. Det vil nok bli slikt at du ser etterhvert at fra nå av blir dagene mer travle enn du initielt trodde. Å ha fri hele dagene er sykt, sykt travelt. ;)

Når man spør såkalte pernsjonsrådgivere om når det er økonomisk mest gunstig å gå av med førtidspensjon, er svaret ofte det samme: "Neste år...". Dvs. man bør jobbe så lenge du kan. Men livet er som kjent mer enn økonomi, selv om økonomi (selvsagt) betyr en del.

https://www.vg.no/nyheter/i/mP9EBl/en-gladnyhet-for-unge

Har dette tilbakevirkende kraft?
Jeg er 42år og har jobbet 17-18år tidligere i AFP bedrift

Vil jeg få litt AFP da?

• Elsker
Reaksjoner: Grendel
Vil jeg få litt AFP da?
AFP er dyrt for samfunnet og bedriftene, så det er strenge regler for AFP. Det er flere ting som gjøre at man mister retten til AFP, enn ting der man kan beholde AFP...så les litt på afp.no

Ulike fagforbund "krangler" i dag om hva som er den "beste" ordningen for AFP, som i utgangspunktet var en ordning for "sliterne" i norsk arbeidsliv - men er utvidet til å gjelde nesten 1.000.000 nordmenn, og så mange "slitere" har man ikke. Mao. så er ordningen blitt enda dyrere.

I utgangspunktet må man i dag ha en reell arbeidsytelse de 7 siste sammenhengende årene av de 9 siste før man tar ut AFP (i dagens ordning). Det betyr f. eks. at de som tar en sluttpakke, ikke har reell arbeidsytlese, og således mister retten til AFP - hvis dette skjer innen de siste 7 årene.

De ulike fagforbund vil nok "krangle" videre med bedriftene og staten om hva som i fremtiden er en "rett" AFP-ordning. Mens de gjør det, vil ulike aldersgrupper nær og ikke fult så nær AFP-ordninger slik vi kjenner dem i dag, bli beskyttet med ulike overgangsordninger med utgangspunkt i bl.a. årskull. På samme måte som pensjonsreformen og årskull der.

Er man i førtiårene, kan dette gå alle veier. Er man eldre, er det (mest sannsynlig) mer forutsigbart. Sånn, meget forenklet oppsummert.

• Liker
Reaksjoner: Grendel
AFP er dyrt for samfunnet og bedriftene, så det er strenge regler for AFP. Det er flere ting som gjøre at man mister retten til AFP, enn ting der man kan beholde AFP...så les litt på afp.no

Ulike fagforbund "krangler" i dag om hva som er den "beste" ordningen for AFP, som i utgangspunktet var en ordning for "sliterne" i norsk arbeidsliv - men er utvidet til å gjelde nesten 1.000.000 nordmenn, og så mange "slitere" har man ikke. Mao. så er ordningen blitt enda dyrere.

I utgangspunktet må man i dag ha en reell arbeidsytelse de 7 siste sammenhengende årene av de 9 siste før man tar ut AFP (i dagens ordning). Det betyr f. eks. at de som tar en sluttpakke, ikke har reell arbeidsytlese, og således mister retten til AFP - hvis dette skjer innen de siste 7 årene.

De ulike fagforbund vil nok "krangle" videre med bedriftene og staten om hva som i fremtiden er en "rett" AFP-ordning. Mens de gjør det, vil ulike aldersgrupper nær og ikke fult så nær AFP-ordninger slik vi kjenner dem i dag, bli beskyttet med ulike overgangsordninger med utgangspunkt i bl.a. årskull. På samme måte som pensjonsreformen og årskull der.

Er man i førtiårene, kan dette gå alle veier. Er man eldre, er det (mest sannsynlig) mer forutsigbart. Sånn, meget forenklet oppsummert.
Mulig det er enklere å glemme AFP,å heller fyre litt i ledelsen å få noen andre goder.

Mulig det er enklere å glemme AFP,å heller fyre litt i ledelsen å få noen andre goder.
Det sikreste er å spare litt selv hvert år frem til egen pensjon. 100% den beste løsningen. Å satse på at andre skal hjelpe en selv, er den mest usikre løsningen. Bedre jo mer kontroll en tar selv.

• Liker
Reaksjoner: Raniets

Vil jeg få litt AFP da?
Etter dagens regler må du ha vært i en AFP bedrift de siste 7 årene før du fyller 62 år, dette er en ufravikelig regel. IOM du i dag kun er 42 år gammel, vet du da at du vil oppfylle dette kravet allerede nå??
Litt tidlig å planlegge konkret avgang nå, men du kan forberede deg, ved å sørge for snarlig og bli gjeldfri og bygge opp en egen pensjonskapital. Dette kan du enten gjøre egenhendig, eller ved å tegne ulike IPS avtaler.

Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Raniets
Jeg vil sterkt fraråde IPS. Beløpet er såpass lavt og balanserer ikke risikoen mot at noen endrer samordningsreglene til at man får «nada» igjen. Sats heller på fri sparing og egenkontroll. Statlige «fordelsordninger» svinger med politisk tyngdepunkt i årene som kommer.

Men, nå er pensjon sjelden noe som gjør hverdagslivet godt å leve. Hvis man ikke allerede er pensjonist med AFP, da.

Back to topic for alle under 62.

Etter å ha forenklet hyttelivet fra svær hytte i hyttefelt til liten frittliggende fjellhytte var det nå på tide å gjøre det samme med båtlivet. Stor seilbåt er byttet ut med en solid 18 fots skjærgårdsjeep perfekt for øyhopping og ekspedisjoner med ungene.
IMG_3648.jpeg