Dette gjør livet godt å leve - hverdags-edition

Gode minner fra barndommen/70 tallet :)

Kul sak denne boka.
Vis vedlegg 73442

Husker disse skoene med en kirsebær oppi fylt til randen med sprit. Kunne kjøpes av ‘barn’ på S-Laget:p
Vis vedlegg 73443


Nøttepålegg var jo en slager.
Vis vedlegg 73444


Fine ølseidler ble dette etter du hadde gomlet i deg sennepen :rolleyes:
Vis vedlegg 73445


Til Hakkespett boka var det ikke uvanlig og kose seg med Solo og snop.
Vis vedlegg 73446
Vis vedlegg 73447

Vis vedlegg 73448


Etter crusing med flunka ny Apachesykkel, kunne det være fint og kose seg med Mastermind.
Vis vedlegg 73449
Vis vedlegg 73450


Litt bytting av fotballkort for Pompel og Pilt begynte.
Vis vedlegg 73451
Vis vedlegg 73452

Om du hadde disse 3 kassettene i stallen var du rimelig mainstream:)
Vis vedlegg 73454


Om du rota litt i nattbordet til far og mor og fant dette (!) så kan jeg trøste deg med at de ikke nødvendigvis var avvikere. Cocktail var helt OK (!)
Vis vedlegg 73462

Og til slutt husker jeg at jeg fikk denne IL Tempo Gigante bilen fra flåklypafilmen i 1976 mener jeg. Den er velbrukt, men et kult minne.
Vis vedlegg 73468

Takk for titten.
Noen som kjenner seg igjen ?
Kul bokserie! Anbefaler deg å sjekke ut 80-tallet også.
 
  • Liker
Reaksjoner: Phenix
Hvilken modell ser du etter?

Ser på denne: https://www.prisjakt.no/product.php?p=4234706

Som, om jeg ikke tar helt riv ruskende feil, er denne under et annet modellnavn: https://www.rtings.com/tv/reviews/samsung/mu8000

Virker å være en god TV, og tatt størrelsen i betraktning er det jo en knallpris. 7005'ern er vel årets mellomklassemodell fra Samsung? Ser at 49-tommeren koster 8200kr, så det er jammen ikke så utrolig stor prisøkning opp til 82.
 
OK. Med kant-LED ville jeg vært forsiktig med slike størrelser.

Vurderte LCD i noen år som arvtager til egen Pioneerplasma, men det var ikke før OLED kom til menneskepenger, at jeg bytta. Sjekk ut OLED før du bestemmer deg. Bedre med 100% bildekvalitet på en 70% storskjerm, enn 70% bildekvalitet på en 100% storskjerm. Tenk også på hvor du vil skalere bildet opp til 4K fra f.eks. TV-sendinger. Store, billige skjermer har antagelig dårlig bildeprosessering - og da smøres et dårlig bilde utover en stor skjermflate...
 
  • Liker
Reaksjoner: Lilac, Grendel og Gin
OK. Med kant-LED ville jeg vært forsiktig med slike størrelser.

Vurderte LCD i noen år som arvtager til egen Pioneerplasma, men det var ikke før OLED kom til menneskepenger, at jeg bytta. Sjekk ut OLED før du bestemmer deg. Bedre med 100% bildekvalitet på en 70% storskjerm, enn 70% bildekvalitet på en 100% storskjerm.

Jepp, har nå en 65" LG E6 fra 2016, og jeg er veldig fornøyd med den på de fleste områder. Eneste minus med den er at den har noe "black crush" som ikke lar seg tune bort, ved mindre man hever sortnivået til punktet hvor støy introduseres. Kjent problem med LG's Oled.

Det blir en nedgradering bildemessig, men størrelsen vil veie opp en del også da, og den får skryt for godt sortnivå. Følgende informasjon virker lovende, dog er det selvsagt mulig at det er mer clouding på 82-tommeren enn størrelsen de testet.

"The native contrast ratio is great on the Samsung MU8000. The high contrast will let the TV produce deep black scenes, especially when viewed in a dark environment."

Og

"Black uniformity is decent on the MU8000. No clouding can be seen in the corners or near the bottom edge, a problem often seen on LED TVs.

Forresten, er ikke samtlige av Samsung sine TVer i år sidebelyst, fra innstegsmodellen til flaggskipet?
 
OK. Med kant-LED ville jeg vært forsiktig med slike størrelser.

Vurderte LCD i noen år som arvtager til egen Pioneerplasma, men det var ikke før OLED kom til menneskepenger, at jeg bytta. Sjekk ut OLED før du bestemmer deg. Bedre med 100% bildekvalitet på en 70% storskjerm, enn 70% bildekvalitet på en 100% storskjerm. Tenk også på hvor du vil skalere bildet opp til 4K fra f.eks. TV-sendinger. Store, billige skjermer har antagelig dårlig bildeprosessering - og da smøres et dårlig bilde utover en stor skjermflate...

Angående poenget om bildeprosessering av TV-sendinger: for det første ser jeg ikke på TV fra kabel, det går kun i Blu-Ray, Netflix, Apple-TV og andre kanal-apper som allerede måtte finnes på TV'en, som Youtube, NRK, TV2 Sumo, Viaplay osv. Men den får uansett god kritikk for hvordan den håndterer oppskalering av 480p og 720p bildesignaler: https://www.rtings.com/tv/reviews/samsung/mu8000#comparison_761

Dette er mellomklassemodellen til Samsung og i så måte ikke en "billig skjerm", så innmaten og bildeprosesseringen skal være OK.

Og til slutt, det må sies at brodern nettopp har kjøpt en Sony 75" 9005. Jeg kan ikke se meg slått, tittelen "eieren av familiens største TV" må gjenerobres. ;)
 
Redigert:
E54A6DDB-3042-4CEE-B7B5-173D62399BC2.jpeg
 
Skal vi se om jeg er så godt kjent som jeg selv tror?;)
Jeg tror at dette flotte bildet er tatt på vei tilbake fra Kikut mot Øverli i Sørkedalen, omtrent rett nedenfor Råkollen - rett før det går nedover tilbake mot Øverli?
PS fantastiske forhold i Nordmarka for tiden.
Vis vedlegg 74174

Enten har jeg GPS-info i bildet ellers er du godt kjent:) Uansett helt korrekt! Akkurat der bakken ned til Elveli/Øverli starter.
 
  • Liker
Reaksjoner: Gin
At jeg brukte to timer fra start til slutt på å skifte bremser fremme på konebilen.
Dagens tips til deg som skrur selv - det blir aldri for mye smøring. Smør alt, alltid!

Det hører med til historien her, og som gjør at dette er verdt å nevne, at kaliperen hang på høyre fremhjul - så ille at skiven var nyansen før rødglødende, i forkant av skiftet.

Smøring er viktig, ja. Det er ikke bare offentlig ansatte og byråkrater som trenger det.

Jeg er godt lag med bremsevæske på bremseklossene, så varer de lenger!

8
 
At jeg brukte to timer fra start til slutt på å skifte bremser fremme på konebilen.
Dagens tips til deg som skrur selv - det blir aldri for mye smøring. Smør alt, alltid!

Det hører med til historien her, og som gjør at dette er verdt å nevne, at kaliperen hang på høyre fremhjul - så ille at skiven var nyansen før rødglødende, i forkant av skiftet.

Og bruk hansker som tåler kjemikaler : disse produkter trekker seg i huden og er ikke bra for helsen.
En del fikk seg leukemi med hydraulikkolje regelmessig kontakt i offshore bransjen: det trenger du ikke.