Dette gjør livet godt å leve - hverdags-edition

Når ens største problem er å holde drikken kald på skitur.
_20180415_152150.JPG
 
I helgen fikk jeg meg ny lommebok!
Dessverre så må jeg fylle den med penger selv, men produktet er helt unikt.
I ekte "biker-stil" så er dette et unikt produkt, håndlaget på min bestilling.

Vingen tilhører Yamaha-klubben og dragen er en tegning som jeg laget på 80-tallet for en kulelagerprodusent for skateboard-kulelagere. Nå er også dragen min foreviget. Navnet nederst trenger vel ikke forklares.

lommebok.jpg


Selvfølgelig måtte jeg spørre produsenten (Free Riders Motor) om han også kunne lage klokkeremmer, noe han ikke så bort i fra. Han hadde laget noen, og var derfor kjent med metoden.

8
 
At klokkeinteressen og gleden for hobbyen er sterkere nå enn på flere år. Faktisk er entusiasmen på et nivå som minner meg om når jeg først begynte å lære om mekaniske klokker og ble medlem på TS. Tror litt av grunnen er at jeg er helt av "flippekarusellen", og har bestemt meg for at klokkene jeg kjøper skal bli. Har for mange eksempler på klokker som jeg nå angrer bittert på at ble solgt.

En annen ting er å lære at pris ikke har noe med klokkeglede å gjøre. Den foreløpig dyreste klokken i samlingen koster 15k (Seiko SBBN025 Tuna). Problemet for min del ble at å kjøpe en klokke til 50-60k, for å kunne ha en forsvarlig økonomi, betydde at den måtte selges igjen for å få råd til den neste som fristet i samme prissegment. Eller når noe annet i livet plutselig krevde penger - noe som ofte skjer når man er en type som er brennende interessert i mye forskjellig.

Dette betyr ikke at klokker i høyere prisklasser er utelukket for meg, men at et eventuelt dyrt klokkekjøp må være godt planlagt og kjøpt med oppsparte penger satt av for den spesifikke klokken. Og det kan uansett være lurt å bruke litt tid på slike kjøp, da man får tid til å både tenke og føle grundig på om dette er en klokke man virkelig vil ha. Når man da omsider kjøper, og er fast bestemt på at det er denne man vil ha og ikke skal selge, kan man kalle den en ekte keeper uten å måtte lure seg selv.

Forresten, incoming! :)
 
Redigert:
Over 20 grader idag. Grilling av kyllingbryst med hvitløk og sitron på terrassen. Pastasalat som sideorder. Familien samlet rundt boret ute for å spise under åpen himmel. Litt rødvin til maten. Kaffe og whisky til dessert. Robotklipperen surrer i bakgrunnen på grønnspirende plen.

Ah. :)

large

Bilde fra MatPrat.
 
Gubbelørdag - igjen. :) Alle oppe tidlig, kjørte begge bilene til dekkbytte i parallell for å være effektiv, gressfrø innkjøpt på returen og jord lagt over på de stedene det var behov for slikt. Alt før kl 10. Så til kjøpesenter der en del fikk handlet det de skulle av klær og sko, for så å svinge innom BMW-forhandleren og prøve en i3 Fully Charged Edition. Hjem til lunsj og finne hvilen farge man skal ha på i3'n. :)
 
Gubbelørdag - igjen. :) Alle oppe tidlig, kjørte begge bilene til dekkbytte i parallell for å være effektiv, gressfrø innkjøpt på returen og jord lagt over på de stedene det var behov for slikt. Alt før kl 10. Så til kjøpesenter der en del fikk handlet det de skulle av klær og sko, for så å svinge innom BMW-forhandleren og prøve en i3 Fully Charged Edition. Hjem til lunsj og finne hvilen farge man skal ha på i3'n. :)

E644AF7E-AE52-45CD-B056-0C6337F0D071.jpeg
 
Alt for tidlig opp på en søndag (...kan jeg ikke like), kjapp frokost og to kopper kaffe, deretter komme seg avgårde med eldstemann for seigpining i sesongens første løp. Men..for en fantastisk dag, sola skinner og alltid deilig etter målgang. Et par timer senere sitter man i solveggen hjemme, god og mør i bena, ferdig trent, fri resten av dagen...og i grunn ganske fornøyd med seg selv :)
 
7 år gammel Mac´n hadde ikke mer lyst til å ladde seg opp og butikken etter undersøkelse, kom med :
-"Delene for den fins ikke mer, du må bare kjøpe ny datamaskin, hele mother-board´n din er sikkert ferdig"
Jajaja...
Ved å åpne beisten fant jeg at "power board" delen hadde en liten "chip" som var brent.
Da kjøpte jeg en NY 300kr(porto inkl) importert del fra USA og etter en full demontering ble den erstattet.
Mac´n er som ny: han tror at han kommer rett ut fra fabrikken og gir instruksjon på alt:D
 
Redigert:
7 år gammel Mac´n hadde ikke mer lyst til å ladde seg opp og butikken etter undersøkelse, kom med :
-"Delene for den fins ikke mer, du må bare kjøpe ny datamaskin, hele mother-board´n din er sikkert ferdig"
Jajaja...
Ved å åpne beisten fant jeg at "power board" delen hadde en liten "chip" som var brent.
Da kjøpte jeg en NY 300kr(porto inkl) importert del fra USA og etter en full demontering ble den erstattet.
Mac´n er som ny: han tror at han kommer rett ut fra fabrikken og gir instruksjon på alt:D

Jeg byttet hdd på min datter sin mac. Grei jobb, MEN på ekte Apple-vis (et beste er jo å støtte forbrukersamfunnet) så var det h.f.j. mye styr med reinstallasjonen av os-et. Og du måtte i tillegg inn til en forhandler for å skaffe kode, eller logge deg på fra en forhandler sin mac for å kunne sette parameter på din konto...

OS måtte inn 3-4 ganger. Siste gang fordi "OS-et sitt filsystem ikke støttet PhotoShop".

Men det lar seg fikse, til tross for produsenten sin iherdige kamp for å overbevise om at det eneste alternativ er å kjøpe ny. (Og der treffer de alt for mange).

8
 
Jeg byttet hdd på min datter sin mac. Grei jobb, MEN på ekte Apple-vis (et beste er jo å støtte forbrukersamfunnet) så var det h.f.j. mye styr med reinstallasjonen av os-et. Og du måtte i tillegg inn til en forhandler for å skaffe kode, eller logge deg på fra en forhandler sin mac for å kunne sette parameter på din konto...

OS måtte inn 3-4 ganger. Siste gang fordi "OS-et sitt filsystem ikke støttet PhotoShop".

Men det lar seg fikse, til tross for produsenten sin iherdige kamp for å overbevise om at det eneste alternativ er å kjøpe ny. (Og der treffer de alt for mange).

8

Ja det er mye man kan fikse selv på Mac og med lite penger.
Delene fins på Ebay, brukte eller nye.
Jeg er ikke villig til å bruke 10K når 300 er nok.
Hele jobb tok meg 2 timer men det er fordi jeg har aldri gjort noe sånn før og jeg tok ingen sjanse.
Men hele "mother board" er egentlig litt limt under og man må "sprekke" den opp : litt skummelt når man ikke er vant til det fordi det ikke var på videoen.
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel