Det sure eplet. En horologists skriftetol....

Medlem
31. juli 2011
Innlegg
3.616
Sted
Sandnes
Jaja fordommer står for fall. Sagt mye om Rolex og da spesiellt Oysterlenken opp igjennom. Mye av det som er sagt har vært av det mindre flatterende slag. Etter en stund på egen arm må jeg derimot innrømme at jeg har funnet en ro jeg ikke helt så for meg, hverken med dette uret eller andre ur.

Ikke misforstå folkens, jeg mener fortsatt at de priser seg høyt og de har først nå kommet med en lås som virkelig lukter kvalitet...
Og dette er heller ikke noe Rolex er best-innlegg for det er de ikke.

Men, altså, ehhm, mine fordommer har fått seg en smell..

Og jeg tar derfor den første biten av det sure eplet....

Next anyone??

stone_zps6babbfcd.jpg
[/IMG]
 
  • Liker
Reaksjoner: Kristian76
Ja, jeg venter bare på at neste "fordom" skal falle og at du går til anskaffelse av en krone nr. 2 :eek:
 
Ja, jeg venter bare på at neste "fordom" skal falle og at du går til anskaffelse av en krone nr. 2 :eek:
ALDRI! Det er ingen fordom å kun ville ha et ur:)

Nok om det, flere bekjennelser folkens? Kan ikke bare være meg som har gått på en smell oppigjennom...
 
Redigert:
Panerai... Disse klumpene, og den komiske crown-guarden... Man må jo være idiot for å like dette tenkte jeg første gang jeg så en...

Gumler sure epler all mass! :)
 
Jeg tenkte når jeg ble interessert i klokker at Rolex var noe jeg aldri skulle ha. Gull var også litt harry for min del!!!
Men hva er det som skjer? En dag bestemte jeg for å kjøpe Rolex og prøve det. Jeg var prinsipielt imot det; min far hadde en og alle andre hadde også en; men da måtte da være bra:confused:
Kort historien er jo at jeg slo to fluer i en smekk og 2 mnd senere gikk jeg i anskaffelse av min "krone" nr 2 og nå sikler jeg på en nr 3. Går det ann å bli kjedeligere?!? Kyss meg bak!
 
Ok, tre i en

Manuelt opptrekk: Ehhh... Hvorfor det? Finnes jo automatiske urverk som trekker seg selv.
Pleksi: Hvor teit er det? Safir fremstår jo som nytt år etter år.
Speedmaster: Skjønner ikke fasinasjonen, rotete skive, absolutt utdatert


Veeeeel; Speedy Pro er absolutt en keeper i min samling :D


3B5A3F1E-E35F-4E6B-B81E-DA3BDE54AD59-6925-000002BC78CF528B.jpg
 
Jeg har et kjølig forhold til Rolex. Meget kjølig. Men nå skal jeg kjøpe meg en vintage 5513.... Det tok bare 8 år! Når det er sagt er det kun vintage 5513 som er interessant. Akkurat nå, that is. Vi får se på sikt.... ;)

AP RO har gått fra brekningfornemmelser til det å tolerere, ja nesten like vintage RO. Men har fortsatt store problemer med moderne RO. Men vi får se etterhvert... ;)

EDIT: Store klokker! Jeg har begynt å tolerere 44mm, t.o.m. kjøpt ei på den dimmen. Får håpe at den utviklingen har stoppet opp... :D
 
Redigert:
Rolex og fordommer

Ettersom jeg i lang tid har sett på Rolex som et klokkemerke forbehold de av høy status i vårt samfunn, har jeg i senere tid fått opp øynene for Rolex og historien bak.

Disse er IKKE forbehold mennesker med for mye penger, men mennesker som velger å arbeide hardt (eller de som har flax å vinner i lotto) for å kunne skaffe seg en av disse fantastiske tidsmaskinene. Etter jeg meldte meg inn her på Tidssonen, har jeg vært innom hver dag, og leser alt jeg kommer over. Det som har overrasket meg mest er det at Rolex dukker opp på alle mennesker, alle med forskjellige jobber. Under tråden "klokkespotting" har jeg sett flere innlegg som har beskrevet bussjåfører med Rolex - hvilket jeg tidligere så på som umulig. Mange har kanskje fordommer mot menneskene som bærer en Rolex av noe slag, men i mange sammenhenger er dette feil. I noen tilfeller er eierne mennesker som har fått nyte for godt av gode lønninger og det gode liv, altså å bruke en Rolex eller f. eks. en AP uten å vite hva man egentlig har på armen. Men veldig ofte, vil bærere av disse urene være opptatt av nettopp dette, og en klokkeprat slår sjelden feil an. Fantastisk at alle forskjellige karakterer kan møtes på dette nettforumet og kan diskutere og fortelle om sin felles interesse - klokker! Dette kan føre til mindre fordommer mot nettopp Rolex og dens eier ;)
 
Redigert:
Jeg må ihvertfall dementere noen av punktene jeg skrev i en "det kan jeg ikke like"-tråd for en stund siden.

Uansett, kort oppsummert:

- Jeg blir mer og mer fascinert av Rolex, især GMT-Master. Men jeg er fremdeles ikke solgt på at Sub er det beste fra Rolex. Men det kommer nok det óg. I likhet med mange var dette et merke jeg ikke helt hadde sansen for tidligere.
- Jeg synes flere av AP sine ROO modeller er fine.
- Natoreim av skinn er ganske ålreit.
 
Jeg har som mange andre vært særs skeptisk til både Rolex og AP. :rolleyes:

Man møter fort seg selv i døren når man har fordommer - uansett hva de gjelder. Klokker, mennesker, biler, båter, møbler, kunst, hudfarge, religion, politikk.....

I klokkemiljøet blir man fort konfrontert med sine egne fordommer etter noen runder på GTG og hvor ens egen interesse og forståelse av klokker og horologi generelt blir utfordret og økt.
 
Som jeg ser mange andre her, var jeg også ihugget motstander av Rolex, og det kostet meg under en kalori og dra merket ned i søla hvor jeg mente det hørte hjemme. Hadde også rimelig sterke meninger om de som fikk lettere forhøyet puls over krakelert skiver og andre defekter som dro prisene i været ...Og jaggu godt jeg liker epler.

Gått fra å synes spider dial var noe forba$%## tøys, til å synes at det er noe av det mest sjarmerende som finnes ...
Så fortsatt usikker på om det blir en ny sub eller en eldre slektning av denne, med nevnte "ødelagte" dialsom finner veien inn i samlingen som nestemann.

20130118_160857.jpg


Skal også nevnes at jeg etter sigende skal ha uttalt (for maaange år siden) at alt annet enn Casio var helt sjangseløst ...
ja ja. Også hatt et par hårsveiser og stil generelt på 80 og 90 tallet som jeg er rimelig glad for at jeg har lagt bak meg. Man blir jo tross alt "voksen" etterhvert:cool:
 
Gjenganger. Virker som om det kreves en viss modenhet for å like rollier. Begynte med omega selv men har nå landet trygt.:p
 
Redigert:
Rolex NEI.

3 år siden " Rolex skal jeg aldrig ha, noe så %#! kjedelig og latterlig oppskrytt"


2 år siden " Rolex, bare for 50 åringer nei takk! Heller en Breitling stor som et veggur"



1 år siden









Oppps!









2 mnd siden.








For meg er dette fasit på klokke.
 
  • Liker
Reaksjoner: Kristian76