Den store Whisky-tråden

On the rocks eller neat?

  • On the rocks

    Stemmer: 86 22,9%
  • Neat

    Stemmer: 289 77,1%

  • Antall stemmer
    375
Takk. Har du muligens et tips til - non-peated. :rolleyes: Dvs. jeg antar denne er peated siden det er snakk om en Ardbeg. :)
 
Godt tips. Det må jeg lete etter. Har du et tips til et startpunkt? Dvs. en du anbefaler. :)

Du drikker mye Glengoyne har jeg fått med meg.

Kanskje gøy å prøve en litt røffere stil, og en kanskje mer smaksmessig utfordrende whisky som Springbank 10. "Eksperter" på nett som Ralfy og Serge (whiskyfun) roser denne opp i skyene, selv om Ralfy mener det ikke er en whisky for nybegynnere, men det er jo ikke du.
Springbank 10 er lagret på både sherryfat og bourbonfat. Den har et klart destillatpreg men likevel balansert, men trenger en del vann etter min mening.
Jeg synes den er et strålende eksempel på at forholdsvis ung maltwhisky kan være svært kompleks.

Eller du kan prøve Springbank 15 som er mer avrundet og med tydeligere sherrynoter.

Springbank må du innom før eller siden likevel, hvis du ikke allerede har prøvd da.
 
qteTzx.jpg

Dagens whisky er en Bowmore white sand's 17år. Fåes dessverre kun på tax free.
Anbefaler gjerne denne til de som er på vei gjennom Flesland eller Gardemoen ;)
 
  • Liker
Reaksjoner: gulenissen og HerrUr
Har litt igjen av denne - og den er fantastisk. Tappet på flaske ned til 50% og nesten ingen farge. Skulle bestille en til i kveld, men utsolgt. Aargh.

Smak: Kremete, smør, mandler, rosiner og knekk.
Lukt: Rik nese av vanilje og toffee.

Får kose meg ekstra med de dråpene som er igjen, da. :)

macallan-15-year-old-1997-cask-9458-old-malt-cask-douglas-laing-whisky.jpg
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Preacher og HerrUr
Kan se ut som jeg kanskje kan ha en ekstra billett til Whisky fagmesse (Nærbø, 40min utenfor Stavanger) 22.10. Inkludert 2 masterclass. Selvkost 1100kr. Inkluderer 10 bonger a 1,5-2cl + 2 x masterclass med 5 x 1,5-2cl. Med andre ord ca en halvflaske whisky.
 
Longrow sin rimeligste på polet inn. År og dag siden jeg smakte Longrow.
Denne består av whisky fra 6-14 år, og er lagret på intet mindre enn fire typer fat (bourbon, sherry, rom- og portvinsfat) i følge masterofmalt.
Denne fungerte ikke helt for meg. Den hadde sine gode sider med noen fine nyanser av tropisk frukt, men føltes litt for ung og litt for lett. Heller ikke så mye røyk som jeg hadde trodd.
Uansett, Longrow CV lages ikke lenger og fungerer kanskje best som samlerobjekt.

IMG_1034.jpg
 
  • Liker
Reaksjoner: Thore
Mine favoritter for tiden har byttet plass på seierspallen. Nå troner Springbank 10 på topp. En god flaske Arran 10 sniker seg også foran Benromach 10 pga. mindre sherrypreg. Men jeg digger alle. Kvalitet for pengene.

Benromach 10 43% ser heldigvis ut til å være tilbake på bestillingsutvalget i januar, med en pris på 741 kroner. Opp nesten en hundrelapp siden sist. Men pytt, dette er god vare. Flasken jeg har her kjøpte jeg i Købehavn i sommer.

IMG_0114.jpg
 
Puh.
Whiskymessen overstått for denne gang.
Kjenner at jeg er sliten ennå.

Oppsummert:
Startet med denne. Litt for spesiell for min smak.
Navnet sier vel det meste.
20161022_130836.jpg


Neste ut var denne. Skjønner ikke hvorfor jeg gadd å bruke tid på den da jeg har smakt den flere ganger før, og den er ikke noe spesielt. Helt greit hverdagswhisky. Det var mest for å unngå kø på standen at jeg ba om denne.
20161022_132654.jpg


Denne var veldig god. Whiskyklubbens egen spesialbestilte jubileumswhisky. Denne kunne jeg lett ha hatt et par flasker av i skapet.
20161022_133834.jpg


Så var det fordrag om Highland Park med smaksprøver.
Dette var en spesialbestilling for dr. Jekyll's pub i Oslo.
Kjempegod.
20161022_145130.jpg


12-åringen klarte seg bra.
20161022_150223.jpg


En cask strength vi smakte på. Gjorde seg fint med noen dråper vann.
20161022_150238.jpg


Ice edition. Eller spylevæske som jeg ellers kaller det. Flasken fikk litt kritikk for å være stygg.
Innholdet var jammen ikke mye å skryte av heller. Fytti grisen.
20161022_150247.jpg


Dagens vinner. Best in test. etc. Denne skal jeg ha i skapet fremover.
20161022_150336.jpg


Puh. Søte greier. God, men litt for søt etter min smak. Klarer ikke mer enn en dram av denne.
20161022_151125.jpg



Klokkespotting er alltid en del av messen.;)
20161022_151210.jpg


Nå begynner fotodisiplinen å svikte litt. Hadde meg et par andre smaksprøver, men er selvsagt for påseilet til å huske å ta bilder.

Litt mer spylevæske. Denne går sikkert hjem hos de som liker mer røykpreg enn meg. Blærk.
20161022_154614.jpg


Denne var også god. På dette tidspunktet begynte vi å bli litt mer enn brisne, så jeg er ikke helt sikker.
Du blir ihvertfall full av denne. Det er det eneste jeg kan si med sikkerhet.:p
20161022_170232.jpg


Etter noen øl hadde vi oss et måltid hvor denne ble servert.
Mener å huske at den var god, men kan ikke være sikker. Her er det noen hull i hukommelsen.;)
20161022_205628.jpg


Slitsomme greier gitt.
Er nesten litt glad for at det er to år til neste gang.:D

8b2af7826b25f292a54846702da42282.jpg
 

Vedlegg

  • 20161022_133834.jpg
    20161022_133834.jpg
    90,2 KB · Visninger: 0
Redigert:
Trenger noen Whiskey-tips. Fra før har jeg en Laphroaig QA , Ardbeg 10, Talisker 10, Bowmore Black Rock og en tax free Bunnahabhain variant. Som dere ser så heller smaken mot det røkte. Ser kanskje etter noe som er mindre røkt enn Ardbeg denne gangen, men fremdeles et greit innslag av røyk.

Hvordan er Springbank 10? Apropos Ardbeg, hvordan er den nye Black Cove? Annet?