Dette gjør livet godt å leve - hverdags-edition

Deilig hjemmemekket bacon sponset av @permagnar
7F16A616-D9DD-49B9-AF80-173DD811670D.jpeg
 
Tips for bruk av OneNote
-----------------------------------------------
Jeg har arbeidet med IT siden midten av 90'tallet. Derfor har jeg prøvd mye rart. Siden jeg er en 'gammel mann i bransjen' liker jeg å bruke tastatur fremfor å klikke med mus (etc). Tastekombinasjoner er raskere og enklere. Mye rart har jeg vært gjennom og mye har blitt glemt. Spesielt slike tastekombinasjoner som du ikke ser nytten av blir ofret i <dev 0> (bossbøtten).

I går satt jeg i videomøte. Plutselig skjedde det noe uventet på skjermen da jeg tok en tastekombinasjon. Egentlig var effekten god. OneNote ble festet i egen ramme på høyre side. Det var i OneNote jeg tok mine notater. Videoprogrammet hvor presentasjonen ble kjørt var i den større venstre siden. Det fine med "funksjonen som uventet var blitt aktivert" var at vinduer i venstre halvdel ikke kunne legge seg over OneNote.

Etter møtet måtte jeg snoke i hjernen etter hva som hadde skjedd. Dette var noe jeg hadde vært borte i før. Hemmeligheten var at OneNote var blitt 'docket' til høyre side. (Bredden på 'docken' kan justeres). Når du står i OneNote, trykk; <Ctrl Alt d> og programmet blir låst til høyre side. (Årsak til dette; <Shift Alt D> setter inn dato.... (og T'en er klokkeslett))

Det å docke OneNote var meget hendig. Eneste ulempe er at 'dock-sonen' til OneNote følger med til Desktop2, mens OneNote blir igjen på Desktop1. Men det kan jeg leve med.

8
 
Den var fin, den har jeg ikke sett før. Det som jeg bruker daglig er windowstast og pil til siden. Da legger programmet som er aktivt seg på halve skjermen, til den siden du brukte pilen. Så kan du velge et annet program som skal okkupere den andre halvparten. Sitter du som meg på en noenlunde stor skjerm så har du nå to programmer "docket" på hver sin side av skjermen på en veldig rask og fin måte.

Jeg eksperimenterte litt nå, og docker du OneNote først, deler de andre programmene resterende plass. Hendig:)
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel og bangiman
Mange skjulte perler fra Microsoft, min favoritt er nok PowerToys. Den må du installere selv og til gjengjeld får du triks som avansert vindukonfigurasjon;
1615536206229.png


Usedvanlig godt verktøy hvis man arbeider på ultrawide-skjermer hvor den normale "del-i-2"-splitten Windows tilbyr gjør at du ikke får utnyttet skjermen i det hele tatt.
 
"Kupp" på Finn.. Trenger nye sommerdekk til bilen og tror dere ikke at det lå 4 nye Conti 285/45-20 til salgs da? Prisen var svimlende 4000 kroner, totalt for alle 4! Det er vel sånn ca 9k billigere enn dekkonline..
 
  • Liker
Reaksjoner: bjorngb
"Kupp" på Finn.. Trenger nye sommerdekk til bilen og tror dere ikke at det lå 4 nye Conti 285/45-20 til salgs da? Prisen var svimlende 4000 kroner, totalt for alle 4! Det er vel sånn ca 9k billigere enn dekkonline..

Det var billig men vanlig pris på disse i England ser jeg, er fortsatt mellom 8 og 10K NoK når man veksler med den norske Kronen som er fortsatt ganske lav.
13K blir "special price for you my Norwegian friend"... Nei?
 
Redigert:
Tja, hvis du kjøper fra England kommer det jo frakt og moms i tillegg. Dekkonline.com bruker vanligvis å ha greit lave priser.
 
Det er som er bakdelen med å kjøpe dekk på nett er jo at den lokale dekkpusheren eller verkstedet gjerne lopper deg for en tusse eller mer for å vri de om på felg når du ikke har kjøpt de der. Min erfaring er å prute hemningsløst og da kommer man gjerne greit ut. De har noen ville marginer på dekk.
 
Tja, hvis du kjøper fra England kommer det jo frakt og moms i tillegg. Dekkonline.com bruker vanligvis å ha greit lave priser.

Der tenker jeg at de norske prisene burde ikke bli som alle andre verdens prisene +frakt og +moms.
Vi er ikke i 1950 angående importering/eksportering.
 
Nå skjønner jeg ikke helt hva du mener, men jeg er strålende fornøyd med å ha kjøpt disse dekkene til en pris som er billigere enn de billigste kinadekk kjøpt her i Norge. Hva de koster i England er ikke så relevant for meg som bor i Norge all den tid jeg som kunde ville måttet betale frakt og moms.
 
Nå skjønner jeg ikke helt hva du mener, men jeg er strålende fornøyd med å ha kjøpt disse dekkene til en pris som er billigere enn de billigste kinadekk kjøpt her i Norge. Hva de koster i England er ikke så relevant for meg som bor i Norge all den tid jeg som kunde ville måttet betale frakt og moms.

Det jeg mener er at de norske prisene skulle ikke sammenligne seg med de andre med tillegg av frakt + moms.
Det betyr at vi i Norge burde ha lignende priser som de andre, når det gjelder importering (rett til landets leverandørene).
Continental dekkene vi får i Europa er laget i Tyskland.
Fabrikkene er i Tyskland og i USA for det Amerikanske markedet.
Hvorfor et Tysk produkt importert i England er 30% billigere enn et importert produkt i Norge da?
Jeg er enig at det engelsk markedet er sikkert større enn det norske markedet men det burde ikke måle seg med såpass prisforskjell.
Eller skulle en sveitsisk klokke også koste 30% dyrere i Norge ?

Det ser ut som de norske importørene har en "enighet" på høye fortjenester.