Den store Whisky-tråden

On the rocks eller neat?

• On the rocks

Stemmer: 88 22,9%
  • Neat

Stemmer: 297 77,1%

• Antall stemmer
    385
Aldri is eller annet i whiskey'n. Litt under en te-skje vann må til. Dette "knekker" sprit-smaken og fremhever ingrediensene i whiskeyen.

I kveld har det blitt Balvenie 12 år. I studiedagene var det hyppigere inntak, noe som satte en stor glede i de kraftige Islay. Nå er det mildere Ardbeg, Bowmore, Balvenie etc.

Single malt er tingen!

:cool:

fikk denne i 26års gave i helgen:)

Highland Park Loke

DSC_0470-1.jpg

mvh
stian

Aldri is eller annet i whiskey'n. Litt under en te-skje vann må til. Dette "knekker" sprit-smaken og fremhever ingrediensene i whiskeyen.

I kveld har det blitt Balvenie 12 år. I studiedagene var det hyppigere inntak, noe som satte en stor glede i de kraftige Islay. Nå er det mildere Ardbeg, Bowmore, Balvenie etc.

Single malt er tingen!

Enig, det er viktig å få frem smaken skikkelig. Dog vil mengde vann variere mye fra whisky til whisky. Noen er best uten og andre må "mye". Enig med å holde is langt unna også. Det lukker smaken. Funker kanskje greit hvis man har den kjipeste famous grouse som man kjøper på tax-free'en til 90kr. Eller i whisky/cola blandingen. Da er det kosher.

AVSPORING: Var forøvrig på en whisky master class og foredragsholderen fortalte om gjentagende episoder der uvitende spør om hva han mener om å blande whisky og cola. Han repliserer da at det er en bra ting! Nemlig for da blir cola'en mye bedre!

konklusjon: Jeg synes ikke noe om å automatisk spe ut whiskyen per automatikk med en fast mengde. Det blir som om når kokken bruker all sin kompetanse og fingerspisshet til å lage en god biff, og det første kunden gjør når den ankommer er å bombardere den med med massive mangder grillkrydder. Det blir som å undergrave alt kokken har gjort.

konklusjon: Jeg synes ikke noe om å automatisk spe ut whiskyen per automatikk med en fast mengde. Det blir som om når kokken bruker all sin kompetanse og fingerspisshet til å lage en god biff, og det første kunden gjør når den ankommer er å bombardere den med med massive mangder grillkrydder. Det blir som å undergrave alt kokken har gjort.

+1 !

Smak først en liten sipp bar (om det er første gang en prøver en whisky) og deretter tilsett vann. Helst litt og litt inntil en når det punktet hvor den faller best i smak.

Generellt - yngre whiskier kan "tåle" mye vann, gamle lite (til dels svært lite..).

Jeg har lært veldig mye om single malt ved å se Ralfys videoer på youtube.

Her er to om vann i whisky

[video=youtube;1C7O3DC_NxA]http://www.youtube.com/watch?v=1C7O3DC_NxA[/video]

[video=youtube;gjp8ETweF-8]http://www.youtube.com/watch?v=gjp8ETweF-8[/video]

Whiskey kjøpetips

Jeg er tom for Whiskey og ønsker tips om hvordan jeg kan bruke opp et gavekort på 500 kr. jeg har liggende. Har ingen sterke preferanser når det gjelder whiskey, tror jeg ganske altdrikkende. Noe av det siste jeg har hatt er fra Glenfiddich og Highland Park. Jeg kan også nyte Jack Daniel's fra tid til annen.

For 500kr hadde jeg garantert kjøpt The Glenlivet 12. Fantastisk god og lettdrikkelig whisky til en bra pris.

Skal faktisk kjøpe en slik flaske i dag selv :)

Du får Balvenie doublewood for rett over 500 og den er veldig god! Glenlivet er også et godt tips, men personlig ville jeg gått for Balvenien.

Jeg er tom for Whiskey og ønsker tips om hvordan jeg kan bruke opp et gavekort på 500 kr. jeg har liggende. Har ingen sterke preferanser når det gjelder whiskey, tror jeg ganske altdrikkende. Noe av det siste jeg har hatt er fra Glenfiddich og Highland Park. Jeg kan også nyte Jack Daniel's fra tid til annen.

Jeg vil foreslå Aberlour 10 år eller anCnoc 12 år (begge koster under 500).

anCnoc står igjen på kjøpslisten min. Mer ukjent, undervurdert mener noen, og en whisky mange liker svært godt etter det jeg har fått med meg. Skulle så gjerne smakt 16-åringen også, men den må i så fall kjøpes utenlands. 12 år står på bestillingslisten til 470 kroner.

Noe godt fra Islay. Sikker vinner med karakteristisk smak.
Du skriver at du er "alt drikkende" noe som vel betyr at de tøffeste sakene nok ikke faller i smak (enda). Tallisker og Lagavulli (sorry, helt sikkert feilskrevet!!) de nok ikke noe for deg nå.

Gå derfor for Bowmore, Ardbeg(!), Balvenie (som Sticky foreslår!) så har du noe ordentlig digg i skapet!

Good Luck!

Skal man ha én i skapet så er det Ardbeg Ten.
97-dram til under tusenlappen, nesten halvparten faktisk. Denne koster 539,90,- på vinmonopolet, røverkjøp.