Dette gjør livet godt å leve - hverdags-edition

Jeg husker ikke om det var Aftenposten eller et annet sted jeg leste at det lureste var å ikke ha gjeld...

(Smart idé ...)

8


Hvis jeg skal være litt seriøs, er det som regel galt. Det er i de fleste tilfeller bedre å ha en mill i boliglån og en mill i indeksfond enn null på begge deler. Hvis du øker nedbetalingstiden og kjøper indeksfond for differansen, vil du i de fleste tilfeller tjene på det .
 
  • Liker
Reaksjoner: gullet
Satt på spissen spekulerer men da for lånte penger. Sikkert lurt i praksis, men prinsipielt vil jeg heller spille safe med familiens basismidler og heller betale ned lån. Blir ikke rik av det riktig nok, men det er ikke viktig.
 
  • Liker
Reaksjoner: Preacher og eidehelg
Hvis jeg skal være litt seriøs, er det som regel galt. Det er i de fleste tilfeller bedre å ha en mill i boliglån og en mill i indeksfond enn null på begge deler. Hvis du øker nedbetalingstiden og kjøper indeksfond for differansen, vil du i de fleste tilfeller tjene på det .

Eller å se det på en annen måte:
* Har du betalingsproblemer og et lån på fem millioner, så har du et problem.
* Har du betalingsproblemer og et lån på femti millioner, så har banken et problem.

8
 
Rentehevinger er et tegn på at økinomien i Norge går bedre enn før, så det er et godt tegn generelt.

For noen - som har tatt seg gjeld over pipa - er det ikke bra. Men å ha så mye gjeld at hverdagen ikke er bra selv med en renteheving på opptil 5% - så har man prioritert feil. Hverdagslykke og -fred er bedre enn (for mye) lån for å ha ting. :)

Deilig elitistisk tenkning der @Loevhagen. For de stakkarene som er førstegangsskjøpere i Oslo, er tak over hodet en bedre prioritering enn "Hverdagslykke og -fred". :)
 
Redigert:
Vel, det er ingen menneskerett at førstegangskjøpere skal ha leilighet i Oslo. Tak over hodet får man i Lier også...
Oslo var et eksempel i ekstrem skalaen...om du har fulgt med så har prisene økt såpass sinnsvakt i de fleste deler av landet at normale folk må strekke strikken for å få tak i en normalt husrom. Mulig markedet har droppet som en stein i Lier og at det snart er gratis...
 
Nettopp stemplet ut fra min siste dag i Rolls-Royce Marine - på mandag venter samme kontor og Kongsberg Maritime og et kaos uten sidestykke.

Dagen i dag utartet da et par serviceingeniører plagdes hardt ute på en båt mens IT-systemene falt som fluer og gjorde all support fra tredjelinjen vanskeligere og vanskeligere.

For ti minutter siden hørte jeg et 'Helllllvettte, no virka det!' i telefonen, takket for meg, kjørte hjem, jekket meg en øl og lager nå en meget etterlengtet sopprisotto før det er leggetid. Dette blir bra.
 
Så hele RR Marine er kjøpt opp/fusjonert av/med Kongberg Maritime? Har nemlig RR som nærmeste nabo på Hordvikneset, og greit å vite.

-Nesten hele; Hordvikneset og en avdeling i Trondheim skal fortsatt tjene Imperiet.

Jeg ville dog tro at Hordviknesets største kunde i årene som kommer blir Kongsberg Maritime.
 
  • Liker
Reaksjoner: Preacher
Sunn langpannekake m/ blåbær, fløte og Maple Joe :)

IMG_20190330_100020.jpg
 
Etter flere måneder med forsinkelser kan Tottenham Hotspur nå flytte inn på deres nye hjemmearena ved White Hart Lane. :D
 
  • Liker
Reaksjoner: Edzilla