Dette gjør livet godt å leve - hverdags-edition

@Hopalong

Jeg vurderer dette. Med ny og stor hage i vente, og at tidligere eier har hatt det, er jeg lysten på å prøve. Om du har tid og lyst, hører jeg gjerne mer om dine erfaringer :)

@cosmo_dud Høns i hagen er bare å anbefale. Vi er på femte sesongen, mener jeg; begynte med to og har vel hatt åtte-ni på det meste, pluss en hane. Vi har dvergkochiner, som er enkle å holde, glade i mennesker og lite eventyrlystne. De går fritt på plenen hele dagen, og inn i hønsehuset om kvelden en gang. Vi har hatt hybrider (hvit italiener) som er bedre eggleggere, men de var litt for glade i å hoppe over gjerdet. Etter å ha jaget etter dem rundt nabolaget et par ganger endte de som frikassé. Dvergkochinene legger søte, små egg med stor plomme. De er glade i å ruge såsnart det blir varmt i været, så nå om sommeren er det alltid en eller to som ligger. Ønsker man ikke kyllinger, er det bare å fjerne eggene, så gir de seg etterhvert. Om vinteren legger de ikke egg om det blir for kaldt. Vi har isolert hønsehus med varmelampe, så vi får egg hele vinteren, fire-fem om dagen.

7ae0b93ab341567b8ad31f872e210e4a.jpg


Vi begynte med et enkelt byggesetthus fra Felleskjøpet med plass til et par fugler. Da vi ville ha flere, fikk vi bygget et isolert hus på søyler, med plass til kanskje ti.

2780539f904d8df648a0501ba096090e.jpg


Man kan godt ha høner uten hane, antall egg blir det samme, men skal man ha mer enn et par kan det fort bli mye hakking og krangel. En hane holder flokken i orden, finner mat, jager skjærer, bestemmer når de skal gå inn og ut, og feier over alle hønene minst en gang om dagen. De små kochinhanene galer ikke så veldig høyt, men av hensyn til både naboer og egen morgenfred bør han ikke slippes ut for tidlig. Vi har dør med tidsur, så de slipper ikke ut før klokken ni om morgen.

Vi har fôrautomater inne i huset, men om sommeren finner de det meste av maten på plenen. Det er ellers knapt noe arbeid med dem. Jeg henter egg og sjekker vann og mat hver dag, og rengjør huset annenhver uke om vinteren, langt sjeldnere om sommeren. Det går fint å reise fra dem en helg, men vi allierer oss med venner eller naboer om vi skal være borte lenger. De er aldri noe problem å be folk passe på,litt mot å få egg. Det er ingen lukt å snakke om, fordi de vandrer fritt over plenen. Har man dem på et mindre, inngjerdet område kan det lukte litt, spesielt når det regner.

Ønsker man større høns for å spise, er raser som Sussex godt egnet. Vi lot hønene våre ruge ut et par Sussexegg en gang, og fikk store, fine haner som smakte godt. Dvergkochinene er såpass små at de som slaktes (dvs stort sett overflødige haner - there can be only one) vanligvis ender som (svært god) kraft.

4cf32358e9cc1db06fb67c0dd03bc9c3.jpg


Ønsker man et enkelt hønsehold uten å investere allverden, kan man for eksempel kjøpe et enkelt bur, ha et par høns og eventuelt noen kyllinger fra våren av og gi dem bort eller slakte dem når høsten kommer. Går man inn på en av de skremmende mange fjørfededikerte nettsider der ute ("de andre er verre"-alarm) kan man sikkert avtale å låne et par høner over sommeren. Det er moro både for store og små. Dessuten har både barn og voksne som ellers ser maten ferdigprodusert godt av å se hvor lang tid det egentlig tar å ale opp en kylling på naturlig vis. Jeg spiste sjelden industrikylling før vi selv fikk høns; nå gjør jeg det nesten aldri.

Boken "Hønsehold i hagen" av Steen Jensen gir en god innføring om du vurderer å prøve. Det synes jeg du burde, det er altfor få høns i Dagens klokke-tråden. Ellers er det bare å spørre :)

fc61b1a87deed4c2a2e2dc4dbf8ed31b.jpg


Edit: A propos haneoverskudd:

Som ung var du lik de andre med fjær
du virret og pep og plukket på bær.
Gikk midt i flokken, vaglet under mønet
Vi trodde nok alle du skulle bli til en høne

Men tegnene ble etterhvert ganske klare,
kammen ble stor og øynene harde
Du ble en riktig tøffing, og det blir din bane
Her er ikke plass til mer enn en hane

Vi trodde en stund det kunne gå med to
At du som kronprins kunne slå deg til ro
Men oppdaget snart at en morgen blir knapp
når du og gamlefar galer om kapp

Med en hane var plenen den rene idyll
men med to ble det krangel og slåssing og tull
Du herjet og bråkte med ungdommens saft
Men i kveld er det slutt; nå blir du til kraft

Du fikk kun en sommer, livet er hardt
Du dør som jomfru, fikk aldri part
Det er ikke mer å si enn "life sucks"
I kveld blir du kjønnskvotert med en øks.

 
Redigert av en moderator:
Vokst opp med høns! Veldig hyggelig å ha traskende rundt på tunet.
 
116710BLNR gir meg sjelero, så jeg lurer egentlig på hvorfor jeg har 216570, 16570, 16750 og 14060M.

Skulle jeg hatt kun 1 klokke; BLNR. :) Ting endrer seg tydeligvis - og BLNR er bare en helt utrolig klokke i virkelighetens lys. Hvem trenger Pepsi og Submariner når man har BLNR?
 
Redigert:
Bytta innsugsslange og luftmassemåler på bilen - så nå går'n som et piska katteskinn!:cool:

Godt med alt som er gjort!
 
Halv pris på valgfri vare på Glassmagasinet. Kikket på denne lenge og da var det ikke lenger noe å lure på. :)

 
Sitter på terrassen med en cigarill og calvados.. Ferdig pakket for 2 uker i Moraira (Spania) med lille solstrålen Helena på ett og et halvt år og min 6 mnd gravide samboer og et vennepar.
Tar med Chopard Mille Miglia som badeklokke og DJ til kveldsbruk...
 
Redigert:
At vi har folk her i landet som tar på seg den potensielt livsfarlige oppgaven med å beskytte oss vanlige borgere mot terroriserende avskum. Tusen takk til alle politifolk som får lange, varme arbeisdager fremover.

Støtt våre politifolk.