Det perfekte klokkebildet

Medlem
2. juni 2014
Sted
Oslo
Hei alle,

Etter å ha sett på mange av de ulike trådene her inne har jeg lagt merke til evnen folk har til å ta gode klokkebilder. Enten det er riktig fokus, bakgrunn, redigering eller lysstyrke. Jeg valgte å opprette denne tråden i håp om at vi kunne alle bidra med tips og triks til hvordan vi kan ta bedre klokkebilder. Håpet er at forumet kan florere med eksemplariske bilder fra land og strand! ;)

Hvis du har et godt tips innen redigering eller hva det enn er - del det her! :)

To gode tips:

1: Det beste kameraet er det du har med deg.
2: Det mest fotogene uret er det du har på deg.

Disse tipsene fører ihvertfall til kvantitet, mer opp og ned i forhold til kvalitet antakelig. :)

• Liker
Reaksjoner: Rød og JohanB
  1. Ikke ta bilder på måfå - men se hvordan lyset varierer med kun å flytte klokka noen cm
  2. Mobiltelefon holder i massevis til klokkebilder
  3. Bruk Snapseed / Pixlr til å redigere bildet på mobilen - hvis du føler for det
Tatt med mobil denne uka - og komprimert til døde av IG:

13557087_985378938242209_734073482_n.jpg

13549541_694869697318906_657692459_n.jpg

1. Ikke ta bilder på måfå - men se hvordan lyset varierer med kun å flytte klokka noen cm
  3. Bruk Snapseed / Pixlr til å redigere bildet på mobilen - hvis du føler for det
Tatt med mobil denne uka - og komprimert til døde av IG:

13557087_985378938242209_734073482_n.jpg

13549541_694869697318906_657692459_n.jpg

Nydelig. Hva slags mobiltelefon er bildene tatt med?

Oppsummert: Lek med mobilen. Det beste kameraet har du mellom ørene. :)

Husk følgende:
  • Feil hvitbalanse (juster den om nødvendig)
  • Blanke ting skal være blanke og ikke gule / røde / grønne. Dvs. unngå at klær med farger reflekteres i lenka...
  • En hvit skjorte / jakke / ark kan gjøre underverker som reflektor...

Lykke til. :)

Redigert:
Bruk Snapseed / Pixlr til å redigere bildet på mobilen - hvis du føler for det
Som mange ser jeg opp til bildene dine, ikke minst den skarpe og cleane looken (for ikke å snakke om kreativiteten), ikke minst at du får det til med mobilkamera, som kanskje overrasker mange.

Du har jo nevnt litt om utstyr, leking og belysning (hvorav de to sistevnte er kanskje aller viktigst i et bilde), men kan du komme med enda mer spesifikke tips når det gjelder redigering? Dvs. hvilke verktøy/innstillinger du bruker i nevnte programmer/apper, og kanskje hvilke verdier og rekkefølge?

Det går kanskje veldig på personlige preferanser, "yrkeshemmeligheter" etc, men noen tips som en start for mer eksperimentering for andre skader vel ikke.. :)

Du får det til å høres så forbasket enkelt ut :)

Men mye handler vel om å ha blikket og forståelsen av godt lys. Det kan selvfølgelig trenes opp, men jeg tror også det er forskjell på folk. Litt som at en god trompetist synes det er kjempelett å spille trompet. Det er bare å blåse, trykke litt på knappene og høre hvordan det låter.

Det blir sagt at Ansel Adams en gang ble komplimentert av en forfatter for sine gode bilder, og fikk spørsmålet om hva slags kamera han brukte. Han svarte forfatteren at jeg liker bøkene dine, hva slags skrivemaskin bruker du?

Å spørre Loevhagen om hva slags kamera han bruker blir som å spørre Hopalong om hva slags tastatur han bruker.

Kan vel komme med noen tips selv og da (med fare for gjentakelse av @Loevhagen):

-Hold kamera stødig, støtt det eller hånd/kropp mot noe. Gjelder spesielt i laber belysning!
-Les om fotografering, komposisjon og teknikk. Tenk på bilder, hvorfor er et bra bilde så bra? Stikkord: Farger/mønster/struktur/enkelhet/linjer/det gyldne snitt
-Få en mest mulig ren bakgrunn i bildet og refleksjoner, som Loevhagen skriver, pass også nøye på refleksjoner i glass/blanke ting. Bruk sorte eller hvite klær/tepper/ark rundt for å unngå uønskede refleksoner. F.eks. holde noe sort som speiles i glasset vil føre til tydeligere skive i stedet for releksjon av himmel o.l.
-Mye lys er bra. Gjerne naturlig, og gjerne overskyet vær. Er det sol eller andre kilder fra en side, sett opp en reflektor, f.eks. hvitt ark, for å jevne ut skygger. Det beste fotolyset er ofte ved soloppgang og solnedgang, selv om det kan være delvis mørkt (bruk stativ om mulig).
-Still inn riktig hvitbalanse
-Korriger eksponeringen (med + knapp når motiv/bakgrunn er lyst og kameraet automatisk gjør bildet mørkt).
-Husk å komponer og/eller rette bildet så horisonter/klokker blir rett, eller linjer går skrått ut og treffer i hjørner. Tenk også på å plasser linjer og ting i det gyldne snitt eller på 1/3 linjer i bildet.

I redigeringsprogram/apper pleier jeg generelt å:
-Først velge det av bildene som er skarpest (bruk zoom) og/eller best komponert
-Croppe + rette bildet
-Øke fargemetning/saturation/vibrance
-Øke kontrast
-Legge til vignett (mørke kanter/hjørner)
-Øke struktur + skarphet

• Liker
Reaksjoner: JohanB og Loevhagen
Fordelen med mobil er at man lett justerer liv i safirglasset. Vil man ha en refleksjon glasset - eller ikke - og hvor vil man eventuelt ha den?

Følgende 4 bilder skutt nå skulle illustrere godt hva jeg mener.

Av dise 4 ville jeg valgt det nede til høyre - og rotert det 90 grader mot klokka. Hvorfor? Lys skal normalt sett komme ovenfra på bilder...og ikke siden. ;)

collage_20160708150304055.jpg

Redigert:
image.jpeg

Hva kan gjøres med dette da? Fornøyd med alt, etter å ha prøvd meg på tipsene her, men refleksjonene ble litt i overkant..

Takker @Bilanz og @Genta. "Fjåge" og "løye" er passende adjektiv her også. Alternativet lokalt er "Javel?". :)

Javeeel!

Fjåge og løye er, som Kristiansander, kun til ære for deg:) Javel derimot er et passende ordvalg for de fleste anledninger (men pass godt på uttalelsen, ordet har uendelig med betydninger...)!

Javel ja.

• Liker
Reaksjoner: Loevhagen
Eg tog ann. :) @Genta

Vurderer å flytte til Sørlandet om noen få år. Dere har jo alt på stell der nede; vær, skjærgård, sommerliv, Aquarama, etc.

• Liker
Reaksjoner: Genta