Denim tråden 👖 - Raw, selvedge, heavyweight ++

Det er så gøy at dette ble en så stor tråd med så mye nyttig info i rekordfart! Tusen takk til alle som har bidratt så langt <3

KLuVmWbdhEo6k2KrW2XHDRGxhrejPUSLao-sq9QgR8Y.jpg

Jeg kan hvertfall si at western er smalere enn workshirts
Jeg kan også legge til at jeg har 2 IH skjorter i 14 Oz og en UES i 15 Oz og dette er skikkelig tykke saker. Kan bare glemme å trykke det ned innenfor bukselinningen f eks. 12 Oz vet jeg ikke, men antar at det ikke er så forskjellig

• Liker
Reaksjoner: Thorvald
OK, får bidra litt til denne tråden siden den i grunnen var det mest interessante jeg leste på sonen det siste halve året. Så takk til alle som har bidratt til morsom lesning.

Når jeg leste denne tråden tenkte jeg at jeg skulle skaffe meg et par til høsten. Etter “dypdykk” i raw denim verden fristet Iron Heart, men det blir kanskje litt for “hard core” å begynne der. Så jeg hadde egentlig bestemt meg for Naked & Famous siden de jo har norsk forhandler, og det da er litt lettere å bytte hvis passform eller størrelse ikke skulle klaffe. Jeg tror fremdeles det blir et par litt senere, men jeg fant et par bukser på Finn som jeg slo til på i første omgang. De var brukt en måned, vasket en gang og annonsert til en tredjedel av utsalgspris, så hvorfor ikke.

Det var denne buksen: https://www.nudiejeans.com/product/steady-eddie-ii-dry-selvage

1746007748752.png

1746007777050.png

+ bra passform
+ fin farge
+ ser ut til å “fade” ganske fort
+ ikke stive og tunge

- Litt trangere enn andre Steady Eddie i lommer og over rompa
- Korte lommer (som andre Steadie Eddie)
- Kanskje ikke så holdbar?

Planen er å bruke dem et par måneder før neste vask. Men får se hvordan det går med små barn som stadig skitner meg til. Får oppdatere med flere bilder senere for å se utvikling med bruk og vask. Forresten har Iron heart et fantastisk forum på nettsidene sine der alle modeller og stoffer har sine egne tråder til posting av bilder og diskusjoner.

brukt en måned, vasket en gang

Den der er veldig, veldig - veldig - flott fadet til å ha vært vasket. Jeg er imponert.

Hvis du har linket til korrekt stoff hos Nudie er det 13,75 oz Kaihara denim, og da tror jeg ikke du trenger bekymre deg så mye for holdbarheten. Nesten alle de gode buksene jeg har kjøpt de siste 20 årene har vært i eksakt denne stoffkvaliteten og de har aldri skuffet meg. Ser ikke ut som om det er så veldig mye slitasje i skrittet der? Når jeg kjøper modeller som ikke sagger for mye så ryker de ikke så fort i skrittet, og da klarer jeg et par år med hard bruk før de må repareres.

Den der er veldig, veldig - veldig - flott fadet til å ha vært vasket. Jeg er imponert.

Hvis du har linket til korrekt stoff hos Nudie er det 13,75 oz Kaihara denim, og da tror jeg ikke du trenger bekymre deg så mye for holdbarheten. Nesten alle de gode buksene jeg har kjøpt de siste 20 årene har vært i eksakt denne stoffkvaliteten og de har aldri skuffet meg. Ser ikke ut som om det er så veldig mye slitasje i skrittet der? Når jeg kjøper modeller som ikke sagger for mye så ryker de ikke så fort i skrittet, og da klarer jeg et par år med hard bruk før de må repareres.
Takk for tilbakemelding @Edward . Og tusen takk for dine andre poster i denne tråden også. Det er jo mest din ekspertise jeg har blitt inspirert av i jakten på nye bukser.
Stoffet skal være riktig. Det er opplyst av selger og også merket "Dry selvage" på vaskelappen. Godt å høre at de vil vare en stund.
Til oppfølging: Er attraksjonen i tykke stoffer at de holder lengre etter at de har fadet? De frister jo litt med IH 21oz eller lignende etter hvert, selv om de nok tar lang tid å gå inn/få gode fades. Gevinsten er kanskje at du har bukser som varer lengre etter at de har fadet?

Hvor kjøpte du disse @kire. Jeg fant bare rawdenim.no som forhandler av Naked & Famous i Norge. Men de ser ikke ut til å ha Frankenstein. Er det andre forhandlere?
Kjøpte de ubrukt på Finn til litt rabatt. Tror de hadde de sist gang jeg gikk forbi, men kanskje det er tomt nå.

• Liker
Reaksjoner: bruno47
Er attraksjonen i tykke stoffer at de holder lengre etter at de har fadet?

Her er ikke jeg noen autoritet. De eneste jeg egentlig har vært ordentlig fornøyd med har vært nettopp 13,75 oz Kaihara. Jeg har - på meg, faktisk - 16 oz fra Cone Mills som jeg tror er det tykkeste jeg har eid. De har vært ekstremt slitesterke; det er flere år siden de var hos skredder fordi jeg slet hull på kneet, uten at de har røket i skrittet overhodet. Men som med all annen Cone Mills jeg har så synes jeg fadingen er ganske svak og ynkelig. Men jeg har inntrykk av at med "riktig" (altså japansk) tykk denim så er det de noe tykkere som gir aller best fading og slitestyrke.

Edit: ser Nudie har laget noen av de litt videre modellene sine i 16 oz Kaihara. Det tror jeg kanskje jeg prøver neste gang.

Redigert:
  • Liker
Tykke stoffer gir jo også bedre beskyttelse mot vær og vind.
Ellers har både veven og bomullskvaliteten også endel å si for slitestyrke og komfort.
En løst vevet 18oz kan oppleves som mykere enn en tett vevet 14oz.
Jeg hadde en 18oz fra Soso som var mye mer komfortabel enn en 14oz fra Nudie.

• Liker